Är ny till både fonder och aktier och har nyss påbörjat mitt månadssparande och försökt välja bra fonder med god variation i branscher och regioner. Skulle dock gärna ha lite feedback ifall detta ser bra ut eller om jag borde byta ut/ta bort någon fond som är möjligtvis onödig. Har sett många som säger att det räcker med 2-3 fonder att spara i, borde jag minska antalet fonder eller går det bra som jag har det?
Mitt mål är att ha en stabil portfölj som jag kan månadsspara i utan att behöva röra så mycket alls samtidigt som jag kan leka runt med extrapengar i enskilda aktier.
Jag känner direkt att din portfölj känns väldigt komplex, och din marknadsvikt är 31,66% mot Sverige som är en marknad som står för 1% av MSCI värde.
Vill du ha extra krut mot Sverige kör lysas portföljvariant.
Kan berätta lite om min resa. Jag hittade nämligen RikaTillsammans för ca 2 månader sen och har försökt läsa och lyssna på så mycket som möjligt. Tänkte bara skriva ned här vad jag önskar att någon hade sagt till mig för två månader sen:
Om du vill optimera på marginalerna finns det hur mycket som helst att gräva ned sig i. Det här forumet är superbra för det. Man kan hitta långa trådar som diskuterar Avanza Global vs. Länsförsäkringar Global Indexnära och vad den faktiska avgiftskillnaden är givet Avanza Globals högre skatt, osv. osv. Men vad som är viktigt att komma ihåg är att det här är på marginalen.
Om du vill ha det så lätt som möjligt - kör bara på en fondrobot. Det går att sätta ihop en egen fondportfölj som blir billigare än fondroboten (Opti eller Lysa) men man får själv välja om man tycker att det är värt det. I slutändan rör det sig om typ 3-400kr per år och 100tkr du sparar på att göra det själv. Upp till var och en om man tycker det är värt det.
Om någon kompis till mig hade frågat vad de skulle spara i skulle jag säga att om de inte vill sätta sig in i något eller pilla med något - kör på Opti eller Lysa. Om de kan tänka sig att lägga ned 15 min på att sätta upp ett månadssparande på Avanza - kör 80% LF Global och 20% Avanza Emerging Markets. Punkt. Det går att argumentera för home bias, det går att argumentera för globala småbolag… men… det är ett hål man snabbt kan gräva rätt djupt i och det viktiga är att komma ihåg att det är på marginalen. Din ekonomi kommer inte stå och väga på om du väljer en komplex fondportfölj som är hyperoptimerad utan antagligen gör det väldigt mycket större skillnad om du lyckas höja ditt sparande med typ 1000kr/mån.
Tror det var i boken Just keep buying (som Jan och Caroline tycker om att referera till) som författaren skrev att “Saving is for the poor, investing is for the rich”. Om du inte får din huvudsakliga inkomst från avkastningen på dina investeringar så är det inte heller där du ska lägga din tid utan istället på att spara och öka din inkomst (författaren drar ett exempel där han med lätthet kunde bränna $100 på en utekväll samtidigt som alla timmar han la ner på att analysera aktier gav honom $100 över ett år för att han hade så lite att investera).
För komplext, många överlappande fonder. Finns det en medveten poäng med fördelningen får du ett evigt sjå att ombalansera (se till att komma rätt i vikt mellan olika fonder igen).
Som andra sagt, förenkla, välj ut den bästa globalfond en och ytterligare någon om du vill ha home bias eller lite övervikt i småbolag etc. Tror mer än så bara blir onödigt brus.
Personligen hade jag placerat om dom efter Swedbank robur global och investerart i länsförsäkringar global och amf aktiefond Nordamerika. Hade du fått ett snitt på 50%80% avkastning på 5 år.
Hade också ändrat månadsparandet till 5-10% länsförsäkringar fastighetsfond A. För när byggmarknaden vänder kan det bli en rejäla uppgång.
Välkommen till forumet!
Spridningen är väl inte så tokig tycker jag.
Dock ifrågasätter jag valet av två europafonder. Europa ingår i en globalfond så jag tycker inte det finns skäl att ha någon europafond alls om man redan har en globalfond.
Som redan flera påpekat så är det en del ganska dyra fonder du valt. Det finns bättre alternativ!
Så här ser min fördelning ut.
Valt att ha lite extra i Europa och Sverige, därav antalet fonder. Snittavgift 0,13%.
Sedan andra konton för lek med aktier.