Rebalansera fondportfölj

Hejsan,

Det här blir mitt första inlägg på forumet. Ser fram emot bra tips och intressanta diskussioner.

Jag har utöver min buffert (sparkonto med ränta) pengar i en kapitalförsäkring samt sparande/investering i fonder. Dels kör jag Lysas fondrobot med 100 % aktier vilket fungerar bra, dels en egensnickrad fondportfölj hos Avanza vilken jag undersöker att rebalansera. Detta då jag tror att jag gjort den onödigt komplicerad och lite felriktad.

Såhär ser min setup ut i dagsläget (Avrundade värde):

LF Global Index 23 %
Avanza Global 22 %
Spiltan Globalfond Investmentbolag 11 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10 %
Swedbank Robur Technology A 7 %
Storebrand Europa 7 %
Avanza Zero 7 %
Finserve Global Security 6 %
Swedbank Robur Asien A 5 %

Jag hade svårt att välja mellan LF Global och Avanza Global. Tog därför hälften av vardera.
Därutöver ville jag skjuta fokus lite från USA (som båda var tunga mot). Europa och Asien lade jag in för att göra detta.

Avanza Zero + Spiltan Aktiefond Investmentbolag såg jag som “Sverigedelen” i portföljen.

Det jag tänkte ungefär är väl att:

1. Sälja av Europafonden och lägga det i Globalfond.
  2. Ev. låta Spiltan Globalfond Investmentbolag gå samma öde till mötes.
  3. Öka på Sverige något (så det landar på 20 %).
  4. Minska Tech och Försvar (nichade).

Ska man satsa något mer på tillväxtmarknader? Hade svårt att hitta bra fond(er) för det när jag sökte runt hos Avanza.

Men tar gärna emot goda råd. Give mer your best! :slight_smile:

Varför kör du inte bara allt på Lysa? Vill du vara inne och pilla eller skruva ofta? Det du gör nu går emot forskningen (att försöka vikta ner usa för att det är tungt just nu i globalfonder).

1 gillning

Tack för svar!

Det var nog dels att jag var osäker på hur bra Lysa var, dels att jag inte ville ha allt hos ett bolag. Kanske extremt låg sannolikhet att något skulle hända med endera.

Dessutom satte jag igång Lysa och Avanza vid olika tidpunkter.

Men ja, jag har övervägt det också.

Dock tänkte jag här och nu be om tips för fondportföljen hos Avanza.

Förstår, min rekommendation skulle i så fall vara att köra 80% globalfond 10% sverigefond, 5-10% emerging markets och ev sista 5% till vad du vill.

Här en bra länk om för- och nackdelar med fondrobot kontra bygga eget K60. Fondrobot eller indexfond – vilket är bäst? (Lysa, Opti eller göra det själv) | RikaTillsammans (där de lyfter just nackdel med att göra det själv är att man som du får en viktning som inte följer forskningen och riskerar att kosta mer än det smakar)

Här är en bra länk om vilka fonder och fördelning som är bra

Jag själv kör 80% globalfond och 20% sverige på en del samt lysa 100% aktier.

Tack igen för svar.

Det som tidigare gjort mig lite skeptisk till väldigt hög andel i en globalfond är att de är så jäkla USA-tunga.

Men kanske jag som missbedömt risk, nackdelar osv med det.

Globalfonder är marknadsviktade så där det finns stora bolag kommer det per automatik vara en större del av en globalfond. Skulle topp 30 största amerikanska bolagen i en globalfond att gå i konkurs så skulle globalfonden viktas om utifrån nya förutsättningar och då kanske istället bli tunga ett annat land eller region. Detta är bra, det gör att vi äger alla bolag istället för att försöka hitta nålarna i höstacken.
En annan aspekt är att tex Microsoft, Amazon, Meta, Alphabet etc förvisso är amerikanska men globala, vi använder oss av det dagligen i hela västvärlden, mao är det inte så USA-tungt i sig. Annat bra exempel är Spotify som är noterat i USA.

Vad det gäller risken så skulle jag säga att den är högre med nisch-fonder.

Makes sense.

Tänkte jag ska göra en rebalansering av portföljen efter påsk. Det jag lutat åt sedan tidigare är ungefär den fördelningen du föreslog. Såhär tänkte jag innan:

70 % globalfond

20 % Sverige

10 % Tillväxt + Ev. Nisch

Kanske ska dea plåstret och bara ha en globalfond. Har LF global i min tjänstepension. Så kanske köra Avanza här om man känner sig velig. Men de är ju typ identiska, tänker jag.

Finns väl flera anledningar att det spretat iväg nu men känns bra att förenkla :+1:

1 gillning

För nyinvesteringar är detta helt OK, men om du redan har X miljoner i en sådan fond så försvinner kanske 40% av värdet. Hjälper föga att fonden viktas om …

Och nej, jag tror inte att 30 största bolagen kan gå i konkurs i ett svep

1 gillning

Bättre att minimera avgifter genom att välja en billig indexfond. T.ex. den nya Plus Global som lanseras nu den 8:e april. Bättre än LF global.

https://rikatillsammans.se/forum/t/plusfonder-slapper-ny-globalfond-8-april-fragor-till-emil-och-ganget/

Ville bara ge ett exempel på varför USA-tung och hur den i så fall omviktas. Om topp 30 största bolagen i USA (och då i en globalfond) skulle konka samtidigt så har vi nog större problem på börsen och i världen än att ens globalfond dykt. Tror merparten av övriga också dykt ordentligt då samt totala mängden pengar som försvunnit ur omlopp vore enorm. :smiley: Men ja, helt klart trist om man tappar 40% av sin investering med lång återhämtningstid!

Absolut, men kollar man på nuvarande portföljen så är det, enligt forskningen, en större risk men med lägre avkastning. Det kan vara värt en extra krona eller två för att undvika dessa misstag med pillande :smiley: fördel med ex Lysa är att du inte kan få för dig och ta in en europafond eller en försvarsfond för att det står något i tidningen just den veckan. (Obs, en del antaganden och överdrift här TS, ta inte åt dig allt för mycket)

Bättre att minimera avgifter genom att välja en billig indexfond. T.ex. den nya Plus Global som lanseras nu den 8:e april. Bättre än LF global.

https://rikatillsammans.se/forum/t/plusfonder-slapper-ny-globalfond-8-april-fragor-till-emil-och-ganget/

Tack för tips! :folded_hands:

1 gillning

Ville bara ge ett exempel på varför USA-tung och hur den i så fall omviktas. Om topp 30 största bolagen i USA (och då i en globalfond) skulle konka samtidigt så har vi nog större problem på börsen och i världen än att ens globalfond dykt. Tror merparten av övriga också dykt ordentligt då samt totala mängden pengar som försvunnit ur omlopp vore enorm. :smiley: Men ja, helt klart trist om man tappar 40% av sin investering med lång återhämtningstid!

Verkligen. Lär ju bli en del följdeffekter för mindre bolag och mindre ekonomier i det läget.

Helt lugnt. Tar inte åt mig i negativ bemärkelse.
Här för att ställa frågor och lära mig mer.

Sen är ingetdera några impulsbeslut direkt. Siktade på ungefär den spridning direkt när jag började på Avanza.

Kommer dock växla över till en liknande fördelning som vi diskuterat i tråden. Får se exakt vilka fonder det blir bara :+1:

1 gillning