Hej RT! Detta forum är alltid ett nöje att gå igenom och läsa era tankar om allt möjligt. Jag har lurkat här ett tag men känner att jag behöver lite hjälp på vägen
Jag funderar på att söka universitetsutbildning till HT 2023 men är lite osäker på hur jag ska tänka kring mitt sparande under tiden fram tills dess och under tiden jag är student.
I dagsläget har jag en Traditionell portfölj Liv hos Skandia med pengarna låsta fram till min 65-årsdag, i september 2061. Denna portfölj (132000kr, 1000kr spar/månad) är en försäkring för att jag ska kunna få en någolunda hyfsad pension.
Resten av mitt sparande har jag på Avanza, uppdelat i 3 portföljer:
Indexfonder (65% LF Global, 15% PLUS Allbolag, 10% Avanza EM, 5% AMF Småbolag, 5% Handelsbanken Gl Småbolag): ~67tkr, 2000kr spar/månad.
Utdelningsaktier (50% Sverige, 50% Utländska): 133tkr, 1500kr spar/ månad, plus allt jag har över efter alla fasta utgifter och annat sparande.
Buffert (Sparkonto med ränta): 132tkr, 500kr spar/månad.
Jag har hittills använt en strategi med utdelningsaktier främst för att jag alltid har haft problemet med att trycka på “Sälj”-knappen, men jag har på senare tid börjat funderat på att gå över till Fyra-Hinkar-strategin.
Jag tänker självklart ta ut fullt studielån då det fortfarande är ett väldigt fördelaktigt sådant, men det jag funderar över är hur jag ska gå över från min nuvarande strategi till de fyra hinkarna.
Passar mina utdelningsaktier eller min portfölj hos Skandia in i någon av hinkarna? Om inte, bör jag avsluta mitt månadssparande där och fokusera mer på t.ex indexfonderna?
Som så många andra så ligger jag minus i mina aktier just nu, bör jag sälja dessa direkt om jag ska byta strategi eller kan det vara smart att vänta ett par månader och se vad som händer?
Efter bilförsäljning så är mitt buffertkonto alldeles för stort för min levnadssituation (ensamstående i bostadsrätt med 50% belåningsgrad), kan jag använda en del av pengarna tilll att bygga upp en av de hinkar jag saknar eller bör jag månadsspara i mina indexfonder?
Hoppas det inte blev allt för rörigt, jag ser fram emot att höra vad ni tänker om min situation.
Allt gott!