Tips på hur ska investera i min nuvarande position

Hej! Jag söker lite tips och tricks hur ska bästa ska göra i min situation nu. Drar lite siffror snabbt:

Ålder: 36 år.
Lön: 50 000 kr / månad brutto, ungefär 36 000 kr / månad netto.
Fasta utgifter (hyra, el, internetuppkoppling, telefon med mera): 7000 / månad.
Totalt sparande: 900 000 kr. 780 000 kr ligger för närvarande i ett sparkonto utan ränta, och sätter över 5000 / månad i tre olika fonder;

Länsförsäkring Global Indexnära (ligger 70% där, d.v.s. 3500 kr per månad)
LF Bekväm Fond Potential A (lägger 15% där, d.v.s. 750 kr per månad)
Spiltan Fo Räntefond Sverige (lägger 15% där, d.v.s. 750 kr / månad)

För närvarande har jag 120 000 kr i fonder. Har satt över löpnande 5000 / månad i två år. Allt detta ligger hos Länsförsäkringar p.g.a. att jag har allt annat där, så tycker det är smidigt med bara en app.

I min framtid ligger det att köpa en bostadsrätt relativt snart. Det jag är villig att lägga på en bostadsrätt är 2 500 000, så 15% av detta är ju 375 000. För att ha liten buffert, så vill jag ha 400 000 väldigt lätt tillgängligt.

Så det lämnar 380 000 jag kan investera i fonder.

Har nyligen fått nytt arbete, med högre lön, så jag kan med lätthet spara ytterligare 15 000 / månad, förmodligen ännu mer, t.o.m. 20 000 / månad.

Hur hade ni gjort om ni hade vart i exakt min situation? Jag kan väl absolut tänka mig en fondrobot eller något liknande. Förr var jag ganska inställd på att låta Länsförsäkringar göra min fondhandel, men kan nog även tänka mig att gå över till Avanza.

Ska jag kanske ha kvar Länsförsäkringar och även börja sätta över i Avanza (till exempel 5000 kr / månad)?

Som sagt, kom gärna med förslag! Dessa pengar jag investerar nu ska ligga där tills jag går i pension är tanken, så vi snackar lååååååååååååååångsiktigt :wink:

Jag är absolut ingen aktiekille, alldeles för orolig i själen, så det är fonder och långsiktighet som gäller för mig. Aktiefonder är dock inget problem.

Jag har kikat runt lite på forumet och undrar om ni tycker detta är en smart strategi att ha:

1. Jag fortsätter investera via Länsförsäkringar i Global Indexnära fonder, dock så ökar jag mitt sparande från 5000 kr / månad till 10 000 kr / månad. Allt detta lägger jag på Global Indexnära.

Min sparhorisont är ungefär 30-35 år (beroende på när man ska gå i pension som 80-talist).

1. Jag skapar ett konto på Lysa/Avanza (vilken av dessa skulle ni rekommendera)? Tanken är att jag säljer mina fonder i min Spiltan Räntefond (det har bara gått upp 3 % på ett år, samt mina fonder i Potential A (dessa har hög avgift, även om avkastningen har vart god).

Jag tar pengar från dessa (c:a 30 000) och sätter in på Lysa. Sedan är tanken att löpande överföra 15 000 / månad till Lysas fondrobot samt 10 000 / månad i Global Indexnära. Totalt sparande per månad blir 25 000 kr / månad.

Då har jag ändå 20 000 netto per månad att leva på samt att jag har 13 000 netto efter skatt. Samt 400 000 kr “kontant” för eventuellt köp av bostadsrätt eller framtida studier.

Detta kommer innebära att dessa 380 000 jag kan tänka mig att 38 månader, d.v.s. lite över 3 år att investera och då kommer inte vara så beroende av eventuella nedgångar m.m. på marknaden eftersom jag gör överföringar löpande.

Vad tror ni om det? Är Lysa eller Avanzas fondrobot att rekommendera?

Tack återigen för all hjälp.

/ En glad amatör.

Jag tycker du tänker rätt i mycket av det du säger m.h.t. fondval och funderingar kring ditt sparande :slight_smile:

Ett tips är att titta/läsa på avsnittet om 4 hinkars principen - se nedan. Den hjälpte oss sjukt mycket att få rätt balans på kapitalet. En viktig tanke med den är att hitta rätt riskexponering, som kan vara hög i ditt fall, men att ändå tänka igenom (och få hjälp med):

• hur mycket buffert sparande behöver man (i ert fall tex. för bostadsinsats plus ev. kapital för oförutsedda utgifter, bilreparationer, trasigt kylskåp och renoveringar när ni köp bostad). Se till att få lite ränta på det dock. Du kan få 0.5-0.6% på tex Avanza med deras Sparkonto+ lösning (samarbete med nischbanker) vilket är smidigt om man har ISK och fondportföljer hos dem också. Om du vill ha ett separat sparkonto med vettig ränta och insättningsgaranti så kolla in länken längst ner till Compricer där du kan hitta olika nsichbanker. Jag har bra erfarenhet av Hoist, Svea spar, Avida och Collector.

