Haj alla kloka. Jag är 46 år och ganska nystartad i sparande. Har hela livet haft svårt att få pengarna att räcka men de senaste 3 åren har det förbättrats. Kan lägga undan ca 10% av min lön varje månad. Har hittills sparat på Avanza i deras Auto-fonder samt mindre summor i egna aktieköp/sälj samt några högriskfonder. Sedan hittade jag “Rika-tillsammans podden” och har nu börjat fundera på hur jag ska lägga upp sparandet på lång sikt. Jag har tre olika sparmål:
1.Jag har tre barn 19, 15 och 11 år. Det äldsta har jag hjälpt så gott jag kunnat med “startbidrag” i livet. De övriga två planerar jag att ge en summa pengar när