Till att börja med vill jag tacka för det fina jobbet @janbolmeson & @carolinebolmeson gör. Började läsa er blogg och lyssna på era poddavsnitt för ca ett år sedan. Faktum är att det är ofta er jag lyssnar på till och från jobbet, ja tom när jag går och lägger mig. Ni har väckt mitt intresse för ekonomi vansinnigt mkt, jag önskar dock att jag hittade er tidigare så hade saker och ting antagligen sett annorlunda ut.
Kort om mig, snart 38 år med sambo och en 8månaders dotter. Bor i hyresrätt.
Fast anställning på Volvo Lastvagnar sedan 2005 och arbetar som lagledare, ca 30-35’ netto. Tyvärr inget sparande sedan tidigare😢
Efter mkt lyssnande på er så sålde jag min dyra Dodge ram och merparten av dessa pengar(ca 250’) finns nu på Avanza och en liten del på Lysa. Problemet är att jag har så fruktansvärt svårt att välja strategi. Jag vet att er forskningsbaserade melodi antagligen är den rätta, trots det gör jag motsatsen känns det som. Det mesta ligger i enskilda aktier, dock i väldigt stabila bolag, flera investmentbolag.
Om jag frågar nu så är ju svaret ganska givet att ni tycker att jag ska flytta allt till tex Lysa.
Flera konton på Lysa eller en eller flera modellportföljer på Avanza? Har inget emot att ha på båda ställena men det får heller inte bli för rörigt. Ngn form av röd tråd behövs. Jag vill vara miljonär om 10år,det är målet, gärna tidigare. Ska jag tänka fyra hinkar?? Hur isf?
Det enda jag spikat och som jag inte tänker ändra är sparandet till min dotter Angeline. Jag sparar 200kr/mån hos Lysa till henne, 100/0 fördelning. Sen sparar jag 200kr/mån hos Avanza till henne i en variant av globala barnportföljen.
Men jag skulle vara så oerhört tacksam om ni kunde ta er tid och ge mig konkreta exempel på hur jag ska göra. Nu tänker jag på det här hela tiden och får inget lugn. Jag vill få det ekonomiskt tryggt med hjälp av dessa pengar för det har varit lite si och så på den fronten tidigare i mitt liv. Och vad tycker ni är rimligt månadsspar? Utöver till min dotter så sparar jag 500kr/mån hos Lysa 100/0, 500kr/mån hos Lysa 70/30 och 300kr/mån hos Lysa 40/60. På avanza har jag lagt drygt 30’ på sparkonto+. Månadsspar 300kr Pensionsportfölj, indexfonder (mest för att de är lite kul att öronmärka det till pension) Sedan 1000kr i stil med globala barnportföljen och 1000kr i “Spiltanportföljen” (Båda investmentbolagsfonderna samt Smålandsfonden.) Så totalt just nu 4000kr/mån och som nybliven förälder så känns det ganska lagom för tillfället.
Så det är ca 200’ som ska fördelas som nu främst ligger i investmentbolag, aktier såsom Volvo.
Hur ska jag göra?? Är det luddigt så fråga gärna så kanske ni kan hjälpa mig på rätt väg lättare.
Första inlägget så har det hamnat fel så ber jag om förståelse☺️
Tack igen för bloggen, forumet osv som ersatt skit som Facebook och instagram haha😉
//Peter

). Jag förstår att du grubblar, det känns jättekomplicerat. 

Men det är kul att höra era tankar, så oerhört kul om jag ska vara ärlig:grin: Blivit att jag hänger på forumet flera timmar om dagen. Det maler fortfarande i huvudet men ordet ENKELHET tar överhanden, enkelt brukar kunna bli effektivt och lönsamt i många områden, säkert också inom ekonomi.
Precis kommit till jobbet så jag får läsa igenom dina tips ordentligt sen, stort tack så länge!