Hur ska jag placera mitt arv

Nu har jag 23 år gammal fått ett arv på ca 1.5 miljoner. Jag har sedan tidigare en portfölj på ca 400k viktad ca 65-25-10 aktier-fonder-krypto.
Jag har gjort separata konton för att skilja på mitt ursprungliga sparande och detta nya.

Jag ska placera pengarna säkert då de bär med sig en otroligt stor känslomässig last för mig personligen.

Jag har knåpat ihop en fondportfölj som jag själv ser som säker och spridd men behöver input på den. Dessa pengarna är tänkta att hjälpa mig i livet och jag har en lång sparhorisont (tänk ekonomiskt fri om 20-30 år).

Med denna portfölj får jag följande fördelning CA
72% globalfonder (32% USA)
23% sverige
5% månadsutdelning som krydda eller för att salta de hala vägarna man kan hamna på under denna spartid

Jag är exponerad mot usa,asien, sverige och europa.
Jag är exponerad mot greentech/hållbart och exponerad mot SP500 samt amerikanska o kanadensiska investmentbolag
Jag är exponerad mot svenska börsens stora och små bolag
Jag är exponerad om än i liten utsträckning mot hyresfastigheter.

Jag ska sprida ut köpen över 1-2 års tid men börja stort med ca 200k.

Hållbar energi har 1.6% i avgift
Spiltan globalfond IB 0.63% avgift
Resten har under 0.3% i avgift

Dessa pengar ska alltså ligga under lång tid och samtidigt ha bra riskspridning och ge avkastning. Jag har tänkt på att komplettera med räntefonder men eftersom pengarna ändå ska vara inne i minst 10 år känner jag att den riskspridningen istället kan göras genom att ha en mer spridd portfölj. Tiden är min vän här

Jag undrar vad jag borde lägga till/ta bort eller vikta om för att få en högpresterande portfölj. Borde jag till exempel ha mer sverige eller borde jag ha en till utdelare/ta bort cibus?

Tacksam för alla svar/hjälp jag kan få

Mvh

Personligen hade jag nog satsat på basportföljen som finns beskriven här på rikatillsammans.

70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Mycket billig, bred och bra portfölj för väldigt långsiktigt sparande.

5 gillningar

Hej och välkommen!

Finns ett bra avsnitt (som vanligt) i ämnet:

2 gillningar

Hur vågar man ha ‘‘bara’’ 1 fond? Det är där jag blir för feg med dessa pengar. I min vanliga portfölj har jag t.ex 3 olika fonder, avanza usa, hb hållbar energi, avanza småbolag.

1 gillning

Lysa:
Lysa Bred investerar i över 6000 bolag och 5000 ränteinstrument.

Globalfond+tillväxtmarknadsfond:
Länsförsäkringar Global Indexnära har ~1500 innehav om jag minns rätt.
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index har ~800 innehav om jag minns rätt.

Två av dina fonder:
Handelsbanken Hållbar Energi har ~80 innehav.
Avanza Småbolag by Skoglund har 45-75 innehav

Summa summarum: EN bred fond kan ha mer än 10 ggr fler innehav än TVÅ av dina fonder. D.v.s., det handlar inte om hur många fonder man har, utan hur breda fonder man har.

5 gillningar

Vill man sprida risken (även vid 100% aktiefonder) så gäller det att ha en bred portfölj med många innehav. Det kan man få med bara en fond (t.ex en globalfond) såsom Länsförsäkringar global indexnära eller Spp aktiefond Global (innehåller även tillväxtmarknader).

Du har valt två väldigt smala och snäva fonder med Hållbar energi och t.ex Avanza Zero.

1 gillning

I teorin kan en en passiv fond ha 99.9% av kapitalet i ett enda innehav.

I praktiken har 40% förekommit i bubbelfaser.

Personligen är jag inte rädd för Zero då korrelationen med övriga världen är hög men man kan se den som en hävstång på världsekonomin. Går ju bara att lägga in max 25k/dag så någon timing slipper du bekymra dig om.

1 gillning

Då skulle jag kunna ta bort Avanza zero och sänka Hållbar energi till 10%? Då hade jag istället fått dryga 20% på övriga fonder.

Och länsförsäkringar global verkar ju vara riktigt bra… hur ska jag vikta om för att få plats med den? Ta bort något? kanske minska avanza usa och globala investmentbolag? eller rent av ta bort någon av de.

Jag hade tagit bort USA och Spiltan global och Europa. Alla dessa går ersätta med LF global.

Avanza Zero hade jag som sagt bytt ut mot Plus allabolag Sverige index (300+ innehav).

Däremot hade jag lagt till 10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära.

Som jag sa tidigare i ett inlägg så är basportföljen perfekt för sådana här ändamål.
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Vill du ändå spekulera i något som typ hållbar energi eller liknande pga FOMO (Fear of missing out) så ta 5-10% från globalfonden och placera i dessa. :slight_smile:

1 gillning

Min grundfråga blir varför du delat upp pengarna. Allt är ju dina pengar. De ärvda pengarna är inte sämre eller bättre, du har inte mindre eller mer rätt till arvet eller till pengarna du hade sedan tidigare.

Din uppgift är att ta hand om alla pengarna, ha lite kul, och sedan lämna över så mycket som möjligt till nästa generation. Så att de kan få samma chanser och trygghet som du fick när du ärvde, fast kanske ett snäpp bättre varje generation.

Tack för ditt svar… jag har mitt vanliga sparande uppdelat också t.ex ett isk för fonder ett för svenska utdelare en kf för utländska utdelningsaktier osv. Tanken med det är att se den separata utvecklingen och om 15 års tid kunna se hur mycket min pappa har hjälpt mig.

Sen känner jag att jag fortfarande vill spara ihop till min egna miljon genom mitt månadsspar á 5000kr.

Jag ärvde ett liknande belopp oh investerade 500.000 kr i juli månad, 70% global indexfond, 10% indexfond Sverige, 10% småbolag Sverige, samt 10% Spiltan investment. Det var precis innan börsen gick ner, men ändå, bara globalfonden ligger i plus sedan investeringen.

2 gillningar

Jag höll på på ett liknande sätt tidigare, men av en annan anledning.

Mitt tips till dig är: sluta

Det leder bara till merarbete och dålig översikt - därmed ett sämre sparande.

Sätt in allt på en enda KF.

Och tänk om vad gäller dina pengar. Du har bara en sorts pengar.

Ditt nästa mål bör bli hur du tillsammans med dina pappa och tidigare generationer samlade ihop 2 eller 3 miljoner. Detta är en multigenerations-lagsport, sträva inte efter individuella prestationer!

Jag hade också gått in snabbare med kapitalet på börsen, men jag kan hålla med om att börsen, vilket den ofta gör, känns dyr, och att det är skönt psykologiskt att gå i försiktig takt. Tänk dock på att följa din plan, sluta inte köpa om börsen viker ner!

1 gillning

Vilken föredras avanza global eller Lf global? Med tanke på att avanza global har lägre avgift 0.10% mot 0.22%

Vill minnas att det har diskuterats om att vissa skatteregler/skatteeffekter gör att trots att Avanza ser billigare ut så är den egentligen dyrare än Länsförsäkringar Global Indexnära.

1 gillning

Här har du en artikel som tar upp frågeställningen som @MattiasA90 kommenterar:

2 gillningar