Riskjustering i Passivhinken/Högriskhinken

Hej,

Till skillnad från mitt förra ytterst begränsade ämne med många antaganden kommer här något mycket mer konkret.

Jag har en bufferthink och en mellanriskhink sedan har jag blandat min passivhink med högriskhinken.
Jag vill nu justera risken i passiv/högriskhinken.
Detta är fördelningen jag har i dagsläget (i högrisk/passivhinken):
image

Min tidshorisont är 5-10 år och tanken är att justera risken nedåt.
Min tanke är att sälja av Latour, Creades, Lundbergsföretagen och 13 procentenheter av Investor (ha kvar investor på 10% av totalen) och sedan köpa mer av Länsförsäkringar Global Indexnära, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och AMF Aktiefond Småbolag (ej lika mycket av varje).

Den nya fördelningen skulle se ut som följer:
image

Vad har ni för tankar/funderingar kring detta? Hur ser er passiv/högriskhink ut? Finns det något ni tycker saknas/bör läggas till? Vad skulle ni lägga månadssparandet i utifrån denna alternativt er fördelning?

Min ser ut såhär:

Ganska olik din, med troligtvis betydligt bättre riskjusterad avkastning långsiktigt.

1 gillning

Tack för svaret, intressant tråd och portfölj!
Min mellanriskhink har räntor/råvaror/guld och detta är endast min del för högrisk/spekulation med 100% aktier/aktiefonder.

Typ som globala barnportföljen samt ett Lysa 90/10 konto.

Sen har jag en lekhink på typ 1% av det kapitalet jag har i passivhinken med lite roliga fonder och etf:er.

I min värld så ser det ut som du har en lekhink som är typ 94% av ditt kapital, aktierna och de nischade fonderna. Med en passivhink på 6% (LF global indexnära).

Det är väl lite debatterbart om man ska se Spiltanfonden som passivhink eller lekhink. Jag föredrar att förpassa den till lekhinken.

Jag hade nog vänt på relationen mellan passivhink och lekhink. Typ max 10% av kapitalet i lekhinken. Samt inte bara haft LF global indexnära utan kanske mappat motsvarande globala barnportföljen.

1 gillning

I min värld så ser det ut som du har en lekhink som är typ 94% av ditt kapital, aktierna och de nischade fonderna. Med en passivhink på 6% (LF global indexnära).

Ja i dagsläget ser det ut så men efter ombalanseringen jag beskrev skulle det vara 27% Länsförsäkringar global indexnära, 22% AMF aktiefond Småbolag och 23% Spiltan aktiefond investmentbolag osv.

Jag hade nog vänt på relationen mellan passivhink och lekhink. Typ max 10% av kapitalet i lekhinken. Samt inte bara haft LF global indexnära utan kanske mappat motsvarande globala barnportföljen.

Men du kanske har rätt att det fortfarande är ganska mycket i högrisk (54% om man inkluderar Spiltan aktiefond investmentbolag i högrisk).

Om du vill kalla lekhinken för högrisk ja. För mig är passivhinken 100/0 aktiefonder eller kanske 90/10 där 10 kan vara guld eller räntor.

Sen finns en lekhink där man ska leka bort känslorna så man inte rör den passiva hinken. Den får i praktiken lägre förväntad avkastning än passivhinken då ens psyke får styra i den. Det löner sig statistiskt inte. Dess storlek bör inte vara större än 0,1*passivhinken.

Om man döper om en hink till “högriskhinken” så är det för mig ganska oklart om man syftar på passivhinken eller lekhinken. Passivhinken med typ globala barnportföljen är hög risk enligt mig. Det är pengar med 10+ års tidshorisont.

Tja, två saker till att börja med då.

Ingen av förslagen är något annat än högrisk. Så.

Sen är det väldigt mycket Investor. Eftersom du gör mycket research bakom dina valda aktier, fonder, och fördelningar, så antar jag att du har stenkoll på att Investor utgör 28 % av Spiltan-fonden där. Så du har egentligen ca 17 % investor i andra förslaget. Det är mycket Investor det.

Förlåt för förvirrandet, jag menar precis som du tänkte att detta är en blandning av båda och jag förstår att du menar att dessa 54% borde vara max 0,1*Resterande värdet i denna uppsättning

Jag är en fegis och har bara 100% aktier i min tjänstepension och PPM i stort sett.

Min “högrisk/passiva/framtidshink” ser ut som följande och är tydligt inspirerad av Opti men till ett lägre pris:

75% aktier
50% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
5% Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek

15% räntor
5% Amf räntefond mix
5% Danske invest globala realräntor
5% Spp high yield

10% råvaror
10% Multicooperation GAM Commodity USD B (håller på att byta till den från Vontobels dito pga liknande historisk avkastning men lägre standardavvikelse och högre sharpekvot)

Denna portföljen kommer förmodligen inte slå ett index bestående av 100% aktier men det gör inget. Jag tror däremot att den kommer att ha en bättre riskjusterad avkastning.

Min mellanhink består av samma fonder fast av 45% aktier, 45% räntor och 10% råvaror.

1 gillning

Korrekt, jag har full koll på att Investor utgör 28% av spiltanfonden, har en spaning där och tänkte sedan sälja Investor B aktierna när mitt målvärde är uppnått

Alla ser detta med hinkarna olika… Så ville klargöra hur det ser ut i min värld bara.

Intressant! Tack för att du delar med dig! En fundering bara, hur gör du med månadssparandet? fördelar du det enligt fördelningen här eller “ombalanserar” du varje månad exempelvis om Länsförsäkringar Global Indexnära gått upp till kanske 55% av hela portföljen så köper du inte den utan bara de andra osv?

Jag månadssparar automatiskt enligt den fördelningen. Ombalansering runt Januari och Juli. Går i stort sett aldrig in och kollar portföljernas utveckling eller övrigt hur börsen går. Ändrar endast om jag tycker att en annan fond skulle vara bättre (billigare med samma inriktning / bättre riskjusterad avkastning till samma pris) inom de kategorier jag har.

Inte intresserad av ETF:er för tillfället pga begränsad möjlighet att månadsspara smidigt i. Vill ha mitt sparande enkelt och automatiskt.