Portfölj i RE-del av FIRE

Hej!

Till sommaren är tanken att vi drar pluggen och slutar jobba. Vi har ca 15 år kvar till pension och har funderat mycket på hur man bör placera pengarna och även tagit hjälp av 3 av de rådgivare som rekommenderats på forumet.

Status idag: 37 årsutgifter i sparande (ca 30 årsutgifter om ISK-skatten räknas som årsutgift) Samt ytterligare totalt 15 årsutgifter i form av pensionskapital för båda.

Sparande just nu är ca 60% index och 40% räntor/cash vilket ju verkar vara konsensus över hur man bör göra. De rådgivare jag pratat med har alla påpekat att jag bör gå all in index-fonder och det snarare är en större risk att ha för mycket räntor.

Funderar just nu på en hybrid med 5 årsutgifter på räntekonto och resten i indexfonder samt en strategi kring att räntekonto enbart fylls på efter uppgång.
Betydligt större risk, men samtidigt bättre utfall i alla Monte-Carlo-simuleringar.

Vi lockas en del av värdeökningen som högre aktieandel kan ge som kan ge ännu mer guldkant på livet samtidigt som jag inser att en 50% nergång kan vara mentalt svårt att hantera även om kalkylen ändå bör gå ihop.

Har ni några smarta tankar kring hur jag ska tänka?

Är i samma sits och ålder som du fast min sambo vill fortsätta arbeta.

Jag funderar också rätt ofta hur man ska fördela kapitalet men än så länge har jag ca 4 FIRE årslöner på sparkonto/fasträntekonto och resten i en USA indexfond och Spiltan Investmentbolagsfond.

I bloggen försöker jag förklara lite men går att grotta ner sig ännu mera om man vill. Visar att bara med 3% i avkastning så klarar man sig gott.

2 gillningar

Jag har:
2 årsutgifter på sparkonto
3 årsutgifter i räntor
5 årsutgifter i en 50/50 portfölj
…och resten i indexfonder

På så vis kan jag till en låg risk övervintra åtminstone 5 år av oväder på börsen.
Min 50/50 portfölj kanske går ner en smula men den hjälper mig i ytterligare ca 5 år om så behövs till något högre risk men också högre avkastning.

5 gillningar

Gick för 3 år sen så mitt tips blir att inte övertänka de negativa, tittar man på historien har inte de hänt så ofta (i sverige) att allt skiter sig i flera år

Se till att inte ha lån så är de lättare att hantera svängningar.

4 gillningar

Spännade!

Vilka rådgivare är så vågade?

Jag hoppas kunna sluta jobba om ungefär fem år, är då 57.

Jag funderar mycket på om allt mitt sparande nu borde “placeras” väldigt säkert, typ sparkonto med skaplig ränta, eftersom jag snart ska börja ta ut pengar men det känns mentalt för tidigt att inte ta någon risk alls.

Sök efter “stay rich” och läs det du hittar.

Jag själv har inte tagit steget fullt ut men finansiellt är jag nånstans i stay rich fasen och kör typ en 60/40 portfölj på det privata sparandet. Dock 100% aktiefonder i tjänstepension och PPM. Om man räknar på allt blir det kanske 80/20 portfölj.

2 gillningar

Vad är prio: skydd mot sekvensrisk och att inte dränera kapitalet, eller att maximera arvet?

Väldigt bra frågeställning, det är kanske där jag tvekar. Arv känns inte så viktigt men däremot vore det kul att kunna ge bort pengar till barnen tidigare i livet när dom behöver det som mest.

För det skulle det krävas lite bättre avkastning än ±0 inkl uttag. Vore å andra sidan väldigt skönt att slippa en rejäl dipp nu i början också. Kanske det är så att man får köra några fler simuleringar och resonera kring hur man skulle uppleva en rejäl krasch. Hur jag än vrider och vänder på det ser jag inte att pengarna bör kunna ta slut oavsett aktiedel, men framtiden är ju inte förutbestämd.

