Det jag menade var att Lysas portföljs totala avkastning över tid helt enkelt är mer beroende av hur Sverige presterar eftersom Sverige utgör 20 % av portföljen. Jämfört då med en Global Indexfond där Sverige utgör ca 1 %. Påverkan på portföljens avkastning blir större både upp och ner med tanke på vikten än de 1% Sverige utgör i en Global Indexfond.
Jag gör ett riktigt amatörmässigt test i år som inte kommer säga ett skit egentligen eftersom det är så kort horisont.
Ökade mitt månadspar från 15k i januari (1l isk på LF, 2 lysa) till 20k på 2 isk lf, 3 lysa.
De sista 5000 är alltså nytt sparande för 2024 där jag “tävlar” lysa mot lf global index som är så poppis.
Varje månad 25e från januari till december kommer jag sätta in 2500 var på lysa 100% och 2500 på lf isk 100% lf index global.
Är väl medveten om att de blir lite äpple mot apelsin med home biasen i lysa men jag kände någonstans att botemedlet mot känslan att månadsinkomsten rinner bort som saft varje månad nu med ränteläget, elpriser, matpriser osv var ändå att öka sparandet ![]()
![]()
![]()
Jag jämförde mina pengar hos lysa i deras 100% aktier portfölj med globala indexfonder under fem år, det var klart bättre avkastning i de globala indexfonderna. Slutsatsen är för mig att jag kör indexfonder istället samt 10% sverige i form av Investor (tror Wallenbergarna torde veta vad de håller på med).
Jag sparade under ett år hos Opti i deras 100% aktier, gick back där de andra två gick plus ovan. Slutsatsen för mig var att jag slutade helt med Opti. Det bästa med dem är nyhetsbreven ![]()
Tycker det är svårt hur man ska lägga sitt månadssparande. Har i dagsläget i princip allt mitt månadssparande hos Lysa. Är det bättre att sätta t.ex. hälften i lysa och 25% i DNB och 25% i LF eller är varje lösning “good enough”?
Har ju förstått att LF ändrat sitt index och då har DNB blivit bättre så kanske är 50% lysa och 50% DNB man ska köra?
Ja LF har ändrat sitt index, DNB klassas som bättre då de inte blir dubbelbeskattade på sina amerikanska utdelningar som tillexempel avanza global blir.
Jag kör LF Global Index och har även mindre belopp i Lysa. För mig gör det inget att LF bytt Index den går fortfarande bra. LF Global Index, Avanza Global och DNB Global Index S alla tre är rekommenderade. Vilken som ger bäst direkt avkastning är det ingen som vet. Har du någon av dem så är det bra.
Helt klart good enough! ![]()
Gör som jag och jämför din avkastning med DNB Global Indeks. För mig var det såpass skillnad så jag lämnade Lysa efter många år.