Jag har lite dilemman och frågor som jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på samt diskutera och få andra perspektiv på. Ni får gärna bidra med era tankar och ideér, allt uppskattas! Tack på förhand.
Mitt mål är att efter mina studier köpa en lägenhet. Jag kommer nu i höst att antingen gå en 3 eller 5 års utbildning, vilket betyder att min sparhorisont främst är på 3 till 5 år.
Däremot, går mina köp dåligt det år jag hade tänkt att sälja kan jag lika gärna vänta något år eller två tills börsen återhämtat sig och under tiden bo i hyresrätt. Jag har med andra ord ingen användning för de pengar jag hade tänkt att investera de kommande åren.
Nu till mitt dilemma. Ska jag satsa på att ha en sparhorisont på 3-5 år för att i värsta fall ha kvar mina köp något år eller två om det går dåligt eller satsa på en sparhorisont på mer än 5 år och även där, vänta ett par år om det skulle gå dåligt?
Skillnaden i den potentiella avkastningen lär vara relativt stor i de olika sparhorisonterna men om jag lika gärna kan vänta några extra år kan det väl vara värt att satsa på en portfölj med en sparhorisont som är längre? Och skulle det vara så att portföljen går bra efter ungefär 5 år kan jag ju lika gärna sälja då och passa på att köpa den där lägenheten, annars väntar jag bara. Vad tycker ni?
Jag har som första tanke en aktiefond/räntefond fördelning på ungefär 60/40 men funderar på att sänka räntefond fördelningen vid den eventuellt längre sparhorisonten som nämns ovan.
Men hur egentligen bör man investera? Självklart brett och i alla marknader samt världsdelar men ska man köpa blandfonder och lite räntor och ha en större andel fonder pga den lägre risken med blandfonder? Eller är det bättre med aktiefonder som är mer volatila och äga dessa ihop med en större del räntefonder? Hur tänker ni kring detta?
Det kan vara så att jag har fått detta helt om bakfoten eller att jag gör detta till en betydligt större grej än vad det behöver vara, kanske är det bara lägga in alla pengar i en billig global indexfond för att sedan inte ens titta på bankappen de kommande 5 åren, eller, använda Avanzas eller Nordnets portföljgenerator och låta den sköta jobbet.
Detta blev ett väldigt långt inlägg, men till de som orkar att läsa hela och ge era egna tankar och funderingar, tack!
Eftersom det är en relativt kort tidshorisont på 3-5 år så finns chansen att aktievärdet ökar men också risken att den minskar. Kanske -50% i värsta fall.
Så fundera på om du är villig att chansa en del av pengarna. I så fall är en 50% globalfond / 50% sparkonto med ränta rimligt, eftersom du inte vet vilken tidshorisont du har samt att den är relativt kort. Är du inte villig till det så är det bäst att köra 100% sparkonto med ränta.
Jag kommer att påbörja ett månadssparande tills jag går i pension, vilket är ca 45 år bort. I den portföljen kommer jag ej ha några räntefonder.
Men för portföljen som jag hade tänkt att investera i under tiden jag pluggar, ungefär 5 år, kan det väl vara bra att ha lite grann?
Tack!
Ja det är kanske bäst att vara på den säkra sidan. Men eftersom att jag kan ha en sparhorisont på 5-7 år om jag vill känns det ändå på ett sätt tråkigt att gå miste om den potentiella avkastningen en sådan portfölj kan göra.
Om du ska låta ditt investeringskapital växa under lång tid ska du inte ha några räntefonder alls.
Ska du plocka ut pengarna om 5 år bör du investera annorlunda.
Jag har swedbank och de erbjuder ett fasträntekonto med en ränta på ungefär 1,85% om jag väljer en 3 års plan. Detta kanske är det bästa och säkraste alternativet.
Om jag absolut måste ha pengarna om fem år och i en specifik valuta så har jag knappast annat val än sparkonto och obligationer med kort löptid i just den valutan. Ju mer risk jag är villig att ta desto mer avkastning bör jag kunna erhålla.
Jag som tog examen under finanskrisen vet hur svårt det kan vara att komma in på arbetsmarknaden om man har lite otur med omvärldsfaktorer, fick leva på mina besparingar ett tag innan jag fick första jobbet. Sånt kan vara bra att ta höjd för, men jag tänker att 4-hinkarsprincipen borde fungera för den övningen.
Ångrar förstås ändå att jag inte började spara under studietiden, men det hade nog varit rätt små summor i så fall. Sen är jag också glad att jag tog chansen att resa mycket och ta till vara på dom väldigt fina möjligheter som finns för studenter att tex plugga utomlands och göra projektarbeten, även om det kostade lite extra.
