Portfölj-feedback till en rookie

Hej,

Skulle uppskatta lite kloka tankar och inputs angående min portfölj.

Jag är ute efter ett långsiktigt och månatligt fondsparande med lång tidshorisont. Jag har inget intresse av att bygga upp en portfölj bestående av en lång lista med fonder där vissa fylls på med sisådär 2% utan vill hålla det relativt enkelt.

Som total nybörjare har jag valt att pytsa in 5000 på börsen än så länge bara för att lära mig och få ett hum om hur det funkar och rör sig etc innan jag börjar investera på riktigt. Än så länge ser innehavet ut som nedan:

Avanza Global
Avanza Zero
Avanza småbolag by Skoglund
Länsförsäkringar Tillväxtmarknd Idxnära A
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Avanza Zero har jag förstått att vissa tycker är helt onödig. Jag valde den för att ha med en fond inriktad på Sverige, men den kanske är helt överflödig?

Har också förstått att merparten av sparandet bör ske i en global fond, men hur bör jag portionera ut resten?

Oerhört tacksam för inputs av alla dess slag! :grin:

Man behöver inte förstå hur marknaden ”funkar och rör sig”. Det räcker med att man har en portfölj som stöds av forskningen, och månadsspara i denna ända till pensionen.

Har du övervägt Lysa.se? En finfin portfölj byggd på forskning, till en låg avgift. Man kan månadsspara där, och du behöver aldrig bry dig om att förstå marknaden eller behöva ombalansera mellan olika fonder.

6 gillningar

Tycker det kan vara bra att som nybörjare börja med en mindre summa om man ska köra en 100% aktier portfölj för att få en känsla över hur det svänger så man är mentalt redo att förlora pengar under perioder, för även indexfonder svänger en hel del :slight_smile: Många mår dåligt och får panik när pengar ”försvinner” och man får röda siffror och varningsmail från Avanza. Då tycker jag Lysa är betydligt bättre.

1 gillning

Vad kul och bra att du kommit igång med ditt sparande!

Jag skulle byta ut Avanza zero till en bredare Sverigefond med låg avgift, t ex SEB hållbar Sverige indexnära (0.27%). Skoglunds småbolagsfond är mitt tycke för dyr (1.3%). Jag har själv valt AMF Aktiefond Småbolag (0.45%). Nu ska man passa sig för att dra slutsatser från historisk avkastning men i år har AMF gått något bättre än den dyrare Skoglund,

Hur tänker du med fördelningen mellan fonderna, som ju kommer ha större betydelse för avkastningen i jämförelse med fondval inom varje kategori? Själv har jag följande fördelning:

globalfond: länsförsäkringar global indexnära: 75%
sverigefond: SEB hållbar sverige indexnära: 5%
svenska småbolag: AMF småbolag: 10%
investment: Spiltan investment: 10%

Har en (till marknaden sett) oproportionerligt stor övervikt mot svenska marknaden, med lite mer fokus på småbolag och investment, ser detta som min “lekhink” :slight_smile:

1 gillning

Avanza Zero är gratis, men det kommer tyvärr med en kostnad i form av sämre riskspridning, då den följer bara 30 bolag (omxs30 index).

Du kan även kika på att byta LF fonden till Avanza Emerging Markets, och Småbolagsfonden till AMF aktiefond Småbolag. Annars trevliga fondval, nu återstår bara vilken fördelning nu ska ha, förslag:
70% Global
10% tillväxt
10% Sverige
5% Svenska småbolag
5% Splitan

Vill du göra det ännu enklare kan du köra
80% SPP aktiefond global
20% Plus alla bolag Sverige
Enkelt och fint :muscle:

5 gillningar

Tack snälla för svaret! :smiley:

Har faktiskt varit inne på att byta till Avanza Emerging Markets tidigare och gjorde nyss slag i saken. Att överväga byte från Skoglund låter också vettigt. Särskilt iom att Skoglund ju är dyrare. Är väl bara Zero jag får fundera kring lite grann då. Verkar som sagt vara spridda tankar kring ”behov” eller ”icke-behov” av den.

Uppskattar dina inputs! :+1:t2:

Tusen tack för dina tankar! :smiley:

Jag tror att jag ska följa ditt råd och byta ut Skoglund till AMF. Som du säger känns det ju onödigt att betala mer för något som går att finna näst intill likvärdig någon annanstans.

Fördelningen har jag inte riktigt kommit underfund med ännu. Har som sagt förstått att största delen av sparandet bör placeras i global, men känner mig lite rådvill i hur man ska portionera ut resten.

Precis! Det var så jag resonerade. Jag är ett kontrollfreak av rang (!) så för att jag överhuvudtaget skulle ”våga” investera så var det nästan ett nödvändigt ont att testa på lite smått innan jag börjar på riktigt. :blush:

Jag vet att man inte behöver det. Men för ett kontrollfreak av rang kändes det skönt att börja så! :blush:

Har absolut funderat kring och läst om Lysa. I dagsläget bygger jag dock gärna upp en egen portfölj då jag finner det intressant och gärna lär mig.

1 gillning

Det fina är att det går att göra både och :slight_smile: Har själv basen (typ 80-90%) hos Lysa som sköter sig självt (skönt för kontrollbehovet), och sen konton hos både Avanza, Nordnet och SAVR där man kan man kan ”lära sig” saker och även köpa sånt som Lysa saknar (råvaror, börsnoteringar, investmentbolag, svenska småbolag osv.)

1 gillning

Ja, det kanske får bli nästa steg. Har tänkt att det blir jobbigt att ha pengarna utspridda på olika ställen, men samtidigt vet jag ju att otroligt många förespråkar det. :blush: