Bäst för 30-åring att pensionsspara 100% aktier på Lysa eller 4 fonder på Avanza?

Hej! Som rubriken lyder så började jag fundera på min framtida pension. Jag är 30 år och har inte arbetat så mycket i mitt liv och har därför ett privat pensionssparnade just nu på Avanza.

Ja har mitt kapital i dessa fonder ganska jämt fördelat: länsförsäkringar global, emergin markets, spiltan global och spiltan invest och plus allla bolag sverige)

Jag funderar på om jag ska flytta mitt sparande till ett nytt isk på Lysa istället. Jag tänker för två anledningar.

1: Om jag månadsparar i Lysa så blir det bara ett sparande istället för att behöva ha flera fonder att fördela summan på.

2: Eftersom det är typ 30+ år så kan jag ha 100% aktier vilket jag tänker borde ge bättre avkastning än mina 4 fonder (psyklogisk grej, att 100% aktier känns bra).

Hur tycker ni jag ska göra? Snälla hjälp en stackars yngling :slight_smile:

Tillägg: Om jag väljer att byta från Avanza till Lysa hur gör jag då? Är total nybörjare

3 gillningar

Fördel med lysa är att gränssnittet är så vansinnigt tråkigt att man inte går in i onödan och försöker mixtra med sitt sparande. Vilket desdutom även i sig begränsad möjlighet.

13 gillningar

Om du redan klarar av att hantera det på Avanza, så hade jag fortsatt där. Det ger dig möjlighet att få lägre avgift. Om du vill förenkla hade jag satt 100% i en globalfond och skippat de andra, snarare än gå till Lysa.

(Med det sagt har jag rekommenderat Lysa till många med lägre kunskapsnivå som inte vill sätta sig in i hur Avanza funkar.)

Sedan kan man diskutera om du borde dra ner på överviktningen till Sverige och globala investmentbolagen och vikta mer i globalfonden även om du behåller alla fonderna.

5 gillningar

Tack för din kommentar! Ja, det håller jag med om

4 gillningar

Du har redan 100% aktier med de fonder du skrev att du hade på Avanza. LF Global, Emerging markets, Spiltan global, Spiltan invest, Plus allabolag är rena aktiefonder och består alltså till 100% av aktier. Så om du byter till Lysa 100% aktier så får du fortfarande samma risknivå (100% aktier) men du får en annan portfölj med andra fonder som Lysa bestämt.

Antingen kan du sälja allt ditt innehav i portföljen på Avanza och sedan starta ett Lysa-konto istället och sätta in pengarna där så investerar Lysa dom åt dig.
Eventuellt (jag är osäker då jag varken har Avanza eller Lysa själv) så kan man begäga ISK-flytt från Avanza till Lysa. Då får man förmodligen kontakta båda bankerna för att styra upp detta.

6 gillningar

Vill du hålla det så enkelt som möjligt så kör 100% i en bred billig Global indexfond och låt det tugga på år efter år.
Om du sen efter att ha varit här i forumet och läst ”experters” inlägg som du själv tror på så kan du testa att kanske lägga till lite Sverige index eller något annat, men mitt råd är minst 75% global index.
Lycka till, tiden är din viktigaste faktor.

3 gillningar

Okej, då låter det som en bra plan kanske att behålla Avanza då om den lägre avgiften i sig gör att jag får mera pengar bara den faktorn.

Min spontana tanke att bara ha 100% typ länsförsäkringar global blir “hjälp jag har allt mitt penssionssparande i en fond” = ingen bra idé

Tanke då: I mitt vanliga Avanza sparande så tänker jag hypotetiskt att mina fonder (spiltan fonderna och länsförsäkringar) separat ger bra avkastning dem tillsammans ger jättebra avkastning. Därför har jag dem alla ganska jämt fördelat (eller just nu spara jag bara 200 kronor i länsförsäkringar för jag knappat har någon inkomst så helt jämt är det inte).

Tack snälla! Okej, jag har inte ens förstått eller tänkt tanken att mina fonder på Avanza redan är 100% aktier. Då kan man ju säga att jag har löst mitt problem själv utan att veta om det. Då behåller jag nog mitt Avanza konto för enkelhetens skull. Även om det känns lite psykologiskt jobbigt att fördela summan på 6 fonder men det är ju för att jag har valt dem för att jag tror att dem tillsammans ska generera bra med pengar alla var för sig och ihop fram tills min pension. Men jag kan som sagt inget om sånt

2 gillningar

Tack snälla! Ja, jag ska fundera på att köra bara länsförsäkringar global 90%% och Avanza Sverige 10%

3 gillningar

Allt är ju personligt vad man vill ha för fördelning i en portfölj. Jag personligen skulle inte likavikta flera olika fonder på det sättet dock. Jag vill ha en någorlunda marknadsviktad portfölj istället.

