Grubblerier ang upplägg

Till att börja med vill jag tacka för det fina jobbet @janbolmeson & @carolinebolmeson gör. Började läsa er blogg och lyssna på era poddavsnitt för ca ett år sedan. Faktum är att det är ofta er jag lyssnar på till och från jobbet, ja tom när jag går och lägger mig. Ni har väckt mitt intresse för ekonomi vansinnigt mkt, jag önskar dock att jag hittade er tidigare så hade saker och ting antagligen sett annorlunda ut.

Kort om mig, snart 38 år med sambo och en 8månaders dotter. Bor i hyresrätt.
Fast anställning på Volvo Lastvagnar sedan 2005 och arbetar som lagledare, ca 30-35’ netto. Tyvärr inget sparande sedan tidigare😢

Efter mkt lyssnande på er så sålde jag min dyra Dodge ram och merparten av dessa pengar(ca 250’) finns nu på Avanza och en liten del på Lysa. Problemet är att jag har så fruktansvärt svårt att välja strategi. Jag vet att er forskningsbaserade melodi antagligen är den rätta, trots det gör jag motsatsen känns det som. Det mesta ligger i enskilda aktier, dock i väldigt stabila bolag, flera investmentbolag.

Om jag frågar nu så är ju svaret ganska givet att ni tycker att jag ska flytta allt till tex Lysa.

Flera konton på Lysa eller en eller flera modellportföljer på Avanza? Har inget emot att ha på båda ställena men det får heller inte bli för rörigt. Ngn form av röd tråd behövs. Jag vill vara miljonär om 10år,det är målet, gärna tidigare. Ska jag tänka fyra hinkar?? Hur isf?

Det enda jag spikat och som jag inte tänker ändra är sparandet till min dotter Angeline. Jag sparar 200kr/mån hos Lysa till henne, 100/0 fördelning. Sen sparar jag 200kr/mån hos Avanza till henne i en variant av globala barnportföljen.

Men jag skulle vara så oerhört tacksam om ni kunde ta er tid och ge mig konkreta exempel på hur jag ska göra. Nu tänker jag på det här hela tiden och får inget lugn. Jag vill få det ekonomiskt tryggt med hjälp av dessa pengar för det har varit lite si och så på den fronten tidigare i mitt liv. Och vad tycker ni är rimligt månadsspar? Utöver till min dotter så sparar jag 500kr/mån hos Lysa 100/0, 500kr/mån hos Lysa 70/30 och 300kr/mån hos Lysa 40/60. På avanza har jag lagt drygt 30’ på sparkonto+. Månadsspar 300kr Pensionsportfölj, indexfonder (mest för att de är lite kul att öronmärka det till pension) Sedan 1000kr i stil med globala barnportföljen och 1000kr i “Spiltanportföljen” (Båda investmentbolagsfonderna samt Smålandsfonden.) Så totalt just nu 4000kr/mån och som nybliven förälder så känns det ganska lagom för tillfället.

Så det är ca 200’ som ska fördelas som nu främst ligger i investmentbolag, aktier såsom Volvo.

Hur ska jag göra?? Är det luddigt så fråga gärna så kanske ni kan hjälpa mig på rätt väg lättare.

Första inlägget så har det hamnat fel så ber jag om förståelse☺️

Tack igen för bloggen, forumet osv som ersatt skit som Facebook och instagram haha😉

//Peter

3 gillningar

Jag har själv lite liknande situation. Jag har merparten av sparandet i enskilda aktier. Min tanke framåt är att börja med månadssparande i indexfonder. Sedan kanske jag säljer av aktierna när det verkar lämpligt och flyttar dem till indexfonder. Det är inte givet men en möjlighet. Genom månadssparandet kommer indexfondsparandet med tiden att bli huvuddelen av mitt sparande. Det kommer så klart att ta tid men det gör ju inte så mycket.

2 gillningar

Kul att du har hittat hit! Och grattis till att ha kommit igång med sparande/investeringar. :+1:

Jag kan nog kanske inte hjälpa dig med hur du ska göra, men spontant så upptäckte jag att jag höll andan när jag läste ditt inlägg om ditt upplägg (:wink:). Jag förstår att du grubblar, det känns jättekomplicerat. :grin::face_with_spiral_eyes::joy:

Mitt tips är att göra det så enkelt som möjligt. En riktigt rejäl buffert så att du känner dig trygg med att du klarar oväntade händelser, lite semester, ev bil, allt konstigt som kan hända de närmaste åren. Och kanske framför allt, så hög buffert så att du är trygg med att de där pengarna på aktiemarknaden kan gå upp och ner hur de vill. Inget som du behöver bekymra dig om. Du bara fortsätter månadsspara.

