Köpa eller hyra lgh och hur mycket på börsen

Har lite svårt att bestämma mig. Jag har 1,4 miljoner på sparkonto sedan 3 år, efter att tidigare ha planerat att köpa bostad men istället hamnat i en hyresrätt i Stockholm (9 tkr/mån). Jag trivs med jobbet men lär byta inom 3 år. Bor också nära en familjemedlem som närmar sig slutet av sitt liv. Kommer därför bo kvar i området minst 3 år, där utbudet av bostadsrätter är begränsat – mest dyr nyproduktion, men även äldre lägenheter (vissa med stambyte på g). Beroende på pris och kontantinsats skulle jag kunna sänka min boendekostnad med upp till 3 till 4 tkr/mån. Andra alternativ skulle ge en oförändrad kostnad eller dyrare. Eftersom jag lär flytta inom 3 år känns det tveksamt att lägga in en stor kontantinsats eller ens köpa över huvud taget. Jag är 30 år, jobbat 6½ år, tjänar 35 tkr/mån efter skatt. Gissar att jag sparar 12 till 15 tkr/mån, men lär minska det kommande året. 6 tkr/mån i sparande fixar jag dock det kommande året.

Jag funderar på att stanna i hyresrätten, sätta 1 Mkr på börsen och 400 tkr på sparkonto. Fortsatt sparande på sparkonto (5 tkr/mån) ger mig 600 tkr i kontantinsats om 3 år vilket räcker för en skolåda utanför tullarna. Resten in i fonder. Låter detta vettigt? Eller ska jag överväga att köpa bostadsrätt ändå?

Minsta tid på börsen är 5 år

2 gillningar

Om den lägenhet du köpt sjunker i pris har du då sänkt din boendeKOSTNAD eller din boendeUTGIFT/BETALNINGSFLÖDE under perioden?

Har du räknat på alternativkostnaden för allt kapital du sätter in som kontantinsats på en BR? Har du vägt in att den extra utgiften för hyresrätten är “riskpremie” och “bekvämlighetspremie” med kort omställningstid, för att inte utsätta dig för “marknadsrisken” att en BR sjunker i värde, den “tekniska risken” att t ex ditt badrum akut måste renoveras och inte minst “bekvämligheten/enkelheten” att flytta osv.

Vanligt “i sitt tänk” att utgå ifrån att en BR stiger i värde även på kortare horisont och att man underskattar fördelarna/bekvämligheten med en HR.

En HR med 9000kr/mån på rätt ställe för DIG och en horisont på MAX tre år gör att BR inte känns som något självklart val att satsa på.

Ditt minskade betalningsflöde på 3000-4000kr/mån blir ju förenklat sett max 36mån x 4000kr 144000kr. Dvs en oplanerad badrumsrenovering så är de bortblåsta, ett mäklararvode med flyttkostnader så är delar av de bortblåsta, med tanke prisnivån där du bor gör en marknadsnedgång på 10% så är de bortblåsta osv.

3 års sparhorisont, särskilt med nuvarande världsläge och Trump vid rodret drygt 3 år till hade jag själv föredragit att ha största andelen av sparandet på sparkonto och en mindre andel på börsen.

Så varför inte sitta kvar där du är i lugn och ro och fokusera på att ta vara på tiden med din åldrande familjemedlem?

3 gillningar

Varje flytt är väldigt jobbig och kostsam. Både praktiskt och ekonomiskt. (Dessutom vet man ju inget om marknadens utveckling.)

Jag skulle inte köpa en bostadsrätt om jag visste att jag skulle flytta därifrån inom tre år. Trivs du i hyresrätten så bo kvar, boa in dig och njut av en bekymmersfri tillvaro.

En bostad har man främst för att få ett gott vardagsliv, inte för att spekulera.

2 gillningar