Fondrobot eller global indexfond (nybörjare)

Hej på er alla kunniga,

Med risk för en fråga eller ämne som ni kanske tycker är uttjatat undrar jag om någon kan ge mig som nybörjare lite input om hur jag ska tänka.

Jag har en lång sparhorisont och använder mig idag av Lysa samt att jag har Spiltan Aktiefond. Jag lägger in 2500kr på vardera ställe varje månad. (För kortare sparande lägger jag in 5000 på sparkonto med hyfsad ränta). Som Jan varnat lite för tycker jag att det känns lite tråkigt med Lysa och har börjat fundera på att lägga in lite pengar i olika fonder på Avanza men undrar om det blir lite kaka på kaka och därför onödigt?

Om jag ska lägga till lite fonder har jag funderat på följande:

Global: 60% Avanza Global
Sverige: 30%
10% Spiltan
10% Plus Allabolag Sverige
5% Plus småbolag Sverige
5% Handelsbanken global småbolag
Tillväxt: 10% Avanza emerging markets

Om jag ska köra på både fondrobot och Avanza är ytterligare en fundering om jag ska dela upp den Globala delen på 30% Avanza global och 30% Lysa eller om man ska skita helt i Lysa på grund av att jag har lång sparhorisont och att Lysas avgift därmed blir onödig i det långa loppet? Eller om jag ska skita i nya fonder och köra enbart på Lysa?

Vad tror ni? Kan detta vara en bra början eller ska jag ta kontakt med en oberoende finansiell rådgivare för att få en bra början?

Tack om ni orkat läsa hela vägen hit även om det varit många frågor och funderingar. Jag tar tacksamt emot era tankar!

/Tove

1 gillning

Det finns en fastklistrad tråd högst upp i forumet som du bör läsa:

Anledningen till att jag ger dig ett så tråkigt svar är för att jag personligen tycker att det är bättre att du allmänbildar dig med hjälp av de fantastiska resurser gjorts tillgängliga här, helt gratis. Det är väl värt den investerade tiden, och gör du det kommer du sen själv kunna resonera dig till ett välgrundat beslut. Det finns nämligen inget rätt eller fel vägval, utan det beror på.

Med det sagt, det finns alltid tålmodiga själar som svarar i såna här trådar oavsett hur ofta frågan ställs, så du kan ju bara vänta på dem annars.

7 gillningar

Personligen ser jag ingen anledning att ha både Lysa och fonder på Avanza. Du gör dubbelt av jobbet men får samma resultat.

Om du bemödar dig att ha fonder på Avanza, så är det väl lika att ha allt där. Så tänker jag iaf.

Jag blir lite rädd när jag läser detta. Får vi en 5 år lång börskrasch kommer allt definitivt kännas tråkigt. Bättre att bara starta ett sparande och inte logga in på 30 år. Helt utan känslor. Så tror jag man får den bästa avkastningen.

Kaka på kaka så helt onödigt. Men om det är så du vill ha det så kör på.

Vad menar du? Lysa investerar både globalt, i utvecklingsländer, och i Sverige.

Jag gillar Lysas portfölj mer än din :wink: Ser inget syfte med t.ex. tre Sverigefonder. Onödig komplexitet. Plus Allabolag har allt, räcker med den.

Jag hade personligen gjort följande:

fond andel
Avanza Global 80%
Avanza Emerging Markets 10%
Plus AllaBolag 10%
5 gillningar

Hej!

Oavsett hur du väljer att investera framgent så kan det vara värt att beakta att Lysas aktiedel har 20% Sverige. Följande

leder därmed till att du i nuläget har över 50% Sverige i dina placeringar. I din föreslagna fördelning på Avanza har du 30% Sverige.

Vilken Spiltan-fond är det du har? Spiltan Aktiefond stabil eller Spiltan Aktiefond Investmentbolag? Det är stor skillnad i avgift på dem.

3 gillningar

Tack så mycket för input! :slight_smile:

Tack så mycket för din input! :slight_smile: Insåg nu att jag missade att lägga till tankarna om den känslosamma biten som du nämner, att jag kanske bara ska göra det enkelt och vara nöjd så att det rullar på utan problem. I slutändan är det ju det jag vill ha!

2 gillningar

Hej,
Det är sant! Tack för att du uppmärksammar mig! Det är Spiltan Aktiefond Investmentbolag jag har.

1 gillning

Kan också vara värt att veta att Avanza Global ser billigare ut än exempelvis Länsförsäkringar Global Index, men på grund av skattetekniska skäl är skatten högre på den, vilket gör att de är ungefär likvärdiga kostnadsmässigt i praktiken. Fortfarande ett bra alternativ, men kan vara bra att veta. :slight_smile: