Hej!
Första gången jag tar mig tid för att skriva här, men jag har läst och tagit del av andras intressanta tankar och ideér ett bra tag nu. Riktigt trevlig forum! Jag önskar att få lite hjälp med mina beslutsprocesser kring mina ekonomiska huvudbry.
Lite bakgrund:
Jag är 32 år gammal och har en lön på 41000:-. Bor tillsammans med min sambo och våra två barn i en hyresrätt i vår stads kanske bästa område (enligt mig då, men också sett till kvalitativa skolor/närliggande parker osv). Vår lägenhet är förhållandevis stor och räcker gott och väl till oss. Hyran ligger på 11.000:-.
I dagsläget är min sambo arbetssökande och det kommer med största sannolikhet bli så att hon inte kommer kunna arbeta inom det område hon är utbildad. Med andra ord kommer hon på kort sikt inte kunna få landa ett jobb med speciellt hög lön.
Jag har under lång tid känt ett växande behov av att äga min egna bostad (kanske framförallt på grund av den gnagande känslan att man kastar hyrespengar i sjön). Kruxet är dock att jag egentligen inte är intresserad av att köpa eller flytta till ett annat område än det vi redan bor i. Här är lägenhetspriserna förhållandevis saftiga - skulle gissa på att en lägenhet i vår storlek landar på 4.5 - 5 miljoner. Jag kommer att behöva spara ihop till kontantinsatsen själv. I dagsläget är det endast jag som har haft möjlighet (och det har varit så under ett par års tid) att spara till barnen och vår framtida bostad.
I dagsläget har jag lyckats skrapa ihop cirka 380.000. Denna summa innefattar ju dessvärre också min buffert (som inte är separerad från detta sparande). Barnens sparande och mitt privata pensionssparande är inte inräknat då de ligger på egna ISK:er.
Mitt största problem är väl att jag känner att det är för riskfyllt att investera dessa pengar på grund av vår ekonomiska situation. Men samtidigt kommer pengarna inte ha möjlighet att växa (eller ja, väldigt lite) om de fortsätter ligga på sparkonto med 0.60% ränta.
Vi kan absolut klara oss på min lön, även om jag själv såklart önskar att få in mer stålar för att kunna spara mer. När min sambo väl har landat en tjänst har jag en förhoppning om att kunna spara 5-6k i månad till den kontantinsatsen som kommer ligga på 675.000 - 700.000:-.
Som sagt så ligger majoriteten av mitt sparande i ett sparkonto+ med 0.60% ränta. Hur hade ni resonerat med tanke på min målsättning? Kört på indexfonder eller fortsatt spara i konto med insättningsgaranti? Ibland känns det som att man trampar vatten då bostadspriserna allteftersom rusar ifrån min möjlighet att spara tillräckligt fort.
Wall of text här, men har du lyckats ta dig ända hit - tack för att du tog dig tid!