Jag har följt er ett bra tag nu, läser regelbundet olika intressanta ämnen och finner det här forumet och er sida på insta väldigt nyttig och givande! Tycker att jag är lagom insatt och har någorlunda bra koll på vår ekonomi. Men, jag har säkerligen fortfarande mycket kvar att lära och har en fundering som jag hoppas några snälla själar där ute kan hjälpa till med
Jag undrar om man ska hålla sig till två tre bra fonder än att ha massa olika
Jag kollade på alla avgifter jag betalar för varje fond och undrar om jag betalar för onödigt många fonder och om jag bör sälja av så att jag håller mig till tre stycken typ.
Jag har två olika portföljer idag, tror att tanken för längesedan var att ha en långsiktig och en medellångsiktig därav två portföljer. Den ena portföljen är ISK och består av:
När jag började med sparandet för över 10 år sedan var det på rekommendation från närstående och jag började med två till tre fonder per portfölj som tickade på under många år. Under senare år har jag byggt på med olika andra fonder genom att ha läst på bland annat rikatillsammans (en del av fonderna har jag sluta sätta in pengar på, de bara finns kvar då jag inte velat sälja av. Jag har bara lagt till nya och lägger in pengar på dem istället). Nu känns det som att jag behöver göra ett omtag men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Ska man sälja av och bara behålla ca 3 fonder per portfölj eller bara låta det löpa på som det gör nu…?
Avkastningen är bra, har för mig den varit över index varje år, just nu +12%. Behöver jag ändra på något, vad tycker ni andra och hur ser det ut för er?
Jag läste någonstans att det är bra att ha ca 70% globala fonder och resten i Sverige. Isf borde jag kanske ändra om för mina är nog Sverige-tunga.
Alla tips och råd tas vänligt emot, tackar på förhand!
Du klarar dig gott och väl med en enda global indexfond. Mer “behövs” inte. Vill du diversifiera mera så bör det ju vara i sådant som globalfonden inte redan täcker. Som t.ex tillväxtmarknader och småbolag. Finns dock en globalfond som heter Storebrand Global all countries som även inkluderar tillväxtmarknader.
Jag tycker det är rörigt med så många fonder. Det saknas en röd tråd
Fundera lite på vad du är ute efter. Vill du följa index för aktier? Eller vill du bara maximera spridningen?
Ska du följa index för aktier så är det som @MattiasA90 skriver en globalfond. Där är man ute efter en marknadsviktad portfölj. Där störst aktie har störst andel osv. Man är då ute efter att replikera den globala aktiemarknaden.
Vissa hävdar att en viss Home bias (Sverige) kan vara befogad. Då har man en lite större andel Sverige än det marknadsviktade.
Jag gillar tanken kring att förenkla. Med det sagt följer jag inte det själv alltid, men om man vänder på frågan till: Vilka fonder klarar jag mig utan? Så brukar svaret vara: de flesta, det räcker med en bred globalfond.
Det är, som tidigare sagts i tråden, bra att fundera på syftet och att banta ner om syfte saknas.
Men, när det gäller avgifterna är dessa procentbaserade, så har tre fonder exempelvis 0,3 % i avgift vardera så kostar de inte mer eller mindre om du slår ihop dessa innehaven i en och betalar 0,3 %.
Med det sagt: Jag hade bantat enligt tidigare förslag (eller liknande). Själv har jag fem fonder totalt.
Wow, uppskattar verkligen era svar och att ni tar er tiden, stort tack! <3
Följdfråga, kan man få veta vilka 5 fonder det är och tanken bakom valet av fonder? Skulle hjälpa mig mycket i beslutet kring hur många fonder och varför, i mitt eget sparande😊
Är nyfiken på er andra som svarat också, vad sparar ni i för fonder och varför?
Haha helt rätt fråga, har nog inget vettigt svar. Det var nog mer att dela upp det för mig själv dvs att från den här portföljen får jag ta om 5 år och den andra får jag inte röra fram till pensionen, typ. Så du har helt rätt i att innehållet inte skiljer sig
Nu säger jag inte att mina är bäst och det finns säkert skäl att byta, men mina är:
LF global index (globalt och billigt är alltid rätt)
LF Sverige index (jag tror på att Sverige har en del att ta igen)
LF USA index (ägt i evigheter och det känns vettigt med övervikt i globalfonden) Avanza Global (samma skäl som LF global, men på annan plattform)
Spiltan aktiefond investmentbolag (mer Sverige, investmentbolag är kul)
Jag kör tung home bias, så notera att detta inte är en rekommendation.
Blir lite nervös nu när jag tänker på byte av fonder. Hur ska man tänka där? Ska man sälja nu när det är högt och sen köpa lite i taget varje månad? Eller sälja allt och lägga allt i en ny bred globalfonder? Min bristande kunskap i hur det funkar är nog den största anledningen till att jag bara låtit allt ligga som det är. Har fegat och varit rädd för att göra ”fel”
Om du vill byta → bara byt. Tror du att du kommer få ångest av det sälj & köp i omgångar (men det tar mycket tid…
Sälj inte allt för att sedan köpa lite i taget - time IN the market beats timing the market, som vi/de brukar säga, du vet aldrig när marknaden rör sig.
Om du vill behålla som du har… behåll
Om du känner att du har brist på kunskap och är orolig (som typ jag) så skulle jag ersätta allt i resp gruppering i enlighet med Mattias förslag ovan.
Själv har jag just nu landat i 80% globalfond 10% tillväxt & 10% sverige (samt lite gammalt småbolag som får ligga kvar eftersom det iaf är en av de föreslagna fonderna )
@StinaL är inne på kloka grejer. Men om du vill byta så byt. Då är mitt tips att ta en i taget med några dagars mellanrum eller så. Varför? För att råkar du sälja en när den dippar tillfälligt så har du stor sannolikhet att nästa byta sker precis efter en uppgång. Men det är mest mentalt.
Jag bytte fond på ganska stora belopp i vintras och sålde då av i fyra omgångar. Men “rätt” svar är: Bara byt! Att vänta på att nå’t ska dippa efter försäljning är bara dumt. Senast vi såg ett så’nt läge som majoriteten var överens om var väl när stridsvagnarna rullat in i Ukraina. Då fanns skäl att avvakta eftersom nedgången pågick ett par veckor. Men det är verkligen undantagsfall.
Jag tänker såhär. Aktier som aktier, de är korrelerade mer eller mindre.
Om man ska ha flera fonder, så är det i min mening inte värt att ha 10%. Se nedan exempel.
Fond 1: 90% i portföljen +8% utveckling
Fond 2: 10% i portföljen +12% utveckling
Total utveckling: +8,4%
Det gör i stort sett ingen skillnad i totalen, med en så liten andel i portföljen. Så, om man ska inkludera flera fonder, så bör de ha minst 20% i portföljen, för att det överhuvudtaget ska vara lönt att ha med dem.
Jag kör endast med tre fonder som mest. Inrikes, utrikes och eventuell räntefond.
I en 100% portfölj, med home bias, kör jag:
60% LF Global index
40% SEB Sverige indexnära
I en 60/40 portfölj, med home bias, kör jag:
40% LF Global index
20% SEB Sverige indexnära
40% AMF Räntefond Mix
Enkelt och fyller sitt syfte. Vill man ha mindre home bias, så kan man sänka den till 20%. Om man har under 20%, så tycker jag man likväl kan skippa den. Sverige har en hög korrelation med den globala marknaden, så det är bara småbrus med 10%.