Varierande målfördelning av aktier/räntor i mellanriskhink?

Enligt mitt sätt att se på saken kommer målfördelningen (procentuellt) i mellanriskhinken behöva variera över tid baserat på vilken målfördelning aktier/räntor du har valt för din totala portfölj (buffert-mellanrisk-, passivahinken. Skippar lekhinken). Allt beror av mängden målkapital i din Bufferthink respektive Mellanriskhink.

Jag tänker så här : Du startar varje nytt år med en bestämd mängd kapital i Bufferthinken (säg 1-3 månadsutgifter). Du har sedan som mål att din Mellanriskhink skall vara X gånger större än Bufferthinken. Resten ligger i Passivahinken.

Låt säga att din totala portfölj (Buffert + mellanrisk+passiva) år 1 ser ut enligt nedan och att du alltid önskar att din Mellanriskhink ska vara 3.5 ggr storleken av Bufferthinken (3.5*25 000 = 87 500 kr)

Totalt kapital (Buffert, Mellanrisk, Passiva) år 1 =
150 000 kr

Din målfördelning för “totala” portföljen är 70/30. Båda ISK hos Lysa är inställda på 100 % Aktier med tanke på att “Räntorna” är placerade på Sparkonto med insättningsgaranti.

“Räntor” Sparkonto med insättningsgaranti
Buffert, 25 000 kr
Mellanrisk, 20 000 kr
Totalt kapital “Räntor” = 45 000 kr
Andel “Räntor” = 30 %

“Aktier” Lysa
Mellanrisk, 67 500 kr
Passiva hinken, 37 500 kr
Totalt kapital “Aktier” = 105 000 kr
Andel “Aktier” = 70 %

Bryter vi ner Mellanriskhinken ser vi att dess fördelning är ca 77/23 (Totalt kapital i Mellanrisk
67 500 kr i “Aktier” + 20 000 kr i “Räntor” = 87 500 kr vilket motsvarar 3.5 ggr Bufferthinken vilket är målet för mellanriskhinken) men totala portföljens fördelning är 70/30. Skulle mellanriskhinkens “Räntor” ligga hos Lysa skulle det ISK:t således vara inställt på 77/23 och Det Passiva på 100/0

Om vi år 2 antar att den totala portföljen vuxit till 160 000 kr så kommer hinkarna se ut enligt följande efter ombalansering hinkarna sinsemellan.

“Räntor” Sparkonto med insättningsgaranti
Buffert, 25 000 kr
Mellanrisk, 23 000 kr
Totalt = 48 000 kr
Andel “Räntor” = 30 %

“Aktier” Lysa
Mellanrisk, 64 500 kr
Passiva, 47 500 kr
Totalt = 112 000 kr
Andel Aktier = 70 %

Mellanriskhinken har nu en fördelning på ca 74/26 (64 500 i “Aktier” + 23 000 kr i “Räntor” = 87 500 kr. Där 87 500 kr är målet för mellanrisk baserat på Bufferthinkens storlek). Skulle mellanriskhinkens “Räntor” ligga hos Lysa skulle det ISK:t nu således vara inställt på 74/26 och det passiva oförändrat på 100/0.

Tänker jag rätt här eller är jag helt ute och cyklar :joy::joy::joy:?

Eller ska Mellanriskhinken alltid vara inställd på säg 50/50 hos Lysa om Passiva är 100/0 där Mellanrisk har lika mängd kapital i både “Räntor” och “Aktier” samt att man då bortser från mängden kapital i Buffert när man tittar på sina “Räntor” ?. Det jag upplever om man gör så är att den totala portföljens fördelning inte kommer stämma överens med kontonas fördelning . D v s din totala portfölj (Buffert, Mellanrisk, passivahinken) blir inte 50/50 givet att du har ett 50/50 och ett 100/0 konto hos Lysa. Detta beror på storleken du valt på din Buffert respektive Mellanrisk samt om du har som målsättning att alltid hålla dessa nivåer i Bufferthinken respektive Mellanriskhinken.

