Åsikter på fondportfölj

Jag har under året blivit intresserad av sparande och har nu satt ihop en fondportfölj som jag tror kan vara rimlig. Men jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter och andra perspektiv för att vara säker att jag inte gör bort mig rejält, eller om jag borde tänka på något särskilt.

Såhär har jag tänkt göra fördelningen:

Fond Andel
Avanza Zero 25 %
Proethos 10 %
Avanza World tech by Tin 5%
Swedbank Robur Access Asien 20 %
Handelsbanken småbolag A1 (Fond som jag fått via föräldrarna, osäker på hur jag ska göra med den) – %
Avanza global 35 %
Hälsa/sjukvård fond: 5 % (Obestämd fond) 5%

Utöver detta så har jag en summa som jag tänker ha som mer eller mindre likvida medel, exempelvis lägga in i räntefonder/obligationer. Anledningen för detta är om jag skulle vilja resa eller får en oväntad stor utgift. Då kan jag ta från dessa pengar istället för att röra runt i fonderna.

Tanken är att hålla dessa i 5-10 år, därav har jag majoriteten av besparingarna i indexfonder. Ju längre desto bättre men någon gång måste man förstås köpa bostad osv. Självklart kommer jag se över fonderna någon gång per år också.

Tacksam för alla tankar/åsikter ni kan tänkas ha!

Det är ju svårt att komma med någon feedback utan att veta vad förutsättningarna är eller hur du har tänkt. Vore väldigt konstigt av mig personligen att rekommendera något annat än:

I det resonemanget går ju allt förutom Avanza Global mer eller mindre bort och förpassas till Lekhinken. Det vill säga det får dela på 10 % av resterande kapital. Så berätta gärna snarare hur du tänker och resonerar, så kan vi hjälpa dig i diskussionen. Annars kommer du bara få tips på respektive persons favoritfond här i forumet. :slight_smile:

Sparande handlar ju lika mycket om att förbättra sin beslutsprocess och bli en bättre investerare som att tjäna pengar. :moneybag:

1 gillning

Tack för svaret!

Målet med portföljen är förstås att göra så stor vinst som möjligt, men ändå inte med alltför stor risk eftersom jag nu är 22 och kommer behöva lägga ut en större summa pengar om 5-10 år på bostad. Därför har jag valt att ha de största beloppen i indexfonder.

När det kommer till fördelningen mellan dessa så har jag avanza global pga dess låga avgift och det faktum att det är en globalfond som ger bra spridning bland bransch och marknad. Avanza zero är mer eller mindre av samma anledning, men att det helt enkelt känns tryckt att äga svenska bolag. Den följer ju OMX30 och jag tror ändå svenska börsen kommer gå med vinst under åren. Till sist har jag valt att lägga in en Asien fokuserad fond eftersom det är en marknad med stor tillväxtpotential och jag vill ha ett finger med där.

Proethos, avanza world tech och hälso-fonden är inlagda eftersom detta är branscherna jag tror mest på i framtiden. I och med Bidens vinst tror jag extra på klimat-investeringen och har därför valt att sätta 10 % här istället för 5 som på de andra.

Sammanfattningsvis är väl mycket av målet med denna portfölj också att se hur mycket jag lärt mig under året och hur bra min magkänsla är. Jag kommer förstås se över fonderna ganska frekvent och tänker också att om det visar sig långt mer effektivt att spara i endast globalfonder efter 1 år ungefär, så kan jag alltid omfördela mina fonder mot den principen. Eller om vissa fonder går långt sämre än förväntat.

Med detta sagt, tror du/ni att portföljen kan vara rimlig under en period på minst 5 år eller är risk-reward faktorn ojämn? Gör inget om pengarna inte skulle generera så stor vinst, men det hade förstås varit trevligt och är därför redo att anta en viss risk.

Grattis till den insikten vid din ålder. Det kommer gå bra för dig. :slightly_smiling_face:

Utifrån det resonemanget är SEB Hållbar Sverige Indexnära en bättre fond. Den består av 300 bolag och inte bara 30 som Avanza Zero.

Då skulle jag kanske övervägt Avanza Emerging Markets som ett alternativ.

Bara du är medveten om att det är en chansning, som ofta inte betalar sig. Eller uttryckt på akademiska: du introducerar en risk som du inte får betalt för.

Då skulle jag säga så här. Dela upp portföljen i två delar på två ISK-konton. Den ena kör du 100 % Avanza Global på. Den andra kör du din portfölj på. Då kan du enkelt jämföra vilken som går bästa över tid.

Ja, jag tror du tar risk du inte får betalt för. Men sammanvägt, eftersom du är ung, och jag brukar säga “gör alla misstag så tidigt som möjligt”, bara kör på. :sunglasses: I längden kan dina insikter nu, på bekostnad av lite förlorad avkastning, göra dig mycket rikare på sikt. Notera att jag har värderar insikt, kunskap och erfarenhet högre än vinstmaximering.

Typ:

När en person med pengar träffar en person med erfarenhet händer alltid samma sak. Personen med pengar får erfarenhet och personen med erfarenhet får pengar.

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade hur det går för dig. :+1:

@hlu0925 Hej Henrik

Du bör vara lite uppmärksam på din risk och tänkte därför ge dig några korta kommentarer:

Din portfölj består av 100% aktiefonder( bortsett från lite ränta i Proethos).
Med sparhorisont på 5-10 år tar du hög risk.
Indexfonder har på riskskalan 1-7 med några få undantag betyget 6.
Indexfonder är ingen lågriskplacering med för kort sparhorisont, och din horisont är i kortaste laget enligt mig.

1 gillning

Jo det kan jag hålla med om och jag är rätt medveten om risken. Men sen har jag ganska stora summor utanför denna portfölj (över 100 k). Dessa pengar kombinerat med det jag kommer tjäna under kommande år tror jag kan räcka till kontantinsatsen för en möjlig bostad. Därför hoppas och tror jag denna portfölj kan få ligga rätt orörd över 10 år. Då känns det något lugnare med denna typ av upplägg.

Men det kan förstås vara rimligt med mer % rätefonder, och den omfördelningen lär jag göra när jag känner att en stor utgift närmar sig.

2 gillningar

Det var smarta råd, tack så mycket! Och sen med mina fonder som inte följer index så vet jag att det procentuellt är liten channs att dom slår index. Vill fortfarande testa konceptet dock. Ska dock tänka över att minska procenten i dem. Kanske 10 % är rimligare än 20 som det är just nu…

Än en gång, tack för feedbacken :slight_smile: !

1 gillning