Har länge haft ett stort intresse för privatekonomi, investeringar och sparande. Har läst rika tillsammans i flera år men först nu startat ett konto.
Jag funderar mycket kring min och min sambos boendesituation. Vi sitter i en bra sits ekonomiskt men börjar känna oss för trångbodda.
Vi bor just nu i en fin hyresrätt (förstahandskontrakt) på en eftertraktad adress innanför tullarna i Stockholm. Vi betalar totalt runt 6900 i månaden för hyra, försäkring, el och bredband. Vi har undersökt möjligheterna att byta till en annan hyresrätt, men de erbjudande vi fått har känner vi ett så pass dyra att det är mer värt att köpa en bostadsrätt.
Jag har räknat en del fram och tillbaka och har svårt att se det ekonomiska värdet (men kanske ökad livskvalitet) att köpa någonting utan att kallt räkna med en prisuppgång på BR närmaste åren jämfört med ett stabilt fondsparande. Lägenheterna vi har kollat på ligger i närförorter till Stockholm, är 2:or och 3:or på 55-75 kvm. Priser på 3.2-4 miljoner. Vi tänkte stoppa in ca 1 miljon i kontantinsats (varav 400 000 var från oss). Har kollat några bolånekalkyler och vår månadskostnad skulle landa på 12 500-15 000.
Jag är 27 år och tog civilingenjörsexamen för 1,5 år sen. Stabilt jobb med lön på 44 000 brutto med bra möjligheter till löneökning närmaste åren. I nuläget sparar jag 14-18 000 i månaden i indexfonder och aktier. Jag har ca 1 miljon investerat på börsen, 200 000 på sparkonton (nu med fallande ränta) och runt 400 000 låsta i andra tillgångar. Min sambo är en nyexad civilingenjör med liknande lön som mig och runt 500 000 sparat.
Vi trivs riktigt bra med en billig hyresrätt men vi gillar tanken att kunna sätta sin egen prägel på en egen bostadsrätt och framförallt gå upp i storlek. Ekonomiskt känns det rätt att köpa, men samtidigt tar det emot att säga upp en hyresrätt vi gillar (bortsett från storleken). Barn är 3-5 år bort och planen är att flytta till hus i samband med det.
Jag förstår att detta är ett i-landsproblem jag har och känner mig förstås privilegierad att bara vara i den sits jag är.
Men gör vi bort oss om vi säger upp vår bra hyresrätt för att köpa en större BR i en närförort? Fortsätta spara och bo kvar trångt nåt år till? Jag har en viss fomo för värdeökningar på bostadsrätter kommande åren men är samtidigt väl medveten om risker med bostadsköp och investeringar överlag.
Om ni ska skaffa hus inom bara tre år så blir bostadsrätt extremt hög risk. Arvode till mäklare och Hemnet på ca 60t kr plus flyttkostnader. Betyder att ni betalar kring 2000 kr i månaden bara i transaktionskostnader.
Risk för prisnedgång med hävstång.
Börja leta hus istället och spara till kontantinsatsen. Grattis till att ni har ett billigt boende som ni trivs med!
Exakt samma situation här, fast vi har en centralt belägen 3:a i Gbg. Om vi skulle köpa motsvarande hade det kostat ungefär dubbelt så mycket som vi får låna till. Så antingen köpa mindre eller flytta ut en bit från stan för att få in foten på bostadsmarknaden.
Hade kanske varit långsiktigt smart, men jag vet inte riktigt: vi trivs bra där vi bor, tillräckligt stort fem år till, gångavstånd till jobb & ateljé, bra förskola, promenadavstånd till butik, grymt utegym i kvarteret osv. Vi lär förbli hyreshjon ett tag till, kan inte riktigt motivera att byta till bostadsrätt.
Tack, helt enig! Största anledningen till eventuell flytt är helt klart för att gå från 36kvm till 60-70kvm och därmed bo mer bekvämt. Att bo i hyresrätt har jag ingenting emot men är orolig för att bostadspriserna springer iväg så pass mycket att vi inte har råd med hus/stor BR om några år.
Det kanske är det som gäller. Husdrömmarna är absolut tidigast om 3 år, vi är inte ens säkra på om det blir kring just Stockholm. Hursom är tidshorisonten kanske för kort för att köpa en BR som garanterat kommer säljas.
Min tanke har alltid varit att det bara är att bita i det sura äpplet och köpa in sig på marknaden, sen följa med i upp och nedgångar. Men det är klart, kan ju bli ekonomiskt förödande att sälja med förlust på 20% om några år.
Och tack, vår boendesituation är egentligen fantastiskt bra (om än liten).
Samma tankegångar som vi går i. Läget är riktigt bra och känns lite synd att lämna. Men just nu skulle vi gärna prioritera storlek.
De lägenhetsbyten i närförort som jag har kollat på känns alla lite för dyra och landar på samma månadskostnad som för en BR. Men med enormt mycket mindre risk förstås.
Jag sitter med precis samma frågeställning som TS. Tyvärr blir man lite inlåst om man lyckats få ett attraktivt förstahandskontrakt. När man jämför kostanden mellan sin billiga hyresrätt och att äga en BR, så krävs det en prisuppgång ett par procent över inflationen för att det ska framstå som en bra affär förutsatt att börsen avkastar som den brukar.
Dock påverkar boendet ens livskvalitet i stor utsträckning och allt handlar inte om att optimera varenda krona. Ingen vet hur varken bostads- eller aktiemarknaden kommer utvecklas kommande fem åren. Börsen kan rasa 50%, likaså bostadsmarknaden (dock mindre troligt). Köp för att bo och försök inte “time:a” marknaden. Ni har redan vunnit spelet med bra utbildning och ett stort kapital i ung ålder. Jag hade köpt om jag vore er och njutit av större boende med högre standard än jag antar att ni har idag. Vem vet, ni kanske omvärderar och kan tänka er bo i en större BR med barn de första åren?
Helt ärligt, köp en trea och vänta med hus. Ju större ni köper ju längre kan ni vänta, och då faktiskt tajma marknaden på så sätt att ni aldrig måste sälja, inte ens om ni får barn. Det är mitt riktiga tips och exakt så vi gjort. Vi behöver aldrig sälja, och kan vänta på riktigt bra förutsättningar på bostadsmarknen innan vi byter upp oss.
Men du försöker också förutse framtiden vilket är ett annat misstag många gör, du skriver att du inte vill missa eventuella uppgångar på bostadsmarknaden men missar helt att bostadsmarknaden kan gå ner 20% och de globala indexfonderna kan gå upp 30% framöver.
Du kan aldrig förutse vad som ska hända, så ifall ni ska flytta så borde det vara för att ni vill bo bättre, inte för att ni vill flytta pengar från börsen, som långsiktigt varit den bästa platsen för investeringar, till bostadsmarknaden, bostäder har historiskt bara behållit sitt värde, förutom några år här efter milleniumskiftet.
Tittar man på en hundraårsperiod så kan man säga att bostäder behåller sitt värde, de går alltså upp ungefär lika mycket som inflationen, medan börsen går upp 7% utöver inflationen, alltså i riktigt värde.
Så pengar du vill investera ska alltså vara på börsen, och vill du bo bra ska du köpa bostad, kan man förenklat säga.
Jag hade definitivt inte tagit risken med att köpa nu om ni har målet inställt på hus. Skulle istället byta lägenheten innanför tullarna mot en större, äldre med en fortsatt låg hyra. Även om ni går upp till 10 000 har ni fortsatt kvar ett stort sparutrymme, ökar er bekvämlighet och tar noll risk.