Helt okunnig och behöver goda råd!

Hej!

Här är jag, 54 år och har fått börja om från början efter en konkurs.

I dag har jag ca 200 000kr på kontot.

Får ut ca 25 000kr efter skatt.

Sparar 6000-8000kr i månaden just nu.

En skuld från konkursen på

ca 110 000kr vilket jag är glad för inte är större…2% i ränta på den.

Ingen pension att nämna :woozy_face:efter många år som egen o inte så hög lön under den tiden.

Jag har lyssnat på poddens avsnitt för nybörjare och kan följa det till punkt och pricka men har ni några andra tankar och tips så är jag jättetacksam🙏🏻

Varmaste hälsningar/Annie

1 gillning

Jag skulle följa Jan’s råd och satsa på en portfölj i Lysa.

Beroende på hur jobbigt du tycker det är med nedgångar kan du gå in med allt direkt på den fördelning aktier/räntor du vill ha, eller kanske sprida ut det över ett år eller två.

Enklast kanske är att sätta in allt i Lysa med 90% ränta och 10% aktier till att börja med, sedan gå in var annan månad eller så och vikta över mer o mer tills du når din målfördelning (kanske 60/40 eller 70/30).

Du kan möjligen komplettera med att köpa lite guld via “Xetra-Gold” på Avanza eller Nordnet om du tycker det verkar vettigt.

Jag skulle inte betala av lånet, bättre att ha tillgängligt kapital.

Ok tack! :ok_hand:t3::slight_smile:, jag är nog inte så rädd och behöver förmodligen inte ha så mycket på räntekontot men en liten buffert så klart. Behöver spara långsiktigt nu…
Jag har funderat på lånet, 2,90% var räntan, höftade lite innan… ska betalas på 10 år. Då tänker du att det är bättre att låta det ligga kvar o investera istället?
Guld, oj nu känns det avancerat för mig!
Ger det mer än fonder?

1 gillning

Om du äger ditt boende kan det vara en idé att se över om du kan värdera upp din bostad och öka din belåningsgrad, sätt in dom pengarna på t.ex. Lysa istället. Det skulle vara ett sätt att potentiellt öka dina inkomster med lite större hävstång (förmodligen billigast möjliga).

Missade lite i TS, så jag gör om hela posten

Jag hade betalat av hela lånet i ett svep nu, och sedan “börjat om från noll” med 90 000, och köra på fyra hinkar-tänket. https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar/

Att investera i räntefonder med pengar som är lånade till 2.9% känns helt galet, räntefonder ger betydligt lägre utdelning än så i dagsläget, och att investera i aktier med samma lån känns också väldigt tveksamt för mig, börsen kan ju gå ner 50% och inte återhämta sig på flera år. Är vi ens säkra på att den genomsnittliga avkastningen över en tioårsperiod är högre än 2.9% i dagsläget? Speciellt också om det är ens sista pengar, osv. Och 90 000 är ändå en helt okej buffet om man behöver lösa pengar.

Tänker att det kan vara skönt emotionellt också att lägga det där bakom sig och börja om från ett mer eller mindre tomt blad och “göra rätt ifrån början” så att säga. Jag skulle inte må bra om jag frångick vad jag tycker är goda principer och gör ett bet på börsen med lån till 2.9% och så går det ner. Det blir ju nästan inga pengar kvar alls till pensionen då, om det går fel.

4 gillningar

Känner du dig okunnig och inte vill spekulera så är Lysa ett bra alternativ, jag kör själv med Lysa. Jag hade nog skapat ett konto där och kört på den fördelningen som dom rekommenderar. (Du kommer få i uppgift att svara på en rad frågor om din ekonomiska situation och sedan ger dom dig en rekommendation.)

När det kommer till ditt lån så hade jag nog försökt betala av det så fort som möjligt. Jag hade kört 50/50 på sparande och ammortering.

Med så högt månadssparande så borde du kunna bli av med skulden och få ihop ett hyfsat kapital så länge du inte tänkte gå i förtidspension :slight_smile:

1 gillning

Jag förstår nog inte det här. Varför inte börja med att betala av hela lånet iom att möjligheten finns? Att köra börsen med 122% hävstång med hela ens besparningar, som dessutom kostar 2.9% när man har 10 år kvar till pensionen, är inte det att spekulera om något?

Hej Marcus tack för feedback, äger inte mitt boende tyvärr☺️ Hoppas på det om några år🙌🏼

Hej Drakflygaren!
Tack, jag har gått och känt det där att jag vill bara inte ha den där skulden/lånet egentligen.

Har inte tänkt på att man kan se mina pengar på banken som att jag lånat 110000kr av dem och betalar mer på lånet än jag tjänar på dem i fonder.

