Ser att många pratar om bankkonto + 100% aktier, eller allt i en Allvädersportfölj… men är det några där ute som kör 3-4 hinkar-upplägget med en klassisk mellanrisk-hink och i så fall vad har ni i den och vad sparar ni till med just den hinken? Vilken horisont, sparar ni i alla hinkar parallellt etc.
Ni som valt bort den, hur tänker ni ? Är den överflödig ?
Jag har en mellanriskportfölj. Den är för olika typer av målsparande på mellanlång tidshorisont 5-10 år typ. Just nu går en del av sparandet till framtida planerade renoveringsprojekt på huset dit.
Hade i början när jag hittade RT. Men kom snabbt på att jag är i get rich fasen så mellanhinken sinka farten för att bygga kapital. Jag räknar mitt belåningsutrymme på huset där, som mental bokföring, istället.
Själv började jag med 4-hinkar för några år sedan, med tiden har jag förenklat och har nu bara buffert + ISK med indexfonder.
Mellanrisken har alltid varit svår att både motivera och sätta samman för mig.
Provat alla möjliga knasiga varianter PP, Zino, Lysa 60/40, 50/50 egna varianter på Avanza, Kiwitrader och SAVR. Om och om igen, testa, pilla, skava.
Nästan påtvingat att man ska ha en mellanrisk för annars tar jag för hög risk och är girig. Typ
Istället har jag ökat bufferten allteftersom sparandet vuxit. Så lite bromsande/skyddande effekt som en mellanrisk skulle ha.
Får ständigt omvärdera… ibland är jag girig, ibland är jag försiktig…
Skönt att se att det inte är helt givet och framförallt skönt skriva av sig lite bara.
Att man har en särskild portfölj eller hink där man sparar på medellång horisont eller en horisont som är helt okänd där man tar lägre risk än bara aktier men högre risk än bankkonto.
Då har jag en, har en traditionellt förvaltad kapitalförsäkring på ca 12% av hela min portfölj. Ingenting jag nysparar till, men den är en typ av krockkudde och domedagsbuffert.
Har även en månads utgifter på ett vanligt sparkonto, som vanlig buffert.
Ja och nej, har det mesta i en allvädersportfölj med hävstång som ger mer avkastning än 100% aktier till risken av en 40/60-portfölj (typ). Så, högavkastande mellanrisk kanske…?