Överge bostadsmarknaden och flytta till hyresrätt?

Hej! Jag hittade detta fantastiska forum för ett tag sedan och har läst en hel del här, men har inte skrivit något förrän nu. Jag står nu inför ett beslut och behöver råd. Jag funderar på om jag ska fortsätta bo i bostadsrätt eller byta till hyresrätt. Skulle uppskatta er kloka input.

Mina mål
Att bli ekonomiskt oberoende så snart som möjligt, men inte på bekostnad av mitt barns välmående.
Att trivas och ha ett bra boende, med närhet till skola och kompisar för mitt barn. Storlek och läge på boendet är viktigt.
Att ha full koll på min ekonomi och känna ekonomisk trygghet.
Ett enkelt liv där jag inte behöver lägga ner så mycket tid och energi på mitt boende

Min situation idag
Jag är 45 år
Tillsvidareanställd inom IT-branchen inom den privata sektorn med en väldigt trygg anställning
Äger en bostadsrätt värderad till cirka 3 000 000 kr med väldigt låg belåning
Månadskostnad ca 5000 kr för avgift och ränta.
Skulle vid en försäljning idag förmodligen kunna få ut cirka 2 500 000 kr efter skatt, lån och mäklaravgift. (En latent skatteskuld på 330 000 kr finns, men förlusten på 250 000 kr på denna lägenhet kommer troligtvis minska skatteskulden)
Jag sparar idag 10 000 kr / månad i fonder utan problem, ibland mer än så.
Jag har ca 420 000 kr sparat i fonder idag
Jag har ett barn som bor hos mig varannan vecka och som nog kommer bo hemma i ca 10 år till
Jag är i ett särboförhållande, men vi har idag inga planer på att flytta ihop

Annat som påverkar min situation
Att bo kvar i min nuvarande bostadsrättsförening är inte ett alternativ på lång sikt. Föreningen är för liten och kräver stort eget engagemang. Dessutom ser jag en risk för avgiftshöjningar i framtiden, så lägenheten känns inte heller som en bra investering.
Jag behöver bo kvar i min nuvarande stad åtminstone tills mitt barn flyttar hemifrån, troligtvis minst 10 år till. Så länge som mitt barn bor hemma behöver jag bo lite större.
Jag trivs bra i staden och har idag inga planer på att flytta härifrån.
Även om det är viktigt att sonen får bo nära skola och kompisar är han äldre nu och har större möjlighet att själv ta sig runt, vilket gör mig lite mindre kräsen med boendeområden.
Att köpa radhus eller hus är inte aktuellt på grund av för höga priser i området där vi vill bo.
En hyresrätt hade nog kostat mig ca 10-12 000 kr / månad idag om jag inte har tur att hitta något billigare.
Även om jag skulle göra en liten förlust på den här lägenheten vill jag inte behålla den enbart pga det utan jag vill göra det som är mest ekonomiskt fördelaktigt framöver. Och jag har gjort bra vinster på tidigare bostäder, så om jag går med lite förlust på den här lägenheten är det inte hela välden.

Min plan
Min plan är att sälja min bostadsrätt ganska snart. I dagens marknad vill jag helst inte köpa något nytt innan jag har sålt min nuvarande lägenhet. Att sälja först och köpa sedan är nog inte heller ett alternativ, eftersom jag är så pass kräsen (om jag ska köpa) både med läge och bostadsrättsförening så det är risk att jag inte skulle hinna hitta något nytt. Därför är planen att försöka skaffa en hyresrätt för att sedan lägga ut min lägenhet till försäljning. Men frågan är vad jag gör sedan…

Alternativ som jag funderar på:

1. Bo i hyresrätt på lång sikt och investera pengarna från försäljningen i fonder.
  2. Bo i hyresrätt temporärt för att sedan köpa något ny bostadsrätt som jag kan bo i på längre sikt i en garanterat trygg och bra förening. Jag skulle då kunna passa på att köpa upp mig lite och kanske göra en bra affär.
  3. Bo i hyresrätt temporärt för att sedan köpa ny bostadsrätt som är billigare än idag, men ändå ok. I en bra förening förstås. Då får jag liiite mer pengar över att lägga in i fondsparandet, men är fortfarande inne på bostadsmarknaden och får dessutom lägre boendekostnader än idag och kan spara ännu mer.

