Köpa lägenhet som singel/hur spara med oklar tidshorisont för bostadsköp?

Jag funderar på huruvida det är en smart idé att köpa en bostadsrätt inom en snar framtid. Jag är 27 år gammal, singel och barnlös och har en bruttolån på 40 000. Jag bor i dagsläget i en tvåa på 60 kvm som med bashyra+varmvatten och el kostar ~8500. Lägenheter jag kollat på är liknande i storlek och kostar ca 1.9-2.5 miljoner.

För två år sedan såg bostadsmarknaden och världsekonomin annorlunda ut och så även min relationsstatus och då kändes det som en självklarhet att köpa. Jag har fått höra hela mitt liv av mina föräldrar att det lönar sig att äga sin bostad (lätt för två 50-talister som gjort världens bostadskarriär att säga). Men idag känner jag mig inte så säker.

Ca 60% av mina sparpengar ligger på sparkonton och jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska fortsätta spara där och köpa inom kanske i alla fall 1-2 år, eller om jag bara borde ta och investera allt.

Är det ens någon idé att som singel i min ålder köpa en lägenhet med dagens räntor? Jag vill ha partner och barn i framtiden även om jag inte har en aning om när det skulle kunna bli.

En till faktor att ta i åtanke är att mina föräldrar lovat ett tidigt arv till mig och mina syskon vid köp av bostad. Jag vet ingen exakt summa men gissar på någonstans 100 000-300 000 som de skulle bistå med i så fall.

Jag älskar hyresrätten jag bor i (förstahandskontrakt) så det hela är väl mest en fråga om vad som är ekonomiskt smart i dagsläget och hur man bör spara sina pengar när tidshorisonten för köp av bostad är ett frågetecken.

Uppskattar alla råd och tankar.

1 gillning

Om du trivs där du bor skulle jag avvakta. Du säger själv att du vill ha en relation och barn längre fram. Då behövs kanske en annan storlek på boende.

6 gillningar

Jag skulle säga att det är en fråga om totalekonomi.

Hur mycket mer kommer du få lägga på en BR jmf med din hyra idag? Hur mycket sparar du och vad har du för kapital på kontot? Är lite i samma sits som du med lön(dock en sambo) och har ca 1msek på kontot och bor för 6500/mnd idag. Trivs bra och har inte bråttom nånstans. Även om det skulle vara gött att flytta till ett hus utanför stan.

Just nu kan jag spar 10k till hus och 5k i fonder per månad. Jag sitter på räntekonto för att jag vill vara likvid för att köpa eller om börsen rasar 50%.

Vilket som är rätt beror på vad du vill ha i livet, är ägandet en viktig sak för dig så kör. Är det dyrare med en BR och du vill kunna spar/leva lite lyxit/resa mycket så kanske det inte är rätt just nu.

Det viktiga är att du har ett kapital på banken/börsen som tillåter dig att köpa när det väl blir dags.

Mitt totala kapital i dagsläget är ~250 000 så jag skulle behöva mina föräldrars hjälp om jag vill köpa idag. Om jag inte räknar med kortsikitga sparanden (typ semester) så sparar jag 7000-8000/månad varav allt förutom 500 kr i dagsläget går in på sparkonto.

Om jag köper en lägenhet för ca 2 milj så skulle min boendekostnad inkluderat räntavdrag landa på dryga 12 000. Om jag inte ser amorteringen som en kostnad (även om jag förstås måste ha råd med den) så blir det liknande eller något mer än vad min hyresrätt kostar idag. Förhoppningen blir väl i så fall att räntorna droppar lite längre fram och att boendet blir billigare med tiden men det vet man ju förstås aldrig

Det smartaste ekonomiskt är att träffa en partner och flytta ihop…

Skämt åsido. Om du bor i en hyresrätt du älskar tycker jag att du ska bo kvar. Den dag du träffar en partner och vill flytta ihop är det sjukt smidigt att bara säga upp hyresrätten istället för att behöva sälja.

Nu skriver du inte hur mycket du har sparat hittills, men i och med att du är öppen för att köpa ett boende de kommande åren tycker jag inte att du ska gå all-in på börsen. Behåll en viss del på sparkonto med ränta. Exakt fördelning är svår att säga eftersom vi varken vet hur mycket du har sparat eller hur mycket dina föräldrar kommer bidra med.

1 gillning

En så stor investering skulle jag inte göra om jag inte hade minst fem års horisont.

Jag skulle bott kvar i hyresrätten, fortsatt spara och inte minst levt livet medan jag kan.

Sen kommer familj och grejer och då är det 20 år med andra fokusområden.

Arvet kommer du ju få oavsett då du är bröstarvinge.

3 gillningar

Bo kvar om du trivs! Det är antagligen FOMO du känner.

Ingen vet hur det utvecklar sig på 2-5 års sikt. Personligen skulle vara försiktig med bostadsaffärer om jag satt i en bra sits som du verkar göra. (Bra hyrt boende till en rimlig kostnad som man trivs med)

1 gillning

det har du nog rätt i. det hade varit så klockrent att komma in på bostadsmarknaden när den ligger lågt. Jag vill väl försöka tajma bostadsmarknaden på det sätt många vill tajma börsen

Att tajma bostadsmarknaden innebär ofta att man misslyckas tajma räntemarknaden.

Räntor + bostadspriser sjunker troligen samtidigt den dag lågkonjunktur får arbetsmarknaden att krascha (ingen vet när).

Genom att ha ett rejält sparande har du bra möjligheter om några år om du vill köpa då.

1 gillning

Tidigare var det ”självklart” att köpa eftersom priserna ständigt gick upp. Nu är den utvecklingen slut. Det bör vara mer fördelaktigt för dig att bo kvar och maxa ditt sparande, för att maximera förutsättningarna för att köpa något när du väl behöver och vill det.

Två aspekter som är bra att tänka på är:

1. Det finns en hel del transaktionskostnader för att byta bostad. Vi pratar mäklare, flytt, ev. renovering etc.
  2. Det är oerhört mycket värt att ha gott om tid på dig när du ska köpa. Bra affärer går alltid att göra men det tar tid. Du behöver gå på väldigt många visningar, vänta in rätt objekt och gärna ha lite tur också. Ska du sälja först och köpa sedan så har du inte den tiden. Jag tänker att ett halvår är en lämplig tidsram här men det kan ta längre tid också. När vi inte längre har situationen att priserna ständigt går upp blir det helt rimligt att vänta.
1 gillning

Behåll hyresrätten eftersom du har en bättre sits om du framöver vill köpa ett större boende. Idag är det ofta krav på att ha ett säljkontrakt för att få köpa något nytt, dvs få ett lånelöfte. När banken beviljar kräver dom att du säljer befintlig bostad och har ett kontrakt. Du kan då känna dig tvingad att anta ett lägre pris än annars då du måste sälja för att kunna köpa. En framtida säljare vill hellre skriva kontrakt med någon som inte behöver ha med en massa säljvillkor om att sälja till ett visst pris osv. Dessutom verkar hyran vara rimligt. Mitt råd är att bo kvar👍

2 gillningar

Trivs du i hyresrätten och området det ligger samt ej tycker hyran är allt för hög så ser jag inge stress med att köpa boende.

Visst jag trivs i min brf lägenhet (bott här ett par år nu) MEN står fortfarnade i hyreskön den dagen då jag kan få en central o bra hyresrätt så lär jag sälja min bostadsrätt o bo i hyresrätt istället men just nu har jag för låg kötid (ca 10 år) för att få något vettigt i stockholm.