• hur mycket bör man ha i en mellanrisk hink (typist 60/40 aktier/räntor) utifall att det händer grejer där man kan behöva pengar inom en säg 5 år

• sedan i er ålder lasta in resten i högrisk hinken (typiskt 90/10 eller 100/0) på lång sikt dvs 10+ år.

• fjärde hinken, lekhinken, kan du lätt skippa för den är mest till för att ge en utrymme med speciella investeringar och ännu högre risk tex. nyemissioner, enskilda aktier, etc.

När det gäller att konstruera portföljer så är det rätt lätt att göra på Avanza eller Nordnet med stort fondutbud (även LF kan fungera eftersom de har bra indexfonder). Titta på det andra avsnittet nedan med uppdaterade fondportföljer för hög, mellan och låg risk. De innehåller några få fonder så det behöver inte bli komplicerat. Dock så behöver man ombalansera (återställa till ursprungsfördelningen tex 60/40 eller 90/10) runt en gång per år.

Tycker man ombalansering verkar jobbigt så kan man istället välja tex Lysa som fondrobot så löser de detta åt en om än till en något lite högra avgift jämfört med optimal indexfonder portfölj. Jag har själv inte Lysa eller någon annan fondrobot, men skulle kunna tänka mig det för tex en 60/40 portfölj. Däremot tycker jag personligen att Lysa är lite onödigt för en 100/0 portfölj eftersom man inte utnyttjar ombalanseringen speciellt mycket (bara inom deras aktiefond men det är i min mening samma sak som att ha en egen indexfond). Sen finns det ändå folk som gillar Lysa oavsett fördelning eftersom de har grym riskspridning med ännu fler innehav än man får via indexfonder, om än kanske till en något lite högre avgift.

Så hade jag angripit det angenäma “problemet” att sitta på pengar, vara ung och kunna spara så mycket! Hoppas det hjälper trots att jag egentligen inte svarade specifikt på dina frågor. Lycka till :blush::+1:

https://www.compricer.se/sparande/?domain=www.compricer.se&amount=100000&showonlydepositguarantee=yes&showonlyfreewithdrawals=no&maxbindtime=12&timetype=exact

1 gillning

Jag är i en ganska identisk situation som dig och instämmer med ovannämnda.

Skillnaden är att jag redan har köpt bostad och då jag och sambon investerar väldigt mycket i månaden så kör vi utan någon cashbuffert.

Av allt jag investerar så sätter jag i runda slängar 90% i Lysa 100% aktier ( så jäkla skönt att slippa bry sig! Det är trots allt många år framför så frågan är om du orkar bry dig. I don’t ) och resten är min lekhink för att kunna skämta om dumma investeringar jag har gjort när jag blir 80 :slightly_smiling_face:

Tack så mycket för informationen, var väldigt bra generella råd och jag uppskattar verklige att du tog dig tiden att svara på min fråga.

Får man fråga vilken fondrobot du har och om du är nöjd med den?

1 gillning

Hej Kris!

Intressant. När du säger 90% i Lysa 100% aktier, är det 100% aktiefonder i Lysa?

En annan sak jag har undrar över är hur Lysa skulle fungera i praktiken om någon hände med Lysa. Är det någon form av insättningsgaranti som Lysa omfattas av eller vad händer rent praktiskt om t.ex. Lysa skulle gå i “konkurs”?

Kanske lite väl skeptisk fråga, men jag är väl väldigt försiktig av naturen.

Men ny lutar det åt att köra:

10 000 / månad i Global Indexnära på min nuvarande bank.

15 000 => 20 000 / månad i Lysa mot aktiefonder :slight_smile:

90% av summan som jag sparar per månad går in till Lysa där jag kör 100% aktier. Jag minimerar tiden och känslorna som jag spenderar med Lysa.

Detta är ingen regel då jag gör undantag men en vanlig månad är så här

Du kan läsa på Lysas/Avanzas hemsidor om deras insättningsgaranti

Ja, det är ju så att allas situation är rätt unik så alla måste göra sin egen matte. Men principerna här på RT är väldigt bra. Önskar att dessa fanns när vi en gång i tiden började :slight_smile:

Du missförstod mig nog, som jag skrev, jag har ingen fondrobot alls, men jag kan se värdet av det för andra beroende på hur intresserad/hur mycket tid man kan lägga på ekonomin. Lysa verkar vara generella rådet här på RT dock. Kolla efter Jans avsnitt om fondrobotar … det var kanske 3-4 månader sedan eller så. Du hittar det på huvudsidan, inte här på forumet.

Lyckat till :blush::+1:

1 gillning

Okej.

I grund och botten så vill jag har kvar mina insättningar på Global Indexnära. Gillar det helt enkelt (även om jag kanske skulle kunna hitta bättre?).

Ingen som har erfarenhet av Avanza Auto? Är sugen på att börja månadsspara i Avanza Auto 6.

Jag vill helt enkelt ha det så enkelt jag kan, med så stor differentiering som möjligt.