Hur mycket behöver du i buffert för att känna att du sover gott även om dina investeringar på börsen går ner med kanske 50%? Och därefter med 50% till…? Jag har landat i ca 300 tkr på sparkonto. Mest för att jag ska vara helt säker på att jag inte frestas av sälj-knappen på mina ISK när det ropas ”Börskrasch” både här och där. Du kanske är trygg med 100tkr eller 200tkr?

Utöver bufferten har jag ISK hos Avanza, Lysa och min vanliga bank. 100% aktiefonder med låg avgift. Ingen ombalansering behövs. Enkelt och bra. :+1:

Jag gillar egentligen tänket med de fyra hinkarna och har verkligen vänt ut och in på både hinkarna och mig själv hur många gånger som helst innan jag till sist har landat i en enklare variant (som även Jan rekommenderade nyligen i avsnittet om sparandet för 2022).

Jag har såklart ingen aning om vad som är rätt för dig, ville bara dela med mig lite om hur jag har funderat och vad jag har kommit fram till.

Igen - kul att du är här! Grattis till att du är igång med investeringar! Och lycka till med dina grubblerier!

:+1::sunny::hugs:

3 gillningar

Jag började spara när jag var lika gammal som du. Håller med, det väcker mycket funderingar. Troligen för att det finns så många saker att väga in, familjen, nutid, framtid, jobbet, fritiden, boendet, avkastning mm. Jag har tänkt mycket och så smått ändrat strategi några gånger längs vägen.
Jag har inga konkreta tips för just dig men tänkte mest förmedla lite lugn, allt behöver inte va perfekt på en gång. Man tar in mer kunskap och finslipar successivt på helheten. Bra jobbat hittills tycker jag. Om jag ändå skulle ge nåt tips skulle det va se till att du och din partner diskuterar vilka mål ni har och hur ni ska nå dit. Sen ändras det ju med tiden men iaf så ni siktar åt samma håll.

4 gillningar

Tack för era svar! Jag gör de väl lite för komplicerat för mig själv, vill att det ska vara perfekt. Men “tillräckligt bra” mentaliteten är nog bättre att gå efter, söka perfektion kanske slutar med dikeskörning ist.:see_no_evil: Men det är kul att höra era tankar, så oerhört kul om jag ska vara ärlig​:grin: Blivit att jag hänger på forumet flera timmar om dagen. Det maler fortfarande i huvudet men ordet ENKELHET tar överhanden, enkelt brukar kunna bli effektivt och lönsamt i många områden, säkert också inom ekonomi.

Har ni fler tankar och synpunkter så ös på😁

Tack för välkomnandet🙏🏻

1 gillning

Jag kände också så där i början. När jag skulle sova så snurrade tankarna runt; ”Fan jag borde byta den fonden mot den där andra, jag borde ändra % i månadssparandet på sverigedelen i portföljen och blablabla”. Så i början ändrade jag lite fram och tillbaka. Sen hittade jag väl något som fungerar för mig antar jag eftersom jag numera somnar som en stock utan minsta grubbleri :joy:

2 gillningar

Välkommen hit! :slight_smile:

Alla skulle jag tro önskar att de intresserat sig för ekonomi tidigare :slight_smile: Jag med. Kanske med undantag för någon enstaka 7 åring som fick Veckans Affärer i julklapp och gick bananas på investeringar :slight_smile:

Du nämnde 4 hinkars principen och det är där jag tror ni behöver börja. Jag säger ni, för jag tror ni måste göra det tillsammans eftersom er ekonomi sannolikt är rätt ihopsatt med barn och allt. Jag och min fru körde det som en Workshop typ 2 * 4 timmar. Gjorde underverk att få struktur och samsyn.

Det hjälper oss också mycket att ”flytta pengar”. Om en hink visade sig vara för stor (tex buffert eller mellan risk) så får man flytta kapitalet mellan hinkar och lägga om investeringen till en lämplig portfölj.

Det hjälper oss också att ”kill our darlings”. Typ det där udda fondkontot som man satte upp en gång i tiden med lite spännande val av fonder som är sådär svårt att sälja av. Men det måste man göra. Konsolidera för att förenkla och minska admin.

Första delen: mappa ALLA tillgångar - inkomstpensioner, alla tjänstepensionskonton (ca 20 på oss 2, dont ask:) ), alla sparanden. Vi satte det på gula post-it med hur mycket pengar, var de ligger (bank) och vilken tidshorisont vi hade tänkt spontant just nu före övningen (kort/1-3 år, medel 3-10, lång 10+ år).

Ok! Det hade inte gått på 4 timmar om jag inte förberett, och inte heller om inte frun motsträvigt läst på lite om principen och de olika hinkarna.

Använd Minpension.se för att se hur mycket pengar och var ni har pensionerna samt hur de är investerade (aktieandel).

