Hej! Jag söker lite tips och tricks hur ska bästa ska göra i min situation nu. Drar lite siffror snabbt:
Ålder: 36 år.
Lön: 50 000 kr / månad brutto, ungefär 36 000 kr / månad netto.
Fasta utgifter (hyra, el, internetuppkoppling, telefon med mera): 7000 / månad.
Totalt sparande: 900 000 kr. 780 000 kr ligger för närvarande i ett sparkonto utan ränta, och sätter över 5000 / månad i tre olika fonder;
Länsförsäkring Global Indexnära (ligger 70% där, d.v.s. 3500 kr per månad)
LF Bekväm Fond Potential A (lägger 15% där, d.v.s. 750 kr per månad)
Spiltan Fo Räntefond Sverige (lägger 15% där, d.v.s. 750 kr / månad)
För närvarande har jag 120 000 kr i fonder. Har satt över löpnande 5000 / månad i två år. Allt detta ligger hos Länsförsäkringar p.g.a. att jag har allt annat där, så tycker det är smidigt med bara en app.
I min framtid ligger det att köpa en bostadsrätt relativt snart. Det jag är villig att lägga på en bostadsrätt är 2 500 000, så 15% av detta är ju 375 000. För att ha liten buffert, så vill jag ha 400 000 väldigt lätt tillgängligt.
Så det lämnar 380 000 jag kan investera i fonder.
Har nyligen fått nytt arbete, med högre lön, så jag kan med lätthet spara ytterligare 15 000 / månad, förmodligen ännu mer, t.o.m. 20 000 / månad.
Hur hade ni gjort om ni hade vart i exakt min situation? Jag kan väl absolut tänka mig en fondrobot eller något liknande. Förr var jag ganska inställd på att låta Länsförsäkringar göra min fondhandel, men kan nog även tänka mig att gå över till Avanza.
Ska jag kanske ha kvar Länsförsäkringar och även börja sätta över i Avanza (till exempel 5000 kr / månad)?
Som sagt, kom gärna med förslag! Dessa pengar jag investerar nu ska ligga där tills jag går i pension är tanken, så vi snackar lååååååååååååååångsiktigt ![]()
Jag är absolut ingen aktiekille, alldeles för orolig i själen, så det är fonder och långsiktighet som gäller för mig. Aktiefonder är dock inget problem.