Notera att jag i exemplet endast räknar utifrån placerbart kapital. Jag har inte med försäkringar, humankapital, boende, pension osv. Endast placerbara tillgångar.

Är jag helt ute och cyklar??? Kan någon där ute hjälpa mig att bringa klarhet i det här?

Vänligen
Christopher

1 gillning

Jag har ingen bestämd målfördelning för den totala portföljen. Endast bestämd fördelning inom respektive portfölj. Så enligt mitt sätt att se det så är det snarare den totala portföljens fördelning som kommer att variera. När buffert och mellanrisk är fyllda så sker större delen av sparandet till passiva hinken med större andel aktier, vilket i sin tur kommer göra att totala fördelningen för totala portföljen förskjuts till mer aktier och mindre räntor.

2 gillningar

Jag är kluven över hur jag ska tänka. Som du presenterar det så kommer det ju att se ut på det sättet​:muscle:. Som jag har lagt upp min ekonomi (placerbara tillgångar) 2023 så kommer 30% av kapitalet ligga i “Räntor” (Buffert + Mellanrisk) i 70 % av kapitalet i “Aktier” (Mellanrisk +Passiva). Får göra om 2024 utifrån ditt exempel? :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:. Eller kan man lägga upp det så här?

1 gillning

Man får pröva sig fram vad som passar bäst för en själv :slight_smile:

Beloppen i de olika hinkarna kan ju också variera kraftigt från år till år beroende var i livet man är och om man har några större planerade målsparade på gång eller ej. Det i sin tur påverkar ju också den totala fördelningen.

Ja ekonomin och livet är ju inte statiskt

1 gillning

Tack för att du svarar mig​:pray:. Jag inser att jag hade lagt upp mina placerbara tillgångar för 2023 enligt ditt sätt att se på det. Därefter ändrade jag det till att titta på “totala” portföljen (hela ekonomin) och gjorde därefter justeringar för att uppnå önskad målfördelning för just “totala” portföljen. Utifrån given ränta på mitt Sparkonto med insättningsgaranti och att en exponering mot 100 % Aktier förväntas ge ca 7 % i avkastning per år så är “min ekonomis” förväntade avkastning 5.5 % för 2023. Alltså under nuvarande inflation :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:. Men med en inflation på 2 % skulle min ekonomi växa 3.5 % realt. Och investera, det gör vi ju långsiktigt :+1:

1 gillning

Min totala portfölj har rejält negativt förväntad real avkastning då jag sparar majoriteten i lågriskhinken. Främst min lågriskportfölj och sparkonto. Detta pga att vi vill köpa hus inom 1-8 år typ.

Som @MattiasA90 skrev får man se vad som passar bäst för en själv. Jag tycker att man ska se hink-systemet som en möjlig modell att att strukturera sin ekonomi på. Saknar den egna ekonomin struktur eller hink-systemet bidrar med en bättre än den man har - kör på hinksystemet. Har man en struktur som man tycker fungerar bättre än hinksystemet - kör på den befintliga. Tycker man grunden i hinksystemet är bra men någon detalj skaver (som total andel räntor i ditt fall) - korrigera modellen så att den känns bra för dig själv. Man kan också ha fler “hinkar” om man tydligt definierar målen med olika sparhorisont, t.ex pensionspar, barnspar, buffert, renoveringsspar, resespar, vet-inte-till-vad-spar m.fl. Att ha en struktur man är nöjd med är väl det viktiaste i slutändan.

Din fundering kring den totala andelen räntor och aktier fick mig att tänka på soffpotatisportföljen som @JayR skrivit om i en annan tråd. Soffpotatisportföljen innebär att du bara har en portfölj totalt och bestämmer andel aktier och sparkonto/räntor. Det upplägget passar inte heller alla men enkelheten i den är tilltalande. :slightly_smiling_face: Har du inte läst den tråden är en länk här.

Jag ber om ursäkt om jag svävade iväg en del från din fråga.

Lycka till med din fördelning!:+1:

3 gillningar

Jag tycker det illustrerar det du skrev tidigare om eventuella målsparanden, ekonomisk situation mål i livet osv. Eller tänker jag fel?