Andra delen: lägga ut de olika kontona på ett stort vitt papper med de 4 hinkarna utifrån vad vi tänkt mht sparhorisont. Tex medel sparhorisont konton i mellan risk hinken. Därefter summera hinkarna och sedan klura på om de är rätt i storlek. Där är lite tumregler i 4 hinkars avsnittet men man behöver tänka till själv. Tex Är bufferten lagom stor mot vad vi behöver enligt tumreglerna? I vårt fall var den alldeles för stor eftersom vi satt för mycket pengar i cash insåg vi när vi summerat.

Sedan stöpa om och flytta runt kapitalet mellan hinkarna så ni är nöjda. Tex hade min fru en tjänstepension som var försiktigt investerad (typ 50% aktier) även om uttaget är om många många år. Den flyttades till passiva hinken och fick 90/10 fördelning. När man är nöjd så dokumenterar man det - som bild, eller i Word eller Excel. Detta för att kunna gå tillbaka till det. Minnet är bra men det är så lätt att komma ihåg fel, eller ha olika minnen av det :slight_smile:

Därefter lät vi det vila en två dagar och tittade på det igen. Sen dela upp jobbet och börja stöpa om, förbättra och förenkla enligt planen.

När det kommer till innehållet i respektive hink, speciellt mellan risk och passiva hinkarna …

Om ni gillar att pilla själv så är det väl bra att köra modellportföljerna (vi gör det) eller lägga det som olika portföljer hos Lysa för mellan risk (60/40) och passiva hinken (90/10). För mig beror det mer på smak. Lysa om man vill spara tid. Egna portföljer om man gillar att göra så. Same same but different.

Om ens ekonomi inte är för komplex så kan man tänkas sig att köra uppdelning mellan aktier och räntor på olika konto pga av det här med så låg avkastning på just räntor. Det som Jan hade uppe i årets avsnitt om uppdateringen. Alltså tex en 60/40 portfölj för mellan risk hink blir 60% av kapitalet på Lysa med 100% aktier eller en egen fondportföljer med 100% aktiefonder … och sedan de 40%en på sparkonto med ränta. Men för mig är det överkurs. Vi gjorde så på något konto som är på Avanza eftersom man där kan kombinera ISK aktiefonder + sparkonto med ränta på samma ställe. Annars orkade vi inte göra den uppdelningen. Och det går ju inte att göra för tjänstepensioner ändå, inget sparkonto med ränta inom pensionskonton.

Risken är att ni har för mycket i lekhinken mht aktieinnehaven. Alla aktier och ”udda” fonder bör nog betraktas som lekhink. Men visst, om du har en bred (15-30 aktier) lite konservativ portfölj med värdeaktier / utdelningsaktier i större bolag så kan du kanske sträcka dig till att lägga det i passiva hinken … så länge du ser pengarna som passiva på lång sikt. Så gjorde jag. Alla meme aktier, tech start up aktier mm skall dock vara i lekhinken, och det ska verkligen inte vara mer än typ 5-10% av kapitalet Max, samt helst på ett eller möjligtvis två konton så denna extrem risk hink ör överblickbar.

Lite take aways vad vi lärt oss

1. Viktigast är att pengarna är i ”rätt” hink dvs rätt aktieandel mht sparhorisont (kort / cash med sparränta - medel / typ 60/40 - lång typ 90/10). Allt annat är av mycket mindre vikt. Det är aktieandelen som styr risk och avkastning till 80%.

2. Vilken lösning (Lysa / Avanza / Nordnet) är helt underordnat i min värld och mer en smaksak.

3. Likaså är exakta fondvalet underordnat så länge majoriteten är i indexfonder med låga avgifter. Visst man kan krydda en portfölj med lite aktiva bets med högre avgift men sannolikt ger det inte bättre avkastning mht risk. Visst om man tar Lysa så är fördelen att man inte ens kan pilla med olika fonder utan tvingas fokusera på det viktiga i nr 1.

4. Förbered ordentligt och gör det tillsammans. Jo, jag vet, man kan behöva lobba för den andre ett tag tills det nappar. Viktigt för den gemensamma framtiden.

5. Var beredd på att ”kill your darlings” dvs att man kan behöva avveckla gamla konton, sälja av innehav och slå ihop till större bitar för att minska komplexiteten.

Hoppas det gav någon idé på hur ni skulle kunna göra? :slight_smile:

5 gillningar

@Monomate_360 Hahaha känner igen mig exakt, det går till sådana extreme med % hit och dit att jag tom får säga till mig själv att sluta :joy:

@JFB Det är det här jag älskar med det här forumet, att människor man aldrig träffat lägger ner sådan tid och delar med sig av sina erfarenheter för att vi gröngölingar ska förstå :pray: :grinning: Precis kommit till jobbet så jag får läsa igenom dina tips ordentligt sen, stort tack så länge!

2 gillningar