Här behöver jag hjälp att klura ut vilket alternativ som hade varit mest fördelaktigt för mig.

Mina tankar
Vad jag förstår har börsen historiskt gett bättre genomsnittlig avkastning än bostadsmarknaden, även om bostadsmarknaden har gått bra de senaste 20 åren. Jag känner själv att jag inte tror så mycket på bostadsmarknaden framöver. Om börsen kommer ge bättre avkastning framöver hade det ju varit mycket mer fördelaktigt för mig att få in kapitalet på börsen istället.

Att flytta till hyresrätt (alternativ 1) skulle sänka mitt månadssparande, men jag hade ju fått en klumpsumma att investera och kunna tillgodogöra mig ränta-på-ränta-effekten. När jag räknar på de olika alternativen verkar det som att det som ger bäst effekt är att få in en klumpsumma tidigt till stor avkastning. Månadssparandet verkar inte ha lika stor betydelse. Därför lutar jag åt alternativ 1 även om om det ger lite högre månadskostnad. Då slipper jag all otrygghet med bostadsrättsförening.

Nackdelen med hyresrätt är att det blir lite högre fasta kostnader. Om jag blir sjukskriven eller arbetslös måste jag kanske flytta till en billigare lägenhet.

Om jag har allt mitt kapital på börsen skulle jag väl sprida riskerna mer än om jag har större delen av kapitalet i en bostad? Eller är det bättre att ha lite på börsen och lite på bostadsmarknaden?

Efter ett antal år i olika bostadsrättsföreningar hade det känts oerhört skönt att bo i en hyresrätt och slippa engagera mig i en bostadsrättsförening och inte behöva vara beroende av hur andra personer i styrelsen sköter huset och ekonomin. Det hade även varit skönt att slippa se mitt boende som ett projekt som ska generera vinst och lägga tid på att fixa, renovera, göra fint. Slippa köpa, sälja, flytta…

Samtidigt känns det lite läskigt att kliva ur bostadsmarknaden, tänk om priserna stiger igen framöver. Om jag ska bo i bostadsrätt framöver ska det vara en stor förening med många kunniga och engagerade styrelsemedlemmar där ekonomin är extremt god och välskött och alla stora renoveringar redan är gjorda. Så det är ju också ett alternativ till hyresrätt.

Vad tror ni om mina tankar ovan? Är det något jag har missat/inte tänkt på?

5 gillningar

Jag bor själv i bostadsrätt och trivs mycket bra med det. Jag ser den investeringen med en årlig värdeökning som överstiger avkastningen från fonder och aktier med råge. Dessutom blir det något av värde som jag lämnar efter mig till mina 2 barn. Ja flytt int! :+1:

Om du inte är intresserad av att lägga tid och engagemang på boendet så låter ju hyresrätt som helt rätt val. Om det dessutom finns hyresrätter tillgängliga i rätt område och med rätt standard så är det ju bara att köra.

Skulle du ändra dig är det ju bara att köpa en bostadsrätt i framtiden. Som du själv nämner, pengarna växer bra på börsen, åtminstone på lång sikt.

Fördelen med bostadsrätt som jag ser det är just att man kan påverka sitt boende, både den invärtes standarden men även föreningens ekonomi genom styrelsearbete. Men har man inget sådant intresse är ju hyresrätt en bättre boendeform.

9 gillningar

Jag skulle bo kvar… Varför… Jo kostnaden för boendet är 5.000 å sparande 10.000… Med en hyresrätt som kostnaden ligger på 10-12.000 gör att de blir mer än dubbelt så dyrt å sparandet några tusen bara…

4 gillningar

Jag skulle strunta i tänket pengar och börsen och fundera mer på om du skulle trivas i en hyresrätt med alla begränsningar som det ger? Du slipper renoveringarna och allt som har med bostadsrättsföreningen att göra men samtidigt kan du inte ändra planlösningen, bygga extra vägg, fixa ny spis och kyl helt fritt, även om den du har inte fungerar så bra, stå ut med att köket inte kommer bli renoverat på 30 år oavsett hur gula luckorna blivit. Om det inte skulle kännas som ett hinder och bostadsrätt känns som en mer energitjuv så kör på flytt. Välmåendet är viktigare med tanke på att du rent ekonomiskt just nu sitter i en vinnande situation, oavsett hur du gör :)!

Jag personligen kör hyresrätt all the way. Gillar att inte äga någonting och friheten som det ger. Är skuldfri och vill nog aldrig vara belånad igen.

7 gillningar

Om han sätter in de 2,5Mkr på ett bankkonto istället för i en bostadsrätt får han ju ut över 6000kr/mån i ränta i nuvarande läge som han kan lägga på sparandet.
Sen finns det ju andra investeringar som ger bättre avkastning.

4 gillningar

Jag gör tre reflektioner:

• Även HR kommer påverkas av ökade ränte- och underhållskostnader, denna bostadsform är ingen fristad

• En HR kommer bli avsevärt mycket dyrare än din nuvarande bostadslösning, värt att inkludera i kalkylen

• Sverige har en illa fungerande bostadsmarknad för HR, vilket innebär att du kommer bli (kraftigt) begränsad gällande vilja bostadsmöjligheter du erbjuds. Detta är, enligt mig en av de främsta anledningarna till att många väljer BR

6 gillningar

Finns ju ett annat alternativ 3 som är att köpa en bostadsrätt med 85% belåningsgrad och investera mellanskillnaden på börsen.

2 gillningar

Inredning och att tänka ut idéer om hur jag skulle kunna förändra mitt hem är mitt största intresse. Sedan hade jag gärna hoppat över själva genomförandet, vill helst att allt ska vara klart :slight_smile: Men en hyresrätt hade nog fått ha en viss standard i så fall för att jag skulle trivas.

Du har en bra poäng, trivsel och välmående är ju det viktigaste. Kanske skulle jag låta det avgöra… Det är ju inte så att det går någon nöd på mig ekonomiskt om jag bor i bostadsrätt heller.

1 gillning

Angående din punkt två så finns ju en alternativ intäkt, investering av ‘tvångssparandet’ i bostaden som möter upp den dyrare bostadslösningen.

1 gillning

Det är så jag tänker också. När jag fyller i siffrorna i ränta på ränta-kalkylatorn får jag följande siffror på 10 år, som ett exempel. Räknar på avkastning på 7 %.

Hyresrätt, hyra 11 000 kr / månad
Startbelopp: 2 500 000 + 420 000 = 2920000
Månadssparande: 4000 kr / månad
Belopp efter 10 år: 6 428 288 kr

Bostadsrätt, avgift + ränta 5000 / månad
Startbelopp: 420 000 kr/ månad
Månadssparande: 10 000 kr / månad
Belopp efter 10 år: 2 536 720 kr

I alternativet bostadsrätt har jag ju också en lägenhet. Vad är egentligen rimligt att räkna på för avkastning på ett boende?

I alternativet för hyresrätt här ovan så hade jag nog kunnat sluta jobba om 10-12 år och det känns ju lite lockande :slight_smile: Därav mina funderingar.

3 gillningar

Bra poänger. Man har ju inte helt kontroll över månadskostnaden i en hyresrätt heller, precis som att avgiften i en bfr kan höjas. Nackdelen är ju också att jag binder upp mig på en högre månadskostnad, kanske blir tufft om jag skulle bli långtidssjukskriven. Och som du skriver, stor begränsning i bostadsmöjligheter. Även om jag skulle få en hyresrätt nu så vet man ju inte hur lätt det blir om jag skulle vilja flytta igen. Ska jag behöva stå i kö i > 10 år då…

Så fort man får ett förstahandskontrakt så öppnar ju sig också en ny marknad där du kan byta med ett annat kontrakt :slight_smile:

6 gillningar

Jag har funderat på det också, men vet inte om jag vill belåna mig för att investera. Eller i alla fall inte så mycket, lite belånad är jag ju idag. Det gäller väl att hitta den nivå som känns ok.

Exempelvis länsförsäkringar använde sig av 2% inflation + 2% real löneökning = 4% per år i värdeökning när de räknar på långre sikt.

2 gillningar

Du menar att min ökade investering i bostaden gör att jag har mindre pengar att investera på börsen? Det är ju något att tänka på också ja…

Hej! Om Du betalar ca 5000 SEK i avgift och ränta för nuvarande bostad då ser jag ingen anledning att Du skall flytta. Vet ej om själva Bostadsrättsföreningen hur mycket lån har. Det vore klokt om du skulle kolla. Det är grundläggande i framtidens höjningar. Dessutom om du tar en HR, då hyran är minst 12000 tusen beroende vart Du bor. En vän till mig bor i stor stad och för en 52 kvm betalar över 9000 SEK i kallhyra. Det är viktigt att Du kollar. Om du gör en beräkning då inser Du att om du bor kvar i din BR då sparar du i både fonder och i din BR dessutom har du kvar pengar. Jag själv har gjort på detta viset. Givetvis ingen lån eftersom boendet och välmåendet som är viktigast av allt. Enkel men praktiskt svar från min sida.

1 gillning

Ska man bostaden som en investering, precis som vilken aktie som helst, så är väl detta det viktigaste du säger om man ska vara helt rationell. Om du känner att nuvarande bostadsrätt inte är en bra tillgång, som dessutom du tror kommer minska i värde framöver (pga avgiftshöjningar) så bör du ju sälja bostadsrätten - antingen för att köpa en ny eller för att flytta in i hyresrätt.

Sen vet jag inte om det är en rationell analys du gjort eller mer “magkänsla” :slight_smile: Men det är ju inte kul att sitta och äga ett sjunkande skepp värt 3 miljoner!

Vet inte vad det är som du specifikt tänker på som utgör risk för avgiftshöjning. Att bostadsrättsföreningar höjer avgiften i takt med inflationen är fullt rimligt eftersom syftet är att över lång tid erbjuda ett boende till självkostnadspris där de boende varje år bär sin del av kostnaden. Om föreningen idag är underfinansierad kan det dock bli tal om en större höjning om/när styrelsen uppmärksammar detta.
Å andra sidan påverkar inflation och räntehöjningar även hyresrätter. Där är det dessutom någon som förväntas kunna ta ut vinst. I en bostadsrättsförening kan avgiften även sänkas vid exempelvis lägre räntor eller andra besparingar som man lyckas göra. Att så skulle ske i en hyresrätt håller jag för väldigt osannolikt.

Fördelen med att bo kvar är låg månadskostnad och högre investering i fonder per månad. A andra sidan börjar summan som investeras från en låg nivå, utan hävstång på bostaden då BR verkar vara obelanad.

Med HR har TS istället x miljoner i fonder från dag ett och alltså mer ränta på ränta. Men mindre sparande per månad.

Går att räkna på detta, men det hänger så klart på vissa antaganden om vad hyran blir och avkastning på fonder.

Men jag gissar faktiskt på att HR vinner.

Gjorde nyss en liknande uträkning själv. Bästa alternativen av 4 var HR, samt BR med 85% belåning. Just pga större summa i fonder från dag ett av kalkylperioden på 5/10 år.