Har koll men ändå inte

Hej på er! Mitt första inlägg här efter att ha lyssnat på podden några gånger. Vill gärna höra mig för bland människor med liknande intresse som mig dvs balans i livet och en god och trygg ekonomi. Barnasinnet och drömmen lever i mig och jag längtar tills jag har 1 miljon kronor. Nog om mina drömmar och till ämnet:

Jag tog examen 2021, studerade 1 år till så blev klar med studierna 2022, fullt CSN. När jag fick min ingångsposition gick jag in på 27.000 kr vilket nu 3 år senare och ett jobbyte ligger på 41.000 brutto (jag fyllde nyligen 29 år). Sparat minst 5000 i månaden sedan Nov 2022 och har kunnat höja sparet till 8000-12.000 per månad. I år blev det 124.000 i insättningar.

Jag har fibblat med aktier sedan 2017 men började spara REGELBUNDET 2022. Nu har jag en portfölj bestående av (se bifogat).

Tycker att det är kul med värdeinvestering och att hitta guldkornen men samtidigt blir jag nojjig och funderar på att bara stuva om och lägga allt i 3-5 fonder men vill inte gå miste om utdelningen. Om ni hade fritt blås över min portfölj på ca 350.000 kr hur hade ni då agerat? :slight_smile:

(Har även Länsförsäkringar GI, Avanza Global, Avanza Zero, Spiltan och PLUS Småbolag SI)

1 gillning

Utdelningen försvinner inte om du investerar i fonder.

Global marknadsvikt i någon form, ev. hävstång på det och/eller faktor viktning.

4 gillningar

Tack för ditt svar @Nightowl. Just nu består mitt innehav av 23% fonder, 18% cash och resten aktier. Utvecklingen i år är 7,70% och det är jag nöjd med vill såklart gärna ha mer :smiley: .

När du säger hävstång på det hur menar du då?

Först inga enskilda aktier. Indexfond(er) matchande global marknadsvikt istället. Sen ev. faktorövervikt och/eller hävstång. Jag är klart osäker på om du ska ha hävstång.

Oh okej! Är med på hur du menar. Upplever det som måttligt tjorvigt att sälja av och stuva om helt. Läste i någon annan tråd om en som gjort det och blivit uttråkad och som sedan hade nå 3 % som lekpeng och köpte tillväxtaktier istället. Ska fundera på ditt råd! Tack igen!

Hur menar du att du går miste om utdelningen om du har fonder? Vad gör du med utdelningen idag?

Det är här min ringa kunskap kommer in. Jag återinvesterar utdelningen jag får. Tänker att det möjligen är högre utdelning på enskilda aktier kontra fonder (iallafall utifrån har jag ligger investerad just nu). Osäker på hur utdelningen fungerar för fonder?

För fonder som äger aktier så återinvesteras utdelningen automatiskt.

Det finns undantag, sk utdelande fonder, där du får utdelningen utbetald och kan återinvestera den själv (varför man nu skulle vilja det).

2 gillningar

Rimligt och logiskt! Tack för det! Intet mig emot att återinvestera den själv dock.. kanske för att jag bara hållit på 3 år och tycker om att pilla :grinning_face_with_smiling_eyes:

Kan du inte ha kvar bara en mindre andel i aktier om du nu tycker att det är kul, och satsa på breda indexfonder till största delen?

Det är inte så svårt att ”stuva om”, bara att sälja och köpa nytt.

1 gillning

Det får bli ett av målen 2026. Har du det så själv?

Ja, men nu skulle jag nog egentligen vara redo att sluta med aktier helt, men har blivit att jag har kvar en liten ”pott” ändå. ”Lekhink” brukar det kallas här på RikaTillsammans och här är rekommendationen att det bör vara max 10% av sitt investerade kapital.

1 gillning

På detta forum förespråkar många 100% indexfonder, men det viktigaste är att du investerar i det du känner dig komfortabel med. Fortsätt läs på om fonder, aktier, riskspridning, home-bias, diversifiering, Utdeling(aktier, utdelande fonder och icke utdelande fonder) så kommer du kunna slipa ännu mer på dina investeringar.

1 gillning

Jag är med på noterna! Tack för dina insikter Skruvmejsel. Kommer absolut våga rucka på nuvarande investeringar. Tycker att enskilda aktier är himla kul så kanske viktar 20% till lekhinken om det ska resultera i någonting.

Tack igen och önskar god fortsättning :slight_smile:

1 gillning

Tack för tipsen!!