Jag har sparat mig till mitt kapital så gott som helt utan räntor i portföljen, men nu när jag är i uttagsfasen, så har jag fallit till föga och lagt upp en ränteportfölj som ska ta mig över sekvensrisken. När (om) sedan ränteportföljen tar slut så fortsätter jag med det tänkta upplägget

1. Bankkonton, 0–3 år
  2. Lysa 50/50, 3–10 år
  3. Globala indexfonder o en del aktier, 10+ år

och vi spenderar mycket på och med barn och barnbarn.

2 gillningar

Låter rimligt. Borde innebära att du har 6.5 år i cash/räntor och resten i aktier.

Det borde ju ta en förbi de flesta dippar utan att behöva nagga på aktiekapitalet?

Jag vill göra det enkelt. Kommer att ha 25 årsutgifter på Swedbank, troligen allt i KPA blandfond 65/35, samt 5 årsutgifter på räntekonto.
Därefter kommer jag ha runt 30 årsutgifter på avanza i Indexfonder och utdelande Aktier/ ETFer
Swedbank kommer ”glömmas” bort medan Avanza kommer att vara mer en lekplats.
Jag drar nog pluggen efter sommaren??? :thinking:

2 gillningar

Ey…du har alltså runt 60 årsutgifter undanstoppat. Bra jobbat! :+1: :slight_smile:
Ser i övrigt ut att vara ett upplägg som inte kan gå fel.

2 gillningar

Jag är snart där också, kanske något år (eller max två innan den beryktade pluggen dras).

Har ett liknande tänk som @GetOut men det blir lite mer initialt på sparkonto ett tag innan pga några dyra nödvändiga inköp av prylar (såsom bil) precis efter pluggen.

2 gillningar

Hur räknar ni årsutgifter? ungefärlig burn-rate per år? Låter ändå rätt safe med 37 årsutgifter om det är 15 år till pension samt 15 års pensioner. Efter 80 sen kan man väl ändå räkna med att man hyfsat klarar sig på “vanliga” pensionen? Om man inte då sitter på svindyrt boende osv såklart?

1 gillning

Kul med så många i ungefär samma läge i processen! :grinning::+1:

Jag är fortfarande utan räntefonder men bygger kontantbuffert nu och går till sommaren. :partying_face:

7 gillningar

Årsutgifterna är beräknat ganska konservativt och gäller en person, typ en median nettolön. Men visst, det är en slant :blush::+1:

Jag kommer att nagga på aktiekapitalet i så mån att jag kommer att ha automatiska utbetalningar från Lysa 50/50 (som har utmärkta alternativ för det). Om man använder analogin med hinkar så kommer jag att fastslå en nivå för hink 3, den stora med fonder och aktier. Går börsen upp och hinken svämmar över så fylls hink 2 på, Lysa 50/50. Går börsen ned så fortsätter bara uttagen från hink 2 (i upp till 7 år alltså). Hink 1 med bankkonton hålls på en konstant nivå, som buffert om något oförutsett inträffar.

Men nu har jag som sagt dessutom lagt upp en ränteportfölj som buffrar de första åren. Om en börskrasch skulle komma nu i början av min uttagsperiod.

3 gillningar

Jag har gjort en snitt-månadsbudget som jag bara multiplicerat på 12. Tänker dock att ISK-skatten ska betalas med cash varje år så gillar att räkna med den i årsutgifterna också.

Jag vet på ett ungefär hur mkt pengar som kommer in i hushållet idag och i medel hur mkt som finns kvar i månadens slut. Utifrån det går det ganska bra att estimera en årsutgift.

Visst har de :slight_smile: Jag kör också med automatiska utbetalningar från Lysa (%-sats på kapitalet) och med ett liknande upplägg. Utbetalningar från mina 100% aktier konton månadsvis. Skulle börsen krascha skulle jag stoppa dessa utbetalningar och istället ta från sparkontot som jag sedan årsvis fyller på från räntefonderna i första hand och 50/50 portföljen i andra hand.

2 gillningar