Nybörjare vill ha tips på fondfördelning

Hej!

Bakgrund (hoppa över om ni inte orkar läsa)

För en månad sedan tog jag beslutet att ta tag i mitt sparande genom att skapa ett konto på Avanza och försöka lära mig lite om hur fonder fungerar.

Som total nybörjare ville jag börja lite försiktigt genom att sätta in lite successivt för att få en känsla av hur marknaden fungerar.
Det började med 10 000kr i Avanza Zero. Det lät som ett klokt val - just då. Ju mer jag läste läste, ju mer skeptisk blev jag.
Dagen efter sålde jag fonden med en massiv förlust på 68kr, och placerade ena hälften i Avanza Global och andra hälften i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Lesson learned!

Kompletterade även med ytterligare 1000kr i Avanza Småbolag by Skoglund.
Småbolagsfonder verkar bra att ha lite av, hade jag läst.

Några dagar gick och jag försökte lära mig vad alla märkliga grafer och procentenheter betydde. Min värdepappersutveckling låg på plus! Motiverande!
Man ska investera i brancher man förstår och är intresserad av!”, hade jag hört. Så för att utöka mina erfarenheter köpte jag Swedbank Robur Ny Teknik A för 1000kr.

Ytterligare några dagar passerade och jag gick fortsatt plus. Detta var ju skoj!
Jag bestämde mig för att skjuta till ytterligare 10 000kr. 4000kr vardera i Avanza Småbolag by Skoglund och Swedbank Robur Ny Teknik A. De resterande 2000kr fick landa i Spiltan Aktiefond Investmentbolag då den haft bra utveckling.

Ytterligare några dagar gick och det blev löning. Som den nyblivna och nyrika (+578kr!) finanspampen jag blivit så ska det minsann sparas istället för att slösas!
13 000 åkte in på ISK och fördelades 3000kr på Spiltan Aktiefond Investmentbolag och 10 000kr i Länsförsäkringar Global Indexnära.

Varför Länsförsäkringar Global Indexnära när jag har Avanza Global, kanske ni undrar? Ingen aning.

Frågeställning:

Min nuvarande fondfördelning är följande:

Fond Andel
Avanza Global 14.29%
Länsförsäkringar Global Indexnära 28.57%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 28.57%
Avanza Småbolag by Skoglund 14.29%
Swedbank Robur Ny Teknik A 14.29%

Hur bör jag fördela framtida insättningar? Sparplanen är långsiktig med 3-5000kr i månaden.
Ska jag börja mer fler andelar i global indexfond?
(Tanken är även att byta ut Avanza Global mot Länsförsäkringar Global Indexnära då de överlappar).

Ska jag komplettera med något?
Ska jag byta bort något?
Fondportföljen är väldigt Sverigetung (50%), är det dåligt?

Mvh
L

Grattis till att du kommit igång! :slight_smile:

Låter som klassiskt upplägg för en nybörjare, köpa och sedan sälja direkt dagen efter, överlappa fonder, kolla utvecklingen dagligen m.m. Men det är väldigt bra att du har kommit igång.

Först och främst:

• hur lång är din sparhorisont med detta sparande? Mer än 10 år?
  • angående 50% i Sverige så kan vi endast i framtiden titta bak i backspegeln och se om det var ett bra beslut eller inte. Personligen håller jag mig till 10%.

Branschfonder såsom teknik är enligt mig spekulation. Behöver inte vara fel men personligen undviker jag sådant, alternativt håller andelen % i sådana fonder väldigt lågt.

Du skulle kunna bygga en väldigt bred och billig portfölj med följande fonder och fördelning:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

Då får du en portfölj som täcker in hela marknaden i klusive tillväxtländer, alla bolag på svenska börsen, Småbolag över hela världen.

Några tips på vägen sedan är:

• undvik följa utvecklingen i portföljen och börsen för ofta. Orsakar ofta att man gör nybörjarmisstag som att köpa vid fel tillfälle eller sälja vid fel tillfälle och handla i affekt.
  • När du väl fått ihop en bra portfölj så omlansera en gång om året (återställ fördelningen) och kolla om det finns nya, billigare fonder att byta till i samma kategorier.
  • Om du märker att du hela tiden vill ändra, byta, köpa, sälja och så vidare så kanske en fondrobot som Lysa eller Opti vore bättre.
  • Buffert och pengar som ska användas inom 0-3 bör med fördel vara på sparkonto utan risk.
  • Tänk 10% aktier (aktiefonder) per år i sparhorisont. Tex om du ska ha pengarna om 7år så kan du ha 70% aktiefonder och 30% på sparkonto eller i räntefonder.
  • Svårt att slå index över lång tid (för de flesta). Äg därför hela marknaden (globalfond). Komplettera om du vill med tillväxtmarknader, Småbolag, home bias (Sverige).
  • Håll Avgifterna låga.

Lycka till :slight_smile:

4 gillningar

Planen är troligtvis längre tid än så.

Funkar Avanza Emerging Markets som ersättare till denna? Den är lite billigare och verkar snarlik.
Vad ska jag göra med Spiltan Aktiefond Investmentbolag? :grinning_face_with_smiling_eyes:

Summa summarum:

• Låta uppkommande insättningar ske i globalfond tills den utgör ca 70%, därefter fördela enligt ditt förslag.
  • Överväga att byta bort Swedbank Robur Ny Teknik A till nån av de du nämnde.
  • Försöka låta bli att logga in varje dag för att kolla utvecklingen.

Jag tackar så hjärtligt för ditt svar!

@lagavulin
Denna borde intressera dig… :wink:
https://thesinglemaltfund.com/

Obs! Se det inte som ekonomisk rådgivning.

2 gillningar

Avanza Emerging markets är det bästa valet om nu har ditt sparande på Avanza. Den är billigare än LF.

Ja, personligen hade jag bytt bort den mot globalfond eller Plus allabolag Sverige index. Men så vill jag bara ha max 10% i Sverige i mina portföljer och då gillar jag Plus fonden eftersom den är så bred :slight_smile:

1 gillning

Vad menar du nu?
Jag fördelade precis om allt till 100% whiskyfonder enligt din uppmaning.
Var det en dålig idé? :wink:

2 gillningar

Tipset på fördelning som @MattiasA90 gav tycker jag ser bra ut.

Du kan helt klart köra Avanza Emerging Markets istället. Det gör exempelvis jag.

Min portfölj för att spara till mina barn har i princip exakt denna fördelning, med enda modifikation att jag bara har 5% i Sverige-fond.

Det ska dock sägas att denna portföljfördelning är ju ren och skär aktieportfölj, så den kommer ju innebära en svängigare resa än om man hade haft komplement så som räntor, råvaror och guld där i.

Men är du långsiktig med sparandet och inte paniksäljer fonderna om det skulle gå ner under en tid, så tycker jag detta är en väldigt bra och enkelt portfölj.