Jag är ny på forumet och har tidigare sparat i form av fonder, aktier, avanza auto (avanza), fondportföljen (avanza) och mini futures. Jag kan väl erkänna att det mesta varit ren tur att det gått bra. Jag har tröttnat rejält på att sitta och övervaka/analysera mina investeringar dagligen så jag tänkte därför gå över till ett mer långsiktigt fondsparande som jag rebalanserar någon gång per år.
Tid: 10år+ Månadssparande: 10 000
Fonder fördelning:
1st Global 50% = AMF Aktiefond Global 1st Sverige 25% = Enter Småbolagsfond A 1st Tillväxt 15% = Öhman Emerging Markets A 2st Bransch 10% = Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK) (5%) + Swedbank Robur Technology A (5%)
Tankar:
Fördelningen i % är från avanzas förslag.
Val av fonder är styrt av morningstarbetyg, sharpekvot, standardavvikelse, antal ägare, avkastning.
Valde lite högre avgift på bransh och sverigefonderna då de är aktivt förvaltade, kanske dumt?
Jag försökte få till någon typ av diversifiering med valen. (läkemedel, teknik, USA, Sverige, Tillväxt)
Jag tror jag har fått med alla tankar kring fördelningen, så jag vore väldigt tacksam för all feedback och kritik!
Tonvis med empirisk forskning har visat att det är viktigare att värdera låga kostnader framför morningstarbetyg, historiskt avkastning osv. om du vill säkerställa en god chans till framtida avkastning. Har du funderat något över det?
Jag hade sålt allt och köpt 100% Avanza Global utan att vara kritisk till din portfölj . Då är jag jätte snäll . . Annars om du gillar aktiva fonder hade jag valt 100% Amf aktiefond Global och slängt ut alla andra fonder i portföljen
Välj Avanza Global och glöm ombalansering och allt liknande långsiktigt
Instämmer med övriga. Om du ändå vill ha några fonder med högre avgift (som en rolig grej i mindre omfattning) så kan jag rekommendera SAVR för att minska avgifterna.