Varför underpresterar LYSA

Gick in i LYSA efter att börsen bottnade, så början April.

Oavsett index man väljer att jämföra med, så är utvecklingen på lysa klart mycket sämre.

OMX30 på samma tid 15% upp och Morningstar 10-22% upp.

Men min Lysa portfölj ligger under 6% i utveckling.

Frågan är ju om börsen återhämtar sig, kommer man se samma utveckling i min lysa portfölj som övriga, eller är det inget som kommer återhämta sig.

Känns fuffens när nästan alla övriga index ligger på dubbla eller mer under samma period.

Hur stor andel räntor har du i portföljen? Byter du mellan att jämföra mellan Global Markets (USD) och Global Markets (SEK) ser du hur dollarn förlorat i värde mot kronan.

Jag har 2 olika portföljer som ligger på 80/20 vs 20/80, men med olika belopp. Utvecklingen är nästan identiskt på dessa. Så känns inte som att det är det denna gång, men visst kommer det spela in över tid.

Lysa följer andra index som går sämre för tillfället. Uppgången kommer förmodligen inte vara lika aggressiv, då det är en mer bred/“säker” portfölj.

Vill man satsa på mer avkastning så kan man höja småbolagsdelen, och lägga till investmentbolag(eller spiltan).

Jag har även konto på Avanza som jag har med spridning etc. Men man ser tydligt att just Lysa är den som under denna tid underpresterat. Frågan blir ju lite som du skriver att dessa index går sämre, men tror man att de kommer på tid också återhämta sig, eller ska man satsa på något annat.

Stämmer det påståendet verkligen?

Lysa aktier C har sedan 1 april avkastat 15,7 % och Lysa aktier Sverige B har avkastat 24,4 %. Viktat 80/20 blir det en avkastning på 17,5 %. Avanza global har under samma period avkastat 15,0.

Globalt index i dollar har dock en betydligt större uppgång, men på grund av dollarns nedgång blir uppgången i SEK betydligt lägre.

Ja det kan vara kanske USD/SEK kursen som gör att det blir dålig utveckling totalt. Detta kan ju ta längre tid att återhämta än vad de “långsammare index” som David N skriver om innan.
Ska titta på hur det slår med valutan lite innan jag gör någon förändring.

Ja vi har blivit scammade på dollarn.

Sp500 noterar ATH idag och våra globalfonder och lysa ligger fett back

Ja det måste vara USD/SEK som slår så hårt. Måste hitta något ställe där man kan få till det utan att behöva ha valuta risken helt enkelt!
Känns som det kan ta lite tid innan USD hämtar sig…

Avanza global och LF global indexnära har hittills i år avkastat ca minus 4 %. LYSA 100 % har avkastat minus 6 %.

I Avanzas lista över globalfonder så är ca 70 fonder som avkastat bättre än minus 4 %!

Trist för er som satsar era surt förvärvade sparpengar på indexfonder!

Haha, älskar när man diskuterar kortsiktig handel. Majoriteten lär ändå torskat det man investerat på egen hand på lång sikt om man inte sitter på indexfonder.

Jag har inte lagt alla pengar i samma korg, så jag tror inte detta kommer påverka jätte mycket. Mest att jag ville testa hur “enkelt” lysa var, vilket det absolut är. Men ser man till avkastning just nu så kanske det inte är bäst nej. Skönt att man har mestadelen i Spiltan aktiefond som ligger 25% plus sedan jag gick in i början på April.

Vad är din poäng? En indexfond kommer aldrig, nästan oavsett tidsperiod, vara den bästa fonden. Den kommer inte heller vara den sämsta. Indexfonderna ligger för i år, som man kan förvänta på knappt 3/4 år, precis i mitten av globalfonderna. Men jag antar att Ellen har en magisk formel som kan peka ut vilka av fonderna som kommer att prestera bättre.

Jag kan formeln! Plocka ihop en korg av 20 aktiva fonder. Vänta i tystnad till efter ett kvartal där några av fonderna överpresterat (vilket kommer hända av ren slump). Prata då bara om fonderna som gick bra. Skratta åt hur dumma indexspararna är med sin (per definition) medelmåttiga avkastning. Känn en inre överlägsenhet och lev vidare i visshet om att IT-bubblan bara var fake news påhittat av betacucks. Du är bra. Du är stark. Alla andra är idioter.

4 månader är en extremt kort tidsperiod att dra slutsatser över. På längre sikt kommer kortsiktig volatilitet i såväl aktie- ränte- som valutamarknaden att spela mindre roll.

Dessutom är det viktigt att jämföra med rätt index. Lysa är en sammansättning av olika tillgångsslag, men deras 100-0-portfölj ska väl gå som ett globalt aktieindex ungefär.

Eh, nej. De flesta menar att “globalt index” är ungefär MSCI World (tänk FL Global, Avanza Global, etc.).
Lysa har med tillväxtmarknader med, så borde därför gå mer som MSCI ACWI (SPP Aktiefond global med flera). Men inte heller det är sant, för de har en 20% tilt mot Sverige. Och utöver det dessutom några småbolagsfonder. Och som om inte det vore nog så är ju både MSCI World och MSCI ACWI inte i SEK.

Mig veterligen finns det inte ett enskilt bra index som förklarar Lysas fördelning av Globala aktier, aktier i tillväxtmarknader, småbolag, och 20% Sverige. Alltsammans räknat i SEK. Så när någon gör det lite för lätt för sig och säger att Lysa underpresterar mot index, så är jag helt övertygad om att den personen inte förstått vad som är ett lämpligt jämförelseindex.

ErikA

Det är j precis det som är min fråga. Väljer man alla de olika index som man kan använda som jämförelse på LYSA’s egna hemsida så ligger mina portföljer under de index. Samt jämför jag mot mina övriga investeringar på Avanza, så ligger Lysa under.
Men det är som flera skrivigt en del som beror på Aktie/ränta fördelningen (om än minimal i detta läge) samt valuta USD/SEK som gör att det skiljer.

Jag var i Kontakt med Lysa ang. detta och frågade dom själva vilket index de rekommenderar att jämföra mot vid 100% aktier. Jag frågade också om det inte var möjligt att göra någon form av komposit-index, men fick inget riktigt bra svar på det. Men visst borde man kunna göra det, ett blandindex med flera olika ingående index som är viktade efter den fördelning som det investeras i? Finns det någon annan som har gjort det, eller någon tjänst/site som man kan göra detta själv på hyfsat enkelt?

Falck

Nej det behövs inga magiska formler för att välja fonder som slår indexfonder.

Det räcker med att titta på historiken för tiden 1 - 3 mån tillbaka i tiden.

Kom nu inte tillbaka med kommentaren: " Det är ingen garanti att en fond som historiskt avkastat bättre än index fortsätter med det". Det vet alla! Hade det funnits sådan garantier så hade väl ingen satsat på indexfonder?

Om vi talar om globala fonder (även sådana med relativt få aktier) så hinner man sälja i god tid innan man är nere på den avkastning som en global indexfond levererar. Hittar man ingen bra aktiv fond kan man ju efter försäljningen köpa en indexfond under tiden man letar efter bättre alternativ. Man kommer alltid att ha bättre avkastning än de som långsiktigt sitter på indexfonder.

Kom nu inte tillbaka med kommentaren: “När man säljer och ligger utanför marknaden så förlorar man avkastning”. Nej det gör man inte generellt. Det jämnar ut sig eftersom börskurserna går upp och ner de dagar man ligger utanför marknaden. Dessutom är dessa dagar ganska få, alltså inget att oroa sig för.

Så börjar vi om från ruta noll igen med en återupprepning ditt standardmässigt inledningsargument. Du vet vilka invändningar som har kommit tidigare. Bemöta dem för en gångs skull.