Sparfortfölj Konstnär

Hej

Jag skulle gärna ha input på min fondportfölj med 3-5 års sparhorisont.

Avanza Emerging Markets 10%
Avanza World Tech by Tin 10%
Avanza Global 25%
Länsförsäkringar Global Index 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 30%

Utöver detta sparar jag ca 10% av inkomsten i Avanza Auto 5 till pensionen.

Vore väldigt tacksam för hjälp om hur jag förvaltar mina pengar då detta inte är mitt område.

1 gillning

Fonderna ser bra ut, tycker jag. Jag sparar också i några av dem. . En del kan säkert tycka att det är för stor vikt Sverige eller att man ändå får mycket av teknikjättarna från USA i globalfonderna, men det tycker jag handlar om tycke och smak mest. Låga avgifter och en spridning är det viktigaste.

Men frågan är om aktier alls är rätt om tidshorisonten bara är 3-5 år. Det finns en risk att allt gått ner typ 50 % på den tiden. Så om du VET att du ska använda pengarna så nära i tid hade jag nog valt att ha i alla fall en del säkrat på bankkonto. Men om du är mer flexibel kring när och hur pengarna ska användas så funkar det bra med aktiefonder.

1 gillning

Har inte mycket att säga om portföljen annat att jag personligen tycker det är lite för stor andel Sverige samt att jag hellre hade valt den bredare svergiefonden Plus Allabolag Sverige Index.

Jag ser heller ingen direkt anledning att ha två olika globalfonder.

Sen så är 3-5 år väldigt kort sikt. Man brukar prata om 10%-regeln. Dvs 10% aktier (indexfonder9 per år i sparhorisont. Så med 3-5 år sparhorisont så vore kanske 30-50% i aktiefonder varit lämpligt och resterade i räntefonder eller sparkonto. Även med denna fördelning så finns dock risken för nedgång i portföljen på 15-25%. Med 100% aktier får man acceptera allt mellan -5%0 och +50% varje enskilt år.

Allt under 3 år i sparhorisont tycker jag bör placeras på sparkonto med noll volatilitet.

3 gillningar
2 gillningar

Tack för svar! Vad bra att ni uppmärksammade mig på att det är aktiefonder jag har…

Då tänker jag istället såhär:

35% Global
10% Sverige (byta Spiltan till Plus Allabolag Sverige Index)
10% Tillväxtfonder (Avanza Emerging Markets)
5% Valfri (Spiltan)

20% Amf räntefond kort
20% Amf räntefond mix

Jag tänker alltså att det kanske ändå är bra att behålla en del tillväxtfonder? För att få bättre spridning av länder eftersom USA känns instabilt just nu.

Undrar då om det kan vara en bra idé att bara köpa räntefonder i ca 6 mån tills jag får rätt procent för att sedan ändra balansen i aktiefonderna? Det känns dumt att sälja för att ändra balansen just nu när fonderna står lägre än tidigare. Men å andra sidan kanske det är dumt att inte fortsätta köpa i de jag redan har eftersom jag tidigare köpt på högre nivåer och borde köpa även nu på lägre. Eller hur skulle ni tänka kring omfördelningen i portföljen? Just nu har jag lite extra pengar att investera utöver buffert på sparkonto.

Jag planerar även min sambos sparande, är det dumt att vi har exakt samma fonder och fördelning? Eller är det okej i och med att tanken är att portföljen ska följa index.