T.ex
Enklast möjligast med 1st fond (behöver inte oroa sig att det är alla pengar i en och samma fond)

Alternativ 2 om man kan tänka sig 4st fonder så gillar jag basportföljen som är framtagen här på Rikatillsammans. Den ser ut som följer och är mycket bred och rimligt låg avgift.
70% Avanza Global/Länsförsäkringar global indexnära (avanza något billigare och mindre exkludering)
10% Avanza emerging markets/Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära (avanza något billigare)
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken globala småbolag ind cri A1 sek

3 gillningar

Tack hjälper mig verkligen så bra! Jag kör 100% avanza global då om jag inte behöver oroa mig för att det bara är en fond. Stort stort tack! :slight_smile:

Bara så att jag förstår, varför är det ingen fara/problem att det bara är en globalfond är det pga tidsaspekten?

3 gillningar

Med Avanza Global så kommer du kunna komma riktigt långt och med en lång sparhorisont så kommer det bli svårslaget.

Sedan kommer det alltid finnas fonder eller aktier som kommer prestera bättre. Till och med mycket bättre! Men för de allra flesta av oss så är det väldigt svårt att lyckas pricka in dessa och dessutom göra det i rätt tid. Med det sagt så finns det alltid någon som lyckas bättre.

Men genom att hålla sig till en global indexfond så kommer åtminstone du prestera bättre än majoriteten. De flesta underpresterar nämligen när de försöker vara aktiva och slå indexfonden.

En globalfond innehåller oftast runt 1000-2000st olika aktier och bolag. Högst osannolikt att alla dessa skulle gå i konkurs samtidigt. Den är alltså mycket diversifierad. Sedan finns såklart möjligheten att en fond helt enkelt läggs ner eller skapas om till en annan produkt. Då blir man meddelad och kan placera om sitt innehav. Så även om du lägger alla ägg i en och samma korg (global indexfond) så får du mycket bättre spridning på äggen än om du skulle välja 4st olika Sverigefonder till exempel.

8 gillningar

Tack snälla, nu känner jag mig så lugn nu känns det plötsligt fantastiskt! :slight_smile:

2 gillningar

Nu kom jag på en ny fråga. Säg att ja i framtiden kan spara 2 000 kronor i månaden totalt. Eftersom jag har 4 sparanden: Avanza (1 mina fonder ovan, 2 pensionskontot - länsförsäkringar global) 3 Lysa och 4 sparkontot på klarna hur gör jag då lättast med den lilla summan?

Att det typ blir 500 kronor jämt på alla spadelarna eller är det bättre att typ månad 1: allt sparande pensionskontot: månad 2: allt sparande lysa: månad 3: allt sparande avanza vanligt sparkonto? Hopppas du förstår hur jag menar :slight_smile:

Nu kom jag på en ny fråga. Säg att ja i framtiden kan spara 2 000 kronor i månaden totalt. Eftersom jag har 4 sparanden: Avanza (1 mina fonder ovan, 2 pensionskontot - länsförsäkringar global) 3 Lysa och 4 sparkontot på klarna hur gör jag då lättast med den lilla summan?

Att det typ blir 500 kronor jämt på alla spadelarna eller är det bättre att typ månad 1: allt sparande pensionskontot: månad 2: allt sparande lysa: månad 3: allt sparande avanza vanligt sparkonto? Hopppas du förstår hur jag menar :slightly_smiling_face:

Just den frågan är inte lätt att svara på vad som är rätt för just dig. Prio ett skulle i allafall vara att spara ihop till en buffert på sparkonto (ditt sparande nr 4). När det väl är gjort så ser jag inget behov av att fortsätta spara på sparkonto om man inte sparar för något specifikt inom 1-2 år.

Sedan skulle jag nog fundera på om man inte skulle slå ihop Avanzaportföljen (nr1) och pensionskontot (nr2) till en och samma portfölj. T.ex då Avanza global. Om det nu ändå är lång sparhorisont. Det skulle göra fördelningen av sparandet enklare. Så personligen skulle jag fokusera allt sparande till bufferten tills den är tillräckligt stor (det är ju högst individuellt) och därefter kanske 1000kr till Avanza Global för långsiktigt sparande och 1000kr till Lysa. På Lysa om du har lång sparhorisont så kör 90/10 eller 100/0. Om du har kortare sparhorisont så kör 10% aktier/år eller 50/50 för vet-ej-horisont.

1 gillning

Skönt att höra! Jag är bara glad att kunna hjälpa till :slight_smile: Men jag försöker vara noggrann med att påpeka att det är mina egna högst personliga åsikter och tankar på förslag hur man kan göra.

1 gillning

Tack för hjälpen :blush:

Absolut det förstår jag :blush:

1 gillning

Hej!

Jag har fått detta Swedbank Robur Transfer 90 | Pensionsmyndigheten
från Swedbank och jag har bytt från Ap7 Såfa (eller vad den heter) eftersom jag är född 1992 antar jag att den är bra.

Vad tror ni? Är det bästa att ha Transfer 90, AP7 eller 50/50 med båda i sitt pensionssparande?

Tack för er hjälp