Min fond- och aktieportfölj

Jag har öppnat ännu ett ISK på Avanza, som jag döpt till Frihetskontot. Tanken är att jag ska ha blandade aktier och indexfonder som ska byggas på över tid. Om 10-15 år hoppas jag att avkastningen ska kunna generera lite extrapengar så att jag kan ha mer ledig tid.

Vad tycker ni om upplägget i portföljen hittills? Är fortfarande ganska novis på börsen, framför allt när det gäller aktier.

Tacksam för input!

/ Manuela

Svarade på likande inlägg tidigare idag, svarar samma här:

1 gillning

Ska kolla upp fonden du föreslog, och jämföra. Tack!

Problemet är att det inte hjälper att jämföra avkastning, för det går inte att dra några slutsatser om framtiden om du inte har mer än typ 50år+ av historik.

Sant. Känns som att allt är lite av en chansning, och jag försöker fokusera på historisk avkastning och låga avgifter när jag väljer.

Helt meningslöst. Du kan lika gärna slå tärning.

För ett enkelt, brett och kostnadseffektivt sparande kan man fokusera på två fonder: en global indexfond som DNB Global Indeks S som bas, och eventuellt komplettera med PLUS Allabolag Sverige Index för viss exponering mot den svenska marknaden. Det ger en tydlig, diversifierad och långsiktig lösning utan att göra sparandet mer komplicerat än nödvändigt.

1 gillning

Så är det kanske :woman_shrugging:t2: Vore lättare med en spåkula :crystal_ball:

Det hade hjälpt. :smiley:

Din fördelning känns väldigt slumpmässig, så jag håller med övriga: Finns det en tanke så får du gärna redogöra för denna, annars är det ju klokare att lägga allt i en globalindexfond (eller flera, om du blir gladare av det) och sedan bara investera och glömma bort.

Har du lekhinksambitioner är det däremot en annan sak. Just nu känns detta mer som en lekhink än en frihetshink. :smiley: