Hej! Har amorterat på bostadslån istället för att investera, och även bara sparat pengar på banken (inte ens ett konto med ränta…) för att jag inte visste när jag skulle behöva dem.
Nu ser läget annorlunda ut och jag vill investera mina pengar, till pension och framtid (5-10år). Har noll erfarenhet. Jag har Handelsbanken och även ICA banken (för kontokort) men gissar att jag måste starta konton i Avanza…? Och det bara går man in och gör enkelt? (Ja, så mycket nybörjare är jag )
Vilka fonder rekommenderar ni och hur mycket i räntefonder och hur mycket i globala indexfonder? Hur många olika ska jag ha?
Jag rekommenderar fondroboten Lysa! Du får en bra spridning på olika marknader över hela världen, dessutom hamnar pengarna i indexfonder vilket ger dig bäst chans till god avkastning i förhållande till risk. Avgiften är låg. Lysa hjälper dig också att avgöra hur stor del av kapitalet som ska vara i aktier respektive räntor vilket är extra viktigt när du har en något kortare (5-10 år) tidshorisont.
Om du tvunget ska ha egna fonder så kanske Nybörjarportföljen kan vara lämplig, googla RikaTillsammans och Nybörjarportföljen så hittar du den.
Tusen tack för svar! Nej jag behöver inte ha nåt annat än lysa om det inte tjänar nåt syfte…? Verkade som en blandning va bra eller har jag förstått fel? Verkar ju smidigt att bara köra på Lysa om det är det som är bäst!
En del förespråkar att göra det själv eftersom avgiften kan komma ner något ytterligare då exempelvis från 0,4% till 0,2% ungefär, personligen skulle jag säga att det inte är värt det. Jag skulle välja Lysa Men det kommer snart någon som tycker annorlunda och kommenterar ska du se
Du har inte gjort fel som amorterat, det är en riskfri sparmetod. Om du vill ta högre risk i sparandet (och därmed också få möjlighet till högre avkastning över tid) så behöver du investera i aktiemarknaden. Det enklaste sättet är en bred global indexfond. Du behöver egentligen bara en. Jag investerar själv i avanza global, som har en mycket låg avgift om 0,09 % per år. För att investera i avanza global behöver du öppna ett konto hos Avanza. Du ska öppna ett ISK och köpa fondandelar i det. Det är gratis att öppna ett konto samt isk hos avanza.
Med en sparhorisont på 5-10 år hade jag placerat 50-100 % i aktiemarknaden utöver en rimlig buffert på sparkonto. Endast du kan avgöra hur stor en sådan buffert för dig, det styrs av dina livsomständigheter.
Jag är 41 år och är egen företagare så går nog inte i pension för tidigt så det är kanske 30 år eller så kvar. Och absolut, tänker mig en buffert på vanligt konto och en buffert på 3 månaders räntekonto. Mest förvirrad och nervös över resten, men tack då tar jag en del i Avanza också. Bra att sprida ut kanske! Det är alltså bara den fonden jag köper…? Har ju hört nåt om Länsförsäkringar global index fond. Men den är inte bättre?
Hej och välkommen till forumet, jag skulle vilja rekommendera att kika lite på sidan börja här. Där finns det tips och bra avsnitt för både nybörjare och mer erfarna att läsa sig vidare på eller lyssna på om man hellre vill det
Vad är det du är nervös och förvirrad över, ut med det så hjälper vi dig få klarhet i hur man kan tänka. Annars kan du välja något av sparandena, eller flera, och fortsätta med det för att känna dig för och ta frågorna i takt med att du blir varm i kläderna. Det du behöver göra är busenkelt, det svåra (för en del) är att fortsätta göra det i decennier, och inte påverkas av att börsen går upp eller ned mycket enskilda tidsperioder.
LF global och Avanza Global är i all väsentlighet identiska. LF anses vara totalt sett något bättre pga valuta eller skatteeffekter på de underliggande tillgångarna (och därmed billigare), vet inte om det stämmer. Jag väljer dock Avanza global för att jag gillar Avanza och för att den listade avgiften är lägre (lägst).
Det räcker gott med Lysa om du vill ha det enkelt. Du kan ha buffert där också om du vill ha allt samlat. Sen flera olika portföljer om du vill dela upp för olika syften och sparhorisont. Du behöver aldrig fundera på vilka fonder du ska välja eller när och hur du ska ombalansera. Allt detta sköter lysa åt dig.
Tack! Har lyssnat men du vet, vill ändå uppdatera mig om vad som gäller just nu om nåt ändrats och det är mycket info att smälta Men kollar vidare där!
Om du väljer lysa så rekommenderar jag hållbar inriktning. Den har precis ökat ofantligt i antal aktier och har sedan lysa började presterar 5-10% bättre per år
Hej igen! Har nu öppnat konto i Avanza. Rekommenderar du alltså att bara köpa innehav i Avanza Global, eller nån mer? De erbjuder ju gratis avgift upp till 50.000kr så nu i början kan jag ju köra på en dyrare fond om det är fördelaktigt på nåt sätt? Verkar som det startades 2 konton: ISK och AF. Vad är AF? Tack för hjälpen!
Hej igen! Nu har jag startat 3 konton på Lysa. Ett för pension (97% aktier), ett 10-15 år (65% aktier) och ett 3-5 år (39% aktier). Jag bara accepterade deras förslag. Eller är det något jag ska tänka på? Vet inte om jag kommer månadsspara eller sätta in några ggr om året men det kanske inte väger jättemycket i hur de placerar pengarna? Fyllde i några ggr om året, men kanske blir att månadsspara efter en tid. Tack för hjälpen!
Portföljen är densamma med samma innehav oavsett hur du sparar eller inte. Det är det som är Lysas koncept. Antingen bred portfölj där fonderna är densamma oavsett fördelning eller månadsspar eller inte, eller hållbar portfölj med samma förutsättningar.