Jag har en nära släkting som jag ev skulle kunna be o lösa in det lånet o sen betala honom med lägre ränta. Skulle du anse att jag fortf är bättre av att betala av allt och bli fri?

1 gillning
  1. Betala av hela skulden.
  2. Spara på i Lysa eller billig global indexfond med lämplig risk (aktier/räntor/bankkonto).
1 gillning

Anledningen att jag inte skulle betala av det direkt, speciellt om du kan sänka räntan, är att de pengar du har på banken är tillgängliga direkt då du behöver dem.
Om du betalar av lånet direkt och sedan behöver mer än du har i buffert är det inte självklart att du kan låna upp dem igen.
Erik Dahlens förslag att spara/ammortera 50/50 verkar tilltalande tycker jag.

1 gillning

Hej Erik, tack och nej här blir det nog aldrig pension😂
Men tack för att du ger mig hopp​:pray:t2::raised_hands:t3::hugs:
Jag ska kontakta lysa.
Det här med skulden kräver mer betänketid…:slight_smile:

2 gillningar

Länkar till en artikel om att betala av lån eller inte, intressant tycker jag.

Tack bra artikel, det som är min sårbarhet är att jag är provanställd än och tror det är klart att jag får tjänsten med utsikter för högre lön.
Men skulle jag bli arbetslös så behöver jag en buffert då jag är själv i hushållet.

Så kanske vänta tills jobbet är klart.
Börja med att köpa fonder för ca 70 000kr o sedan ta beslut på betala lånet när jobbet är mitt på papper.
Jättetack :+1:t3:

2 gillningar

Har inga tips utöver föregående talare, men vill gratulera dig till din styrka att komma ur en konkurs med sådan energi och tillförsikt som krävs för att planera framtiden på det sätt du nu gör. Det låter hälsosamt och inspirerar, för vi hamnar alla i relativa svackor emellanåt i livet, och då är det sans och tilltro som räddar oss! :pray: :clap:

1 gillning

Hej, du får många bra svar här, men det blir väldigt tydligt hur olika folk ser på risk och vad som är en bra strategi. Så vilket råd ska du följa? Inte lätt att veta.

Jag kan förmodligen mindre än de flesta här, men jag vill inflika att det är ok att låta ditt beslut ta tid. Du måste inte betala av hela skulden nu och du måste inte heller kasta in ett stort engångsbelopp i fonder på direkten.

Så om du tycker det är svårt att bestämma dig (vilket jag förstår) så skulle du kunna göra lite av varje till en början och låta beslutet mogna.
Tex både amortera på lånet och månadsspara i fonder, men tills vidare låta din buffert vara.
Förstår att det känns bra att ha en rejäl buffert så länge du är provanställd.

Ditt beslut kan omprövas när som helst och kanske det känns mer ok att ta från bufferten till att antingen betala mer på lånet eller köpa fonder när din anställning är tryggare.

Så mitt tips är att inte stressa fram något.
Och bra jobbat att du lyckas lägga undan en ordentlig slant varje månad.
Det här kommer bli bra till slut!

2 gillningar

Jag kommer sticka ut lite och rekommendera att du åtminstone tar en titt på investmentbolag. Absolut enklaste sättet är via Spiltans fond.

Även om 50 är nya 30 (:wink:) så har du inte lika mycket tid på dig att bygga upp ett kapital som någon som är född 1991. Så jag tycker du ska överväga att ta mer risk och potentiellt få högre avkastning för att ”ta igen” lite tid.

2 gillningar

Tack @peder62 :hugs:
Varit driven företagare i 15 år och haft helt annan ekonomisk livssituation än jag har nu… men jag kunde haft minus på kontot och är så tacksam för det jag har.
Lite hejarop och pepp mottages med glädje, ger mig energi och värmer hjärtat, är på väg tillbaka till ett gott liv med ett nytt roligt jobb som ger mig trygghet och livskvalitet igen!

3 gillningar

Tack @Mr.P betyder mycket att höra att det inte är kört, att det kan bli bra :hugs:

Jag har inte så stora behov för materiella ting så sparandet kan nog tuffa på bra här.

Ja ta det lite lugnt o se hur det landar med nya jobbet men ändå börja med någon del av sparandet.

Tack för fin o klok feedback!

Hej!
Alla tips välkomna tack🙌🏼

Ja du tiden är knapp och när jag känner mig liiiite mer slipad o varm i kläderna…
(typ om en vecka…not😂)
så ska jag titta på ditt förslag om investmentföretag.

Annars har jag planer på att starta ett kollektiv för gamla fattiga pensionärer när jag hamnar där vid 80 års åldern. (Får väl jobba så länge😁)

Lite höns o självhushåll med bingo på torsdagar.

Det löser sig :+1:t3::raised_hands:t3::grin:
Tack!