Till att börja med vill jag tacka för det fina jobbet @janbolmeson & @carolinebolmeson gör. Började läsa er blogg och lyssna på era poddavsnitt för ca ett år sedan. Faktum är att det är ofta er jag lyssnar på till och från jobbet, ja tom när jag går och lägger mig. Ni har väckt mitt intresse för ekonomi vansinnigt mkt, jag önskar dock att jag hittade er tidigare så hade saker och ting antagligen sett annorlunda ut.
Kort om mig, snart 38 år med sambo och en 8månaders dotter. Bor i hyresrätt.
Fast anställning på Volvo Lastvagnar sedan 2005 och arbetar som lagledare, ca 30-35’ netto. Tyvärr inget sparande sedan tidigare😢
Efter mkt lyssnande på er så sålde jag min dyra Dodge ram och merparten av dessa pengar(ca 250’) finns nu på Avanza och en liten del på Lysa. Problemet är att jag har så fruktansvärt svårt att välja strategi. Jag vet att er forskningsbaserade melodi antagligen är den rätta, trots det gör jag motsatsen känns det som. Det mesta ligger i enskilda aktier, dock i väldigt stabila bolag, flera investmentbolag.
Om jag frågar nu så är ju svaret ganska givet att ni tycker att jag ska flytta allt till tex Lysa.
Flera konton på Lysa eller en eller flera modellportföljer på Avanza? Har inget emot att ha på båda ställena men det får heller inte bli för rörigt. Ngn form av röd tråd behövs. Jag vill vara miljonär om 10år,det är målet, gärna tidigare. Ska jag tänka fyra hinkar?? Hur isf?
Det enda jag spikat och som jag inte tänker ändra är sparandet till min dotter Angeline. Jag sparar 200kr/mån hos Lysa till henne, 100/0 fördelning. Sen sparar jag 200kr/mån hos Avanza till henne i en variant av globala barnportföljen.