Hur placera pengar för att spara till kontantinsats

Hej! Jag är nyexaminerad och har äntligen börjat få en lön. Bor för närvarande i en relativ billig hyresrätt i storstad. Jag har tänkt spara ihop till en halv miljon för att kunna köpa mig en bostadsrätt i framtiden. Jag är 28 årig kvinna, och kommer inte från pengar så börjar från början. Jag har öronmärkt pengar till bostadsköp på följande vis: 6000 kr/ mån t.o.m april 2026, då kan jag öka till 8000kr/ mån. I november 2026 beräknas min lön öka, så mitt sparande kan öka till 16000kr/mån. Detta borde ju ta typ 3,5 år utan effekt av ränta eller placering på börsen. Hur skulle ni placera pengarna? Låst räntesparkonto? Global aktieindexfond men med låg risk?

Välkommen till forumet! :smiley:

Härligt med tydlig målbild och bra plan att nå dit. Med den tidshorisonten skulle jag hålla med om detta:

Ja!

Börsen är som en dagisgrupp på druvsocker just nu och det behöver du inte i ditt läge. Om besparingarna plötsligt rasar t ex 30% skulle det kännas väldigt själsdödande under sparfasen.

5 gillningar

Bankkonto till bästa ränta då du har en plan att använda pengarna inom några år.

Edit: Angaudlinn är artigare än jag är så jag lägger också till Välkommen till forumet :slight_smile:

Lycka till med sparandet.

3 gillningar

Tack för svar och ert välkomnande! När jag ändå har er på tråden. Om ni har totalt 10 k att fördela på månadsspar i nuläget, vad hade ni gjort med övriga 4 k om ni var i min sits? Snabbat på sparandet för ett snabbare inträde på bostadsmarknaden eller sparat än mer långsiktigt genom att pysa in lite på börsen?

Tack för din input! Spännande detta, att det finns så många sätt att göra detta på :grinning:

1 gillning

Det låter som att du prioriterar bostadsköp och vill du att det sker så tidigt som möjligt så skippa investeringar och sätt det på fasträntekonton. :smiley:

Om du däremot har en plan att nå bostadsköpet om 3,5 år (t ex för att du studerar eller liknande), då finns ju ingen anledning att hetsa utan då är det bättre att fortsätta med en del i global indexfond på börsen.

p.s. Detta kommer från en som då anser att en bostad är en bostad och inte en investering som man kan förvänta sig stiga i värde. Om man ser bostaden som en typ av investering kan tankarna gå annorlunda.

2 gillningar

Håller med till 100%.

Du måste välja väg,

3.5 år(6/4 k bank/börsen) eller snabbare(10k till banken) ?

Under tiden du funderar, 10 k på banken.

1 gillning

Jag är och har alltid varit lite motvals mot alla som direkt skriker räntekonto när det ska sparas till ett visst framtida köp med lite mellanlång horisont.

Anledningen till att folk direkt säger räntekonto skulle då vara att du med relativt stor säkerhet vet hur många kronor du kommer ha då det är dags för ditt köp.
Problemet med det resonemanget är att dt du har tänkt att köpa har en prisutveckling som inte alls följer kronor.
I viss mån kan det i praktiken vara något komplext för de gemene man, men bästa sättet anser jag vara är att försöka bevara din köpkraft på det sätt som på bäst sätt bör följa varan du har tänkt att köpa.
I min väld är det inte en stor påse kronor, även om jag har svårt att tro att det kommer att hända något drastiskt med bostadspriser de närmaste åren, i vilket fall inte på uppsidan.

Men, det är många sista decennierna som har bränt sig på det goda rådet att spara till bostad i kronor.

1 gillning

Jag håller faktiskt med. Vi har varit i en liknande situation, fast med flytt till större bostad. Sparat i 5 år med lägre risk (60/40 och Permanent Portfölj, ej räntekonto), fått ca 4% CAGR, samtidigt som våra pensionspengar i breda indexfonder levererat det tredubbla.

Jag tänker att en vettig fråga att ställa sig - kan du bli tvungen att flytta eller kan du bo kvar om börsen backar? I så fall kan det vara vettig med en större exponering till aktier.

1 gillning

Fin sits och roligt att du sätter fokuset framåt och på sparandet för att uppnå fina mål!

En fundering, när vill du köpa bostad, och varför? För att äga? För att bo i ett annat område? Större bostad?
Allt detta kan hjälpa dig att förfina dina planer. Du nämner 3.5år för att spara ihop till en kontantinnsats, men är det om 3.5 år du kommer köpa, behöver du köpa då?

Jag är också lite allergisk mot att sätta allt på räntekonto, speciellt när vi pratar ett par års sikt och kanske även längre om du ändå har ett bra (och billigt) boende nu (om jag förstår rätt).

Det finns mycket information att hämta från olika rikatillsammans avsnitt och ännu mer genom att söka på forumet om liknande diskussioner.

Jag har själv en del pengar investerade för nytt boende om ca. 5 år, jag kör 50% aktier och 50% räntefonder.

Glöm inte att bygga upp en fin buffert också!

Till er som postar att det kan bli bättre på börsen: Med en cagr på t ex 4% blir det inget imponerade tillskott som gör skillnad på 3,5 års sparande.

Risken här är absolut bostadspriserna, men få saker tyder på det i nuläget.

1 gillning

Tack för input! Varför jag vill köpa inom relativt snar framtid är för att komma till annan stadsdel, bo “finare”, större, närmare stadskärna, komma närmare vänner och dylikt, något som bättre motsvarar mitt “drömboende” än nuvarande boendeform. Jag gillar hyresrätt under förutsättning att de är billiga och har en hyffsad bra standard. Därtill har jag svårt att se att bostadspriserna framgent skulle öka i snitt 7%/år för att motsvara börsen, så investeringsmässigt är de kanske bättre att ha pengarna kvar på börsen (vem vet?) och bo i billig hyresrätt. Men i områdena jag önskar köpa likt många andra krävs lika lång kötid för att få en hyresrätt med ovan uppställda önskemål som jag är gammal, så det blir ju svårt, därför inställd på att köpa. Sen så måste köpet inte vara 3.5 år bort, det kan gott vara 5-6 år bort också. Jag tror dock att ha ett sparmål med tidshorisonten på 3.5 år motiverar mig att hålla ett procentuellt högt sparande och samtidigt få ha kul för pengarna som är kvar, för jag är inte av den typen som vill leva på vatten och bröd under tiden för sparandet, utan vill ha en balans av sparande och kul. Om jag känner mig själv rätt så skulle ett 5-6 år långt bort mål lättare få mig att tappa siktet på sparmålet och då är det lättare att pendeln vänder och att sparandet procentuellt minskar för “jag kan ju spara nästa månad det är ändå X år kvar tills bostadsköp” och istället lägga pengarna på resor, aktiviteter och annat som lockar när man fortfarande är “ung” och vill göra “allt”…

När jag separerade, flyttade och behövde “börja om” med mitt kontantinsats-sparande öste jag in i aktier för att så snabbt som möjligt (målet var 2-3 år) kunna köpa och ta mig ut från hyresrätten och bort från pendlingen till jobbet. Men jag var, precis som du, inte Tvungen att flytta.

Jag höll mig ifrån små konstiga bolag och köpte i sånt jag kände till och verkade gå uppåt, ungefär på den nivån var min kunskap.
Vi är alla olika, det gick bra för mig. Från 50k på sparkontot, rent krasst hemlös och arbetslös, till en bostadsrätt granne med t-centralen på knappt 2,5 år trots dålig lön på den tiden.

Lycka till :slight_smile:

Det verkar som du har tänkt genom situationen på ett bra sätt.
Fundera på din riskappetit. Flera i tråden rekommenderar 100% räntekonto för denna horisont. En annan tumregel är 10% aktier per år, alltså 10+ år rekommenderas 100% aktier, och för 3 år kan 30% aktier fungera. Detta är något du måste bestämma själv.
Finns mycket diskussion på forumet kring risk och investeringshorisont.