Portfölj i RE-del av FIRE

Jag räknar på hur mycket jag gör av med på ett år nu, högt räknat 200000. Sen tar jag det gånger antal år tills jag kan få pension. Förutom det vill jag ha minst en miljon över när jag börjar få ut pension.

Hur har du resonerat när du kommit fram till att göra dina uttag från 100 % aktier?

Mitt mål är att i första hand kunna leva på avkastningen från 100% aktier utan att nagga på kapitalet. Sen finns min 50/50 portfölj samt kontanter/räntor där som vallgrav i sämre tider när avkastningen från aktier uteblir. Det är väl ungefär samma upplägg som du har bara att du tar från 50/50 och fyller på från 100%aktier? Sen kanske jag kommer börja tulla av vallgraven med stigande ålder, vi får se :slight_smile:

3 gillningar

Ja, vi har samma tankesätt. Det var du som inspirerade mig till upplägget från början, så tänkta bara höra om du tänkt om :slight_smile:

2 gillningar

Ja, det har väl kanske ingen betydelse i slutändan varifrån man gör uttagen om man ändå skyfflar emellan ”hinkarna”. Jag har väl fastnat för 50/50-hinken dels för att jag ser den stora aktiehinken som själva skatten/pengamaskinen som ska skyddas/bevaras och 50/50 som vallgraven som kan fluktuera i fyllnadsgrad. Räntedelen är bufferten som stabiliserar det hela, yttersta reserven om något oförutsett inträffar.

Jag räknar med att avkastningen kommer att överstiga uttagen så att 50/50-delen växer med tiden … och min ålder, vilket passar bra.

Och, som sagt, har jag en tillfällig räntefondsportfölj som enbart ska hantera sekvensrisken.

Det här är en variant som jag har funderat på också.

1 gillning

Jag är 57 till sommaren och funderar mkt på det som denna tråden handlar om. Och speciellt det du skriver här, måste vidta nån åtgärd för just nu är nästan allt i global index fonder (aktier). Det hela kompliceras av en massa delar i ITP2 som ger många varianter.

Det är för tidigt för dig att lämna 100% global aktie index fond(er), ja. Det skulle jag säga.

Ö.h.t. ska du nog inte alls allt ditt sparande sättas på nåt konto “utan risk”. Inte i uttagsfasen heller – det tänker då inte jag göra. Kolla hur generationsfonderna som stora bolagen har är konstruerade. De trappar av till 20-30% aktier vid 75 år, och stannar där. Resten i räntefonder korta och långa. Och AP7 Såfa som också trappar av på det sättet. Ska addera en länk till @Monica 's site m en genomgång av det där, så kan du läsa

Jag menar allt mitt sparande nu, inte det jag har sedan tidigare…