Hej, jag har kollat runt och tittat på olika alternativ och olika aktiefonder som har rekommenderats här på forumet. Så jag har helt enkelt försökt att sätta ihop en portfölj baserat på detta. Jag tänker spara långsiktigt så jag kommer ha en väldigt hög aktie andel i portföljen mest troligt 100 procent aktier.
Här är min uttänkta portfölj.
Länsförsäkringar Global indexnära 20%
Avanza Global 20%
SPP Aktiefond Global A 20%
SPDR MSCI World Small Cap UCITS ETF 5%
PLUS Allabolag Sverige Index 10%
PLUS Småbolag Index 5%
SPP aktiefond USA 5%
AMF aktiefond stilla havet 5%
Avanza Emerging Markets 10%
Där har vi portföljen. Jag har läst att detta är bra aktiefonder men hur mycket jag ska fördela på alla är lite oklart. Jag har som sagt mest på globala index men jag är kanske exponerad för lite eller mycket åt något håll. Sedan kanske någon aktiefond är helt onödig i min portfölj, vad vet jag.
Dom har ett väldigt brett utbud och du kan köpa fonder från massvis av andra aktörer hos dom också. Dock är Avanza Global och Emerging Markets två mycket bra fonder, och om man kombinerar dom ca 85% Global och 15% EM så följer man det globala Indexet MSCI ACWI till ett väldigt lågt pris. Vilket i praktiken betyder att man har spridit sina risker fantastiskt bra till ett lågt pris. Om du dessutom lägger till en indexfond med lite extra exponering mot Sverige, säg 10-20% så har du en fantastiskt bra portfölj bara på 3 fonder.
Dock mycket viktigt (kanske viktigast av allt) att tänka på vilken sparhorisont du har och kombinera med en andel Sparkonto+ eller räntefond, kanske även guld, så du får rätt risk på din totala portfölj.
Okej tack för informationen , jag tänker ha ett långsiktigt sparande så kommer förmodligen närmsta åren köra hundra procent aktiefonder. Sedan så kommer jag nog skaffa en liten buffert också som ligger på ett sparkonto så man har lite fria pengar.