Om man har möjlighet att lägga lite extra pengar i sitt sparande i höst,
Hade ni investerat i PLUS Sverige alla bolag eller LF Global? Eller lite i båda?
Känns generellt som att sverige har mer uppåtsida, men vet inte riktigt hur jag ska tänka här?
Handlar inte om några superstora summor, men kanske 5-10000 kr extra sparande i månaden. ![]()
Du bör följa din strategi och eventuellt kan du fylla på mer i det som gått dåligt sen senaste ombalansering.
Plus alla bolag har halkat efter så där kommer jag skjuta in extra pengar i nov-dec för att min ursprungliga 80% Global / 20% Sverige ska uppnås till årskiftet.
Antingen bara global eller 90% global och 10% Sverige.
Jag gör inga förändringar baserad på kortsiktig spekulation.
Därmed samma fördelning som i flera år.
Globalspridning tar inte hänsyn till om det är höst eller vinter sommar eller vår. ![]()
![]()
. Det är bara hålla sig till 100% global index och göra något annat roligare under tiden ![]()
![]()
![]()
Haha nej såklart
men med tanke på senaste spekulationerna om att svenska börsen förespås gå bra närmsta tiden, men det är ju som sagt bara spekulationer ![]()
Vilken global fond investerar du i?
LF Global index men kvittar vilken du väljer om avgiften är max 0,30%. ![]()
Folk kommer alltid spekulera på börsen och 10 olika personer blir 8 olika svar! Hur ska du göra då? Jo då lyssnar du inte på någon och väljer globala indexfonder eller billigaste fondrobotar ![]()
![]()
![]()
Det finns väl ingen rationell anledning att investera extrasparande annorlunda än befintligt innehav?
Det enda är väl om man ska ‘köpa ikapp sverige’ i någon form av ombalansering. Och passa på nu (om man nu anser att det är lämpligt tillfälle).
Men också då är väl grundfrågan “vilken fördelning ska min portfölj ha?” och inte “vilken fördelning ska mitt extrasparande ha?”?
Kör samma som vanligt dvs mest globalt och en normal Sverige bias ![]()
Grattis till ett riktigt schysst extra sparande ![]()
Tja kanske. Troligen har väl fördelningen snedvridits just pga av valutan. Och att man återställer fördelningen.
Jag hade inte ändrat på mönstret. Ser ingen rational för det.
Tack snälla för alla bra tips ! Ni är grymma
Det du kan göra är att se hur din fördelning mellan fonder du har idag jämfört med din målfördelning.
Då kan du börja göra din ombalansering redan nu genom att köpa de fonder som har för liten andel ![]()
Jag hade också kört på enligt min vanliga fördelning.
Klart om det hade varit en uppenbar krasch i en av fonderna så hade jag slängt in mer i den. Men mest för att bibehålla min fördelning.
Säg att du ändrar fördelning mellan fonderna nu i höst. Hur länge ska du hålla den fördelningen? Efter ett tag tröttnar man på den nya tillfälliga fördelningen och går tillbaka till den man tror på från början. Och då har man troligen inte vunnit så mycket på bettet ändå.
Det är svårt att tajma marknaden, för nästa fråga blir klurig. Hur länge ska jag vänta till det gått upp? Säg att kronan går upp om 10 år. Orkar du övervikta Sverige så länge?
Som förslag hade jag föreslagit 20% amf aktiefond Nordamerika och resten i 50% lf global och 50% spiltan global
Tack! Superbra input