Hej!
I början av 2013 började jag spara mer aktivt i fonder och läste dels “Rika tillsammans” och Avanzas blogg vilket föranledde att till slut hade jag en samling aktiefonder på mitt ISK samt månatliga överföringar, kände mig nöjd och lugn med att “glömma bort” den för det skulle man ju kunna göra enligt dessa källor, möjligen omfördela någon gång om året vilket jag också gjorde. Inte varje år för riktigt bortglömt blev det då jag började studera och samtidigt jobba, hade inte tid helt enkelt.
Så man kan ju säga att jag verkligen “suttit still i båten” sedan 2015 i vart fall. Bara köpen som tuffat på och en och annan fond som tillkommit, inte haft så stor ork att läsa på och ser nu att man anväder sig av en fondrobot som ska sköta allt.
Så till frågan, har jag helt galen inriktning och val i min fondporfölj?
Vad skulle gå att göra bättre?
Mitt mål är att fortsätta med att spara i fonderna tills jag slutar jobba om ca 6-7 år, pensionspengar och guldkantspengar helt enkelt.
Aktiefonder
DNB Global Indeks 8,4% Länsförsäkringar Global Indexnära 12,7%
Länsförsäkringar Tillväxtmarkad Idxnära A 4,2% Avanza Zero 12,1%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5,2%
Swedbank robur Access Mix Sverige A 8,7%
AMF Balans 10,0%
Räntefonder
Spiltan RF Sverige 8,8%
Saldo på kontot / konto med insättningsgaranti 14,3%
Övriga fonder
Swedbank Robur Access Asien 3,1%
SPP aktiefond USA 2,8%
SPP Aktiefond Japan 2,5%
Spp Aktiefond Europa 2,3%
Handelsbanken aktiefond Kina 2,3% Avanza World Twch by Tin 0,4%
SPP Aktiefond Sverige A 2,1%
Hoppas jag lyckats formulera mig tydligt nog för att vara nybörjare här på forumet!
Stort grattis till en lyckad investering. Att sitta still i båten är inte det sämsta. Jag ser inte att du har något akut som du måste åtgärda men tror att det går att slå samman lite mer och få en bättre överblick.
Ett lätt överslag ger att du har:
Fonder mot globala index 28,7 %
Fonder mot tillväxtmarknader 9,6 %
Fonder mot Sverige 28,1 %
Svårdefinerade fonder Tech by Tin och AMF bland fond 10,1 %
Räntor och Cash 23,1 %
Då tycker jag att vi kan konstatera att du förutsatt en sparhorisont på 6 år borde öka andelen räntor och cash något, (tycker du har för stor andel cash förutsatt att du har en buffert på annat ställe), då en tumregel är att ha max 10 % aktier per år kvar till uttag. Det ger 60 %-enheter kvar att fördela på aktier. Här kan jag konstatera att du har en väldigt stor övervikt mot Sverige sk. home-Bias. Min rekomendation är att ta ner den något. Tycker också att du har lite för många fonder.
Om jag skall rekomendera en lite förenkling av din fondportfölj med utgångspunkt i de fonder du redan har och fokus på låga avgifter så skulle jag föreslå denna fördelning av dina 60 % aktier
Jag är inget fan av räntefonder och har det inte själv men jag rekomenderar dig att kika på detta avsnitt av Rikatillsamans. Här får du tips på bra räntefonder. Du skall också öka andelen räntor och cash med 10 %enheter varje år.
Jag tycker också att du skall fundera på om du vill ha ut hela kapitalet om 6-7 år eller om du tänker dig ett jämnt uttag över en 10-15 års period. Isåfall finns det anledning att ligga kvar med en lite högre andel aktier för att sedan se till att du har pengar du vill plocka ut inom 5 år i räntefonder eller cash.
Hoppas detta var en begriplig feed-back och inte allt för rörig.
Jag har endast haft räntefonden för att snabbt kunna byta till andra fonder, just nu har jag dessutom en summa som ska fördelas ut på de andra fonderna succesivt. AMF balans som ju är en blandfond samt Swedbanks Sverige Mix-fond har fått vara med för att de innehålelr en del räntepapper, och kändes därigenom stabilare.
Så jag har hellre “räntorna” på bankkonto och i dagsläget sparar jag över hälften av månadssumman där.
Så spontant på ditt svar tänker jag att jag genast kan plocka bort dessa tre, rensa bort det mesta av småfonderna och endast ha ett “rent” aktiefondsparande på kontot, 60% av totalen som du föreslår, (blir då 100% på fondkontot). Då behöver jag minska månadssumman till 40% på bankkontot, tänker jag.
Att börja ta ut kommer ju kännas läskigt vettja! Det behöver man helt rätt ha en strategi för också, och jag tänker väl där att ta ut succesivt också, kanske lite mer än man tror sig behöva per år.
Tänker att möjligheten att fortsätta spara kommer att vara begränsad efter att man slutat jobba.
Åter igen, tack, nu har jag något att fundera på!
// Berith