Min fond- och aktieportfölj

Jag har öppnat ännu ett ISK på Avanza, som jag döpt till Frihetskontot. Tanken är att jag ska ha blandade aktier och indexfonder som ska byggas på över tid. Om 10-15 år hoppas jag att avkastningen ska kunna generera lite extrapengar så att jag kan ha mer ledig tid.

Vad tycker ni om upplägget i portföljen hittills? Är fortfarande ganska novis på börsen, framför allt när det gäller aktier.

Tacksam för input!

/ Manuela

Svarade på likande inlägg tidigare idag, svarar samma här:

4 gillningar

Ska kolla upp fonden du föreslog, och jämföra. Tack!

Problemet är att det inte hjälper att jämföra avkastning, för det går inte att dra några slutsatser om framtiden om du inte har mer än typ 50år+ av historik.

3 gillningar

Sant. Känns som att allt är lite av en chansning, och jag försöker fokusera på historisk avkastning och låga avgifter när jag väljer.

Helt meningslöst. Du kan lika gärna slå tärning.

1 gillning
3 gillningar

För ett enkelt, brett och kostnadseffektivt sparande kan man fokusera på två fonder: en global indexfond som DNB Global Indeks S som bas, och eventuellt komplettera med PLUS Allabolag Sverige Index för viss exponering mot den svenska marknaden. Det ger en tydlig, diversifierad och långsiktig lösning utan att göra sparandet mer komplicerat än nödvändigt.

3 gillningar

Så är det kanske :woman_shrugging:t2: Vore lättare med en spåkula :crystal_ball:

Det hade hjälpt. :smiley:

Din fördelning känns väldigt slumpmässig, så jag håller med övriga: Finns det en tanke så får du gärna redogöra för denna, annars är det ju klokare att lägga allt i en globalindexfond (eller flera, om du blir gladare av det) och sedan bara investera och glömma bort.

Har du lekhinksambitioner är det däremot en annan sak. Just nu känns detta mer som en lekhink än en frihetshink. :smiley:

1 gillning

Tror du har en poäng i att det mer liknar en lekhink :see_no_evil_monkey: Behöver nog spänningen i aktier snarare än att bara spara i indexfonder. Mitt pensionsspar har jag i en indexfond, och det kontot har jag döljt för att låtsas att pengarna inte existerar så att jag kan låta dem vara.

Har en tanke om att utdelningsaktier kanske kan vara något, därav vissa aktier i portföljen. Dock tar jag tacksamt emot input kring hur jag kan tänka för att ha en bra mix av olika aktier och fonder.

Tack för tips! Tror dock jag gillar att komplicera lite :woman_shrugging:t2:

1 gillning

Jag tror att det du gjort med pensionssparandet är rätt väg även med mycket av det andra. Vill du sedan ha en go-bananas-bucket så kan du ju ha det, men det är ju inte direkt vägen till succé i merparten av fallen där ute. :smiley:

Nej, har förstått det. Men snöar gärna in på saker, och att försöka sammanställa en vettig portfölj känns riktigt kul :star_struck: Dock vet jag att det ofta lönar sig att vara lat, passiv och oengagerad.

Just nu kollar jag runt på olika investmentbolag, har du några tankar om de bolagen generellt?

Min “lekhink” utgörs på sätt och vis av Spiltans investmentbolagsfond. Så jag kör inga enskilda aktier i mina portföljer alls och har faktiskt aldrig gjort.

1 gillning

Du inte den första som tror man kan genom bättre placeringar och investering i tid för att undersöka det optimala sättet att placera och hitta den där raketaktien som rusar till himlen. De flesta som gör denna investeringen i tid förlorar mot indexfonder. Så kom bara ihåg att investerad tid för avkastning inte är lika med bättre avkastning utan snarare tvärtom.

Ditt fokus borde föst ligga på att öka dina inkomster och sänka dina utgifter, det är de absolut viktigaste för att bygga kapital.

2 gillningar

Att investera handlar verkligen om tålamod, dock behöver jag ett inslag av spänning. Folk tänker så olika kring det här med aktier och fonder, men de som tycks ha en stabil avkastning verkar mest fokusera på indexfonder.

Att öka inkomster och minska utgifter har jag fokuserat på de senaste åren, och har verkligen lyckats pressa ner mina utgifter till max. Så jag har en månatlig sparkvot på 40-45% i nuläget. Det är fördelningen mellan aktier/fonder, och även mellan fonder, som jag inte riktigt får ihop. Visst, index är förmodligen svårslaget, men mina aktieinslag handlar mer om spänningsmomentet samt att bibehålla sparmotivationen.

De rekommenderas ju att ha runt 10 % lekhink. Förstår att det kan vara kul att leka runt lite, men de kommer inte göra så mycket speciellt i början. I början när man sätter in mer kapital än man omöjligt kan få i avkastning så spelar faktiskt avkastningen ingen större roll. Du får se de som ett maraton helt enkelt, med tiden kommer avkastningen få större betydelse än insättningen.

Du får hitta motivation i andra delar av ditt liv, lev livet som du vill och skit i vad kontot står på. Pengar i slutändan är inte end all be all, det är inte svaret på lycka, de bara ett sätt att kunna lägga energi på det du faktiskt vill göra. Håller du planen med så hög sparkvot så kommer du per automatik bli rik med tiden, ja bara du inte schabblar bort de med en enskild aktie då :slight_smile:

Egentligen håller jag med om allt du skriver, och jag har funderat över samma saker ett tag. Nu har jag iaf bestämt mig. Under morgonen har jag sålt av alla aktier (utom en) och strukturerat mitt fondsparande enligt det på bilden.

Sparar dels till en friare framtid, och dels till en lägenhet i Italien, så vill nog omedvetet skynda på sparandet genom att ta mer risk. Plus att det är kul. Men jag märker att avkastningen blir sämre och mitt fokus splittrat så behöver tänka om. Tack för värdefull input!

1 gillning