Jag får tjat från kollegor att jag skulle göra smartare ekonomisk lösning om jag högg till att köpa lägenhet och på så sätt få en stabil investering än att köpa aktier och fonder och slippa lägga den tiden.
Jag har senaste tre åren legat på ca 15%+ i mina fonder och aktier, magkänslan säger jag kan nog hålla mig på minst 10% per år och förhoppningsvis mycket högre.
Jag har inga lån, betalar hyresrätt 6000kr(inkl allt), samt äger bil men kör endast helger (nöjes kostnader). Lever ensam.
Min inkomst sen februari är ca 34000kr efter skatt, och jag sparar eller åtminstone siktar på att lägga undan 20k per månad, de flesta månader lyckas jag med det.
Det delas upp i fondrobot, aktier och nyligen i Kameo som ger ca 10%.
När det gäller aktier är det bara större företag och inga små förhoppningsbolag. Jag tror att 90% av de aktier jag investerar i ger även utdelning.
Inga raketervinster har det gett mig men växt bättre än att jag hade på sparkonto.
Jag tycker det är kul att lära mig om aktier så det kanske inte är toppresultat jag har.
Men om jag köper en lägenhet och låt oss säga jag bor i den 5+ år, eventuellt hyr även ut pga ändrad livsförhållanden.
Vad för genomsnittlig vinst kan man ens gissa sig på?
Jag känner det är en viss risk i det också. Skulle jag köpa något blir det i Uppsala och siktar på en 2:a.
Jag skulle då betala ca 10-12000kr i form av föreningsavgift, amortering och ränta i dagens läge.
Ger mindre utrymme att spara, har tänkt spara mer fokus på Kameo som ger ca 10% ränta, samt fonder som förhoppningsvis ger mer än så.
Jag vill poängtera att jag har aldrig köpt en lägenhet på egen hand. Har en viss erfarenhet men inte helt och hållet. Har aldrig köpt eller sålt.