1 gillning

Precis så! Eftersom vårt lågrisksparande är större än högrisksparande så påverkar det den totala portföljens fördelning till mer räntor/sparkonto än aktier vilket i sin tur sänker avkastningen.

1 gillning

Stort tack för dina insikter! Vissa kör väl bara med exempelvis Buffert på sparkonto med insättningsgaranti och ett långsiktigt sparande med 100 % aktier? Typ som en “2 hinkar princip”/soffpotatisportfölj som du skrev Och balanserar om mellan dessa.

2 gillningar

Japp! Bucket approach / hinkprincip är ett sätt att strukturera ens sparande, som har vissa fördelar och nackdelar. Ofta har man bara bufferten och en portfölj med strategisk allokering, detta kallas total return approach.

Man kan absolut inkludera bufferten i räntedelen av sitt sparande. Tex 70/30 aktier / räntor kan bestå av 70% aktiefonder, 20% diverse räntefonder och 10% sparkonto / korta räntor, i vilket det sistnämnda fungerar som buffert.

3 gillningar

Tack för dina insikter :100:

1 gillning

Jag tänker att jag ska investera 30 %, av månadssparandet i “räntor” och 70 % av månadssparandet i “Aktier”. Tänker inte månadsspara 100 % i aktiedelen för då kommer jag tvingas sälja Aktier med förlust vid ombalansering 2023/2024 (förutsatt att börsen backar i år, likt 2022) för att öka upp bufferten år 2 om det är så att jag använt pengar från bufferten i år. Helt ska pengarna som ligger på börsen få växa ifred. Time in market. Om min “räntedel” av portföljen vid årsskiftet 2023/2024 glidit från 30 % upp till exempelvis 32 % tack vare mitt månadssparande och begränsade uttag från bufferten så kommer det kapitalöverskottet vid ombalanseringen 2023/2024 hamna i den delen av “aktiedelen” som är långsiktig (Passiva hinken). Eftersom Bufferten är kortsiktiga pengar tänker jag att en del av ens månadssparande (om man har ett sådant) bör hamna där för man kan inte på förhand veta hur marknaden kommer utvecklas under året. Vill helst undvika att sälja Aktier med förlust för att finansiera bufferten inför år 2.

2 gillningar

Bra, brukar säga att 70/30 är en lämplig ”livstidsportfölj”.

När det gäller ombalansering, så är det helt okej och vanligt att glida mellan 65/35 och 75/25. Särskilt om man månadssparar enligt målallokeringen. Keep calm and average in.

Lycka till!

2 gillningar

Tack!

Tänker att man sedan när man tar ut pension allokerar om målvikten för totala portföljen mot mer ränteplaceringar vad det lider. Tänker högt. Har endast investerat privat sedan 2021😅utöver det som avsätts till allmän pension och tjänstepension. Så jag har väldigt liten erfarenhet!

Kom på mig själv med att jag i nuläget har en 70/30 portfölj :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: för hela mitt privata finansiella kapital även om målfördelningen för min Mellanrisk och Passiva del hos Lysa är inställda på 100 % Aktier. Detta eftersom 30 % av mitt totala finansiella kapital ligger i “Räntor” som i sin tur är uppdelade i Buffert och Mellanrisk. Får fundera på om jag är nöjd med nuvarande fördelning? Är medveten om att fördelningen “Räntor”/“Aktier” för hela min ekonomi kommer att se annorlunda ut precis som @MattiasA90 beskrev om jag skapar en renodlad Mellanrisk med 50/50. Kom också på att det är A & O att identifiera vilken sparhorisont man har för sina investeringar. Buffert 0-2 år, Mellanrisk 3-9 år, Passiva 10 + år. Trial and error gott folk…

1 gillning

Sen ska man icke förglömma att en stor del av ens pension som t.ex inkomstpensionen är väldigt låg risk motsvarande 100% räntor. Där kan man inte göra några val. Tjänstepension och premiepension kan man göra egna val och placera i aktiefonder om man önskar högre risk.

1 gillning