Sen beror det förstås också på vad du har för buffert sedan tidigare och vad du har för annat skyddsnät ifall du inte får jobb på ett tag.
Jag tog studenten förra året och har arbetat nu i ett år så jag har en buffert på en helt okej summa pengar. Efter att ha läst rika-tillsammans inlägg om sparande och testat på deras ”spar-generator” så bör jag enligt den, köpa exempelvis Länsförsäkringar global indexnära för ungefär hälften, eller något mindre, av mina pengar och sedan lägga in resterande på ett sparkonto med ränta. Detta känns alldeles för simpelt. Eller är det jag som krånglar till det…
Jag håller helt med om det här. Just horisonten 3-5 år lite klurig, så här tänker jag kring bakgrunden:
0 - 3 år är det 100 % bankkonto med insättningsgaranti som gäller
Vid 3 år börjar räntefonder vara bättre än bankkonto i en normal miljö - men i dagens läge då räntor är på väg upp så tar du en risk med räntefonder så det är ingen hit.
Vid 5 års sparhorisont börjar det bli intressant med en del aktiefonder.
Tänk även att sparhorisonten är rullande. Så även om du kör 50/50 i år mellan bankkonto och aktier, så ska du om 2 år, när sparhorisonten bara är 3 år, gå över till 100 % bankkonto.
Det andra att ta hänsyn till är faktiskt hur mycket du behöver. Dvs. det är ju stor skillnad om du sparar 100 kr i månaden eller 5 000 SEK i månaden. Dvs. räkna ut hur mycket pengar du behöver om 5 år och gör en plan efter det. I planen behöver du också ta höjd för hu rmycket du kommer kunna låna då.
Hej,
En sak du ska tänka på är att du kommer ju kunna spara väldigt mycket mer pengar efter studierna förutsatt att du skaffar ett heltidsjobb, så mest sannolikt även om dina aktier går dåligt i några år efter studieavslut kommer du sannolikt kunna spara ihop samma summa igen på hälften av tiden eller snabbare, så kan du låta dina investeringar ligga kvar långsiktigt. Eller så har du tur och aktiemarknaden ser bra ut när du går ut och du kan köpa direkt. Jag tror det är win-win att gå all in på aktier.
En väldigt intressant idé! Jag behöver ju faktiskt inte köpa en lägenhet direkt efter studierna. Kan det finnas några nackdelar med detta eller är det helt enkelt så bra som det låter? Förutom självklart att aktierna kan gå dåligt.
Tack!
Saken är den att jag har en klumpsumma jag hade tänkt att investera under kanske 10-12 månader. Denna summa är från att ha tagit ett sabbatsår efter gymnasiet och arbetat en hel del. Efter att denna summan är slut, är min plan att förhoppningsvis spara runt 1000kr/mån under åren tiden fram till att jag tar examen från studerierna.
Vad anser du om att investera lånade pengar/studielån?
Så tanken med det hela är väl egentligen att öka denna klumpsumma så att jag kan köpa en fin lägenhet efter studierna. Jag kommer heller inte investera hela summan av mina sparade pengar, utan omkring 70-80%.
Jag vill även hålla investeringarna åt det mer säkra hållet, om det nu finns något sådant på börsen, med tanke på att det är ändå rätt skapligt viktiga pengar som jag är i behov av om några år.
Nackdelen är väl att det är svårt att veta hur livet ser ut och hur prioriteter har ändrats efter studierna. Du kanske har en partner du vill köpa lägenhet med, du kanske behöver ta längre tid på dig att göra klart studierna pga att du byter bana eller behöver ta sabbatsår, arbets- och bostadsmarknaden kanske ändras, du kanske vill flytta till en dyrare stad/ett dyrare område… osv osv. Alltid risk att man tar “fel” beslut. Jag gjorde nyss en tråd om min egen situation då jag för ett år sen då jag var nyexad hade en högrisk investeringsstrategi som var baserat på att jag inte hade några stora inköp de närmaste åren, hade allting “planned out” med en 10 års plan som kunde tolerera de mesta svängningarna i marknaderna men nu är jag gravid och planerar husköp samtidigt som det är börsnedgång och måste helt tänka om. Men med den information jag hade tycker jag ändå jag gjorde rätt, om jag hade planerat för min nuvarande situation och nu varit singel utan någon tanke på dyrare bostadsköp hade jag ångrat mig om jag tagit lägre risk liksom. You never know.