Jämförelse av Lysa vs Opti vs Globala Indexfonder | Dessa är siffrorna du bör ha i beaktning

Vad säger forskningen?

Denna post kommer att utgå från vad forskningen säger, dvs:

Forskningen säger “köp hela höstacken” (alla bolag, i alla länder, i alla storlekar, i alla branscher, i enighet med den marknadsvikt som respektive bolag har av den totala börsen.) Detta för att få högst riskjusterad avkastning. Ens portfölj bör således se ut som denna https://marketcaps.site/ 12 där sverige står för c.a 1%.

80% Globalindex
10% Globalindex Småbolag
10% Tillväxtmarknadsindex

Målet kommer således vara att uppnå en balans av så hög riskjusterad avkastning till så låg avgift som möjligt.

Vilka är de 3 alternativ som kommer att jämföras?

Jag kommer att jämföra 3 enskilda indexfonder du kan köpa själv mot 2 olika fondrobotar.

Valen utgör ett långsiktigt sparande med 100% aktier.

Samt

3 Indexfonder

Med 3 Indexfonder kan du få c.a 5000 innehav 100% marknadsvikade till en total avgift av 0,216%

Du kan jämföra avgifter på feefighters.se

Om man vill göra det lättare och ha alla 3 innehav på avanza blir avgiften totalt 0,269%

100% Aktier 3 Indexfonder Lysa Bred Opti
Avgift 0,216% 0,374% 0,8%
Innehav 5000 8000 8000+
Marknadsvikt 100% 80% 100%
Home-bias 20%

Hur läser jag av denna lista?

Fler innehav till samma marknadsvikt bör leda till högre riskjusterad avkastning.

Vi kan därför säga att Opti med över 8000 innehav med 100% marknadsvikt bör leda till högre riskjusterad avkastning än de 3 valda indexfonderna som har 5000 innehav med 100% marknadsvikt.

Med Lysa Bred får jag 3000 fler innehav än med 3 indexfonder. Leder Lysa bred till högre riskjusterad avkastning?

För att reda ut detta måste vi återgå till att “Fler innehav till samma marknadsvikt bör leda till högre riskjusterad avkastning.”

Så vad är problemet i kalkylen?

Lysa Bred har förvisso 3000 fler innehav än 3 indexfonder, men det är ej till samma marknadsvikt då Lysa Bred har 20% home-bias vilket bör leda till lägre förväntad riskjusterad avkastning än om dessa 20% var marknadsviktade.

Så 80% av innehavet i Lysa Bred bör leda till högre riskjusterad avkastning än 3 indexfonder.
Men 20% av innehavet i dessa fondrobotar bör leda till lägre riskjusterad avkastning än 3 indexfonder.

Så vad blir totalen? Vad ger högst riskjusterad avkastning på totalen med detta i beräkning?

Ingen vet. Dock är min personliga magkänsla att 20% home-bias leder till lägre riskjusterad avkastning i jämförelse med valet av 3 indexfonder till 100% marknadsvikt och det är helt klart att Opti med fler innehav samt 100% marknadsvikt bör leda till högst riskjusterad avkastning av alla alternativ.

Med ovanstående lärdomar i beaktning, vad är bäst?

Först måste vi ranka dessa utefter förväntad riskjusterad avkastning

Lysa Bred 3 Indexfonder Opti
Förväntad riskjusterad avkastning ? Medel Högst
Avgift 0,374% 0,216% 0,8%

Om vi utgår från min magkänsla så bör Lysa Bred leda till lägre förväntad riskjusterad avkastning än 3 indexfonder och har även högre avgift. I detta fall blir Lysa klart sämre än 3 Indexfonder vad gäller högst riskjusterad avkastning till lägsta avgift.

Men om vi ponerar att de 3000 fler innehav som Lysa Bred har leder till högre riskjusterad avkastning totalt trots de 20% home-bias Lysa Bred har. Då blir kalkylen att Lysa Bred behöver gå 0,158% bättre än 3 Indexfonder innan avgift för att vara värt det rent ekonomiskt.

Opti vet vi som tidigare att de har högst riskjusterad avkastning.
För att Opti ska vara värt det måste Opti gå 0.584% bättre innan avgift än 3 Indexfonder alternativt 0.426% bättre innan avgift än Lysa Bred.

Hur många procent bättre eller sämre i framtiden dessa alternativ kommer att gå vet ingen.
Vi har inget sätt att exakt mäta förväntad riskjusterad avkastning samt inget sätt att exakt mäta hur många procent den högre mängden riskjusterad avkastning leder till.
Du får helt enkelt gå på din magkänsla och nu har du iallafall siffror som du kan basera ditt val på.

Men hallå högst riskjusterad avkastning är ju inte allt!

Nej det är det inte, och det finns fler anledningar än så att välja fondrobot över enstaka indexfonder.

Här är några av anledningarna som brukar nämnas på forumet
  • Man slipper ombalansera hela tiden med en fondrobot.
  • Det kan vara lättare att hålla sig från att pilla på sparandet med en fondrobot.
  • Det kan vara lättare att komma igång och välja rätt med en fondrobot.
  • Det kan vara lättare att månadsspara automatiskt.
  • Home bias i Lysa kan vara bra! Även om det inte leder till högre riskjusterad avkastning.
    Argument för och emot här: Home-bias och övervikt mot Sverige | Samanställning med argument för och emot

Disclaimer

Kom även ihåg att denna analys enbart utgår från alternativet 100% aktier för ett långsiktigt sparande.

Jämförelse över hur valen ser ut vid viss andel räntor m.m får någon annan gärna kommentera!

10 gillningar

Högre riskjusterad avkastning är inte samma som högre avkastning; om “risken” ökar från 0,001% till 0,01% reduceras den riskjusterade avkastningen till 10%, men är knappast relevant. Risk är här odefinierat. Risk i sig sig är ett ickebegrepp spm saknar relevans tills den definieras. Som exempel är “risk att värdet ska vara lägre än tidigare” (som brukar vara den underförstådda risken) inte samma sak som “risk att värdet ska gå ner till noll, eller aldrig återhämta sig från ett ras” som de flesta nog ser der framför sig när risk diskuteras.

Det är inte antalet innehav som avgör marknadsvikten, det är hur väl innehavet återspeglar marknaden som spelar roll. T.ex. om 8000 innehav återspeglar 97% av hela marknaden medan 5000 innehav återspeglar 99% av marknaden är 5000 innehav en bättre indexrepresentativ återspegling.
Vet inte hur det ligger till där med Lysa och Opti, men på 5 år har både LF och DNB levererat bättre än i alla fall Lysa.

Optis överavgift på nära 4X avgiften för de största indexfonderna verkar inte motiveras av deras prestation.
Samma med Lysa, där ökad exponering mot small-cap och hemmamarknad bara introducerar en risk dom hittils inte verkat resultera i avkastning till det högre priset de tar.
3 globala indexfonder och en svensk small-cap/småbolagsfond borde ge samma slutresultat till halva förvaltningskostnaden.

Som sades i något avsnitt i podden: underlaget på 3000 års ekonomisk historia är inte tillräckligt statistiskt underlag för att med säkerhet kunna uttala sig om vad som är bäst.
5 år till med Lysa och Opti gör nog ingen skillnad.
Så länge de ger tillräckligt stabil avkastning är det väl tillräckligt bra?
Jag skulle nog mer låta avgiften avgöra mitt val.

9 gillningar

Mitt sparande i indexfonder är lika automatiskt. För mig är det en icke-fråga med dessa tjänsterna. Det handlar om att övertyga människor att betala mer för typ inget. Har man kunskapen att förstå produktetna så behöver man dem inte. Förstår man dem inte borde man inte köpa dem.

3 gillningar

Grejen är ju att många inte har kunskapen som krävs ens för att skapa en egen indexportfölj eller ombalansera själva. Opti t.ex utbildar ju även folket genom sina nyhetsbrev och jobbar hårt med att minska beteendemisstag som marknadstajmning, inte sitta still i båten och så vidare. Detta tror jag är värt väldigt mycket för många.

12 gillningar

Jag förstår vad du försöker säga, men är inte koncepten marknadstajming och sitta still i båten i direkt motsats till varandra som “beteendemisstag” när det kommer till just fonder/robotsparande?

På en enskild aktie kan det ju dock vara ett problem att “sitta still i båten”.

Jag skrev nog lite knasigt :slightly_smiling_face: menade att de försöker lära folk att sitta still i båten, inte att det är ett problem.

Beteendemisstaget är att sälja så fort det är skakigt på börsen, alltså att inte sitta still i båten.

4 gillningar

Det stämmer inte att det är 100% marknadsvikt på det där indexfondsalternativet. Småbolagsfonden filtrerar till exempel ut bolag som inte passar in på deras så kallade hållbarhetskriterier.

1 gillning

Du kan inte jämföra Lysa med Länsförsäkringar Global Index och DNB Global Indeks. Lysa investerar 80 % Globalt (inkl. Småbolag och Bolag i Tillväxtmarknader) samt 20 % i Sverige.

4 gillningar

Det är klart att man kan jämföra!
Om man är ute exfer bäst avkastning under given tidsperiod är det bara att ställa mot varandra.
Det här är inte en akademisk jämförelse av hur olika index levererar

2 gillningar

Jo, det är sant att man kan jämföra, jag tror han menade att det inte finns någon praktisk nytta eller information att utvinna som har någon betydelse framåt i tiden. Så då är frågan varför man jämför…

Är man bara ute efter bäst absolut avkastning utan hänsyn till index eller risk, ja då har vi en teknikfond ovan som har presterat mer än dubbelt så bra än både LF och DNB senaste 5 åren… finns det som gått väldigt mycket bättre än så också.

5 gillningar

Ja visst. Du kan jämföra på det sättet om du vill. Men jag personligen gillar det inte. Jag föredrar att jämföra “äpplen med äpplen”.

4 gillningar

Nu är det ju titeln på trådstarten… så varför inte.
Man kan jämföra äpplen med päron också och konstatera att man tycker den ena är godare än den andra, eller att den ena blir bättre marmelad osv.
Vill man bara veta vilket äpple som är godast får man förstås hålla sig till äpplen.
Alla uttalanden om framtiden baseras på historiska data. Dessutom har Lysa uttalat sig att över tid tror de att deras strategi ger bäst avkastning. De har ingenstans skrivit i sin produkt de säljer att vi ger bäst avkastnimg inom segmentet 80% indexinnehav och 20% småbolag för att 100% index nog är bättre…?
Lysa har funnits tillräckligt länge för att man ska kunna börja jämföra strategier historiskt och jag tror nog att Lysa själva jämför sig med globala indexfonder som hittils varit bäst placering för långsiktig avkastning.
Jag säger inte på något sätt att Lysa är dåligt och jag använder dem själv som en del av min placeringsstrategi.
Endast med facit i hand kan man avgöra vad som var bäst. Därför har jag själv placerat enligt ett antal olika strategier som jag utvärderar löpande

Ja dom slarvar ibland och glömmer skriva riskjusterad före avkastning. Men i övrigt:

1 gillning

Jag tror inte de menar riskjusterad. Jag tror de faktiskt menar bara avkastning.
Bara för att de skriver att men inte kan jämföra något med något betyder inte att de har rätt. Jag kan jämföra vad jag vill med precis vad jag vill. Det är trots allt jag som lägger in mina egna pengar så det är ju mitt beslut i slutändan.

1 gillning

Det är precis av den anledning @RobertK lyfter fram med sin bild från Lysa som gör att jag inte gillar hur du väljer att jämföra. Men du har helt rätt, du får jämföra precis hur du vill. Det är helt upp till dig, jag säger inget annat. (även om jag skrev det i mitt första inlägg)

Min poäng är att jag är ute efter en så rättvis jämförelse som möjligt. Du verkar vara ute efter vilket val som ger bäst avkastning. Det kan man aldrig veta på förhand. Det man känner till på förhand är avgiften för portföljen samt vilken typ av exponering man får genom de val man gör. Att investera i endast en Global Indexfond under 10-15 år kanske ger bättre avkastning än Lysa för perioden. Det kan även bli tvärtom. Ingen vet.

Ok, men jag tror att dom faktiskt menar riskjusterad avkastning :slight_smile: Vi kan ju fråga @Lysa, vad menar ni egentligen?

Det är sant, ingen vet. Men faktum är väl att en vanlig global indexfond har högre förväntad absolut avkastning än tex Lysa, eftersom högre risk oftast betyder högre absolut avkastning? Anledningen till sprida sina investeringar så brett som möjligt (som Lysa gör) är ju att minska risken = volatiliteten, så att risken för riktigt stora drawdowns blir mindre. Jag postar den här bilden igen, jag tycker den tydliggör att var och en bestämma vilken risknivå man är bekväm med:

3 gillningar

Jag vet inte om man kan tänka så här? Du får rätta mig om jag har fel!

80 % av avkastningen för Lysas portfölj kommer från den globala delen (inklusive Småbolag och Tillväxtmarknader), 20 % kommer från Sverige.

Om jag tänker snabbt så innebär det att för att få så bra avkastning som möjligt måste portföljens båda delar dra åt samma håll. Det kanske inte är lika utslagsgivande i en 100 % Global Indexfond portfölj med tanke på att den exempelvis saknar 20 % Sverige och istället ligger runt 1% ?

Jag bara spekulerar här, som sagt. Rätta mig om jag har fel, för in mig på rätt bana.

Podden här på forumet hade ett avsnitt med en professor som konstaterade att varje avsteg från global indexexponering minskar den riskjusterade avkastningen, dvs introducerar en risk som man inte får betalt för.
Det är precis vad Lysa gör med home bias på 20% samt deras ökade exponering mot småbolag.

Bara för att det är 8000 jmf med 5000 innehav betyder inte att exponeringen är bredare.
Det finns fler indexfonder än det finns aktier och överlappet i innehaven är säkert stort.

(Jag diskuterar inte ens Opti; deras hutlösa avgift borde diskvalificera dem ur diskussionen)

Hittils har jag inte kunnat se någon skillnad i volatiliteten mellan Lysa och någon av de globala indexfonderna jag tittat på

Samtidigt investerar Lysa i hela den Globala aktiemarknaden (inklusive Småbolag och Tillväxtmarknader, det gör inte en Global Indexfond) och hela den svenska aktiemarknaden. 100 kr investerat ger 80 kr på hela den globala marknaden och 20 kr på hela svenska marknaden. Så Lysa köper hela “höstacken” men med viss “homebias”, ja.

Jag har själv Lysa samt en Global portfölj (inklusive Småbolag och Tillväxtmarknader) för mitt långsiktiga sparande. Är supernöjd med båda alternativen :+1:

Hmm, förstår inte riktigt vad du menar här…

Helt rätt, och det är därför det är Lysa Aktier C som står med i bilden ovan, dvs endast den globala delen av en Lysa-portfölj. Man skulle kunna säga såhär: om du inte vill ha någon extra tilt mot Sverige, så får du bättre riskjusterad avkastning med en MSCI ACWI-fond än Lysa. Troligvis även med en MSCI World-fond.

Men. Det är väldigt många som vill ha, medvetet eller omedvetet, en Sverige-tilt. Och då är det bättre att ha den med/hos Lysa eftersom den globala delen där är bredare = bättre riskjusterad avkastning.

Vad är det som har 5000 innehav?

Volatilitet dag-till-dag är det kanske inte vad det handlar om, utan vid längre tidsspann under 5-10 år, så kanske utvecklade/tillväxtmarknader, små/stora bolag växeldrar.