Vad hade ni gjort i vår sits?

Hej!

Vi sålde för några år sedan vår lägenhet, flyttade utomlands, satsade pengarna och blev av med dem. Vi har nu sparat ihop till en lägenhetsinsats (1,5m i vårt fall), men har nu möjlighet att hyra boende i 2 år istället för att köpa med chans till förlängning (men inte löfte om).

Om vi hyr så har vi inte riktigt möjlighet att spara lika mycket som vi spekulerar att bostadsmarknaden kommer gå upp på 2 år OM vi inte får hyreskontraktet förlängt. Vi har dessutom två små barn och måste verkligen stretcha pengarna att räcka till ett ännu större boende längre fram i tiden.

Så…:

• Hur hade ni månadssparat? I breda indexfonder? Alla pengarna kommer behöva gå in i kontantinsats för boende om vi inte får förlängt kontrakt så detta är ingen ”pengamaskins-uppbyggnad”.
  • Hade ni investerat delar av/hela vår ihopsparade summa? Med lite tur blir ju ekonomin starkare kommande år så såklart att det är lockande att investera (i alla fall delar av) pengarna även om vi är fullt medvetna om rekommendationerna för så kort sparhorisont (dvs sparkonto).

Otroligt tacksam för svar!

Det finns nog inget rätt eller fel så att säga.

Jag tycker man ska hyra om man tänker sig flytta inom kort. Som tumregel inom 5 år.

Så, har ni bestämt er för var ni vill bo så leta objekt där. Hittar ni mågot så slå till…

… tills dess? Eg sparkonto men det låter som att ni ev kommer hyra längre än 2 år till så kanske 50/50?

3 gillningar

Ska man bo en kortare tid så ska man inte köpa om man inte absolut måste.

För pengar ni behöver inom 5 år borde ni inte titta på börsen alls. På längre sikt är breda indexfonder med låg avgift det bästa. Månadsspara i ett ISK och sen vänta i 5-10 år gärna utan att ens titta på det kontot.

För mindre än 5 år så är det sparkonto, betala bort lån, se till att bilkostnader håller sig låga etc.

1 gillning

Eftersom ni blivit av med pengarna en gång, genom spekulation el felinvestering? kanske ni ska vara försiktiga och enbart investera i olika indexfonder denna gång. Enskilda aktier o börsen är inte rätt för alla.

4 gillningar

Jag ogillar skarpt att spekulera i att bostadsmarknaden går upp… Ni har redan blivit av med pengar, nu har små barn.

Gör det rätta och ta det boende som känns bäst för familjens skull, och investera i fortsättningen k billiga och breda indexfonder.

1 gillning

Då är det sparkonto som gäller, och inte börsen.

1 gillning

Hej! Ja det blir absolut bara breda indexfonder. Min fråga är mer inriktad på om vi även borde våga placera vår kontantinsats i det fallet att vi tar en hyresrätt istället för att köpa bostadsrätt. Risken är att vi inte får förlängt hyreskontrakt om 2 år och då behöver köpa något, så är därför mest inne på att lägga allt på sparkonto. Men om man nu ska tolka uttalanden kring ränteutveckling mm så kan man ju vara försiktigt positiv till att indexfonderna kommer gå upp kommande 2 åren…

Hej,

Ja jag tänker egentligen att vi ska planera vår kontantinsats i ett sparkonto, men ville höra om forumet hade någon input kring att vi skulle våga placera hela eller delar av insatsen i indexfonder istället nu när prognoserna verkar vara försiktigt positiva.

1 gillning

Hej! Det är inte lätt att svara på. Men jag försöker. Ni skriver att blev av med pengarna en gång, då skulle jag vara absolut extra försiktigt.
En sak skall Ni inte glömma om Ni har råd att köpa eget det vore det bästa just nu är de inte?så dyra (beror vart objekten ligger det är avgörande vad det gäller pris). Gör en räkning hur mycket betalar Ni för hyran idag, och hur mycket skulle kosta om Ni skulle bo i eget. Riskera inte i dagsläget enligt min uppfattning. Då är jag inte rik däremot allt köpte med pengar såväl boendet som bil osv. Utan lån. Då man kan bli av med stressen som kan orsaka problem hälsomässigt. Det är största investering tycker jag. Glöm inte att Ni har barn oxå, då skall man räkna och planera med extra noggranhet. Lycka till! Önskar av hela mitt hjärta att Ni inte förlorar pengar i framtiden.

1 gillning

Ni kan binda på räntekonto på runt 4% just nu. Det är svårslaget i relation till risk. Det är där pengarna bör vara på så kort sikt.

2 gillningar

Jo, det rätta är förmodligen sparkonton i 2 år. Det blir nästan lite filosofiskt men jag vill alltid försöka se det mest positiva vilket kan vara naivt. Det gör mig lite mer risktagande än andra. Än så länge betalar det sig men det kan också bli riktigt surt. Jag hade lagt hälften av pengarna i räntefond alternativt bundet sparkonto. Andra hälften hade jag valt att placera i olika indexfonder global o svensk.

2 gillningar

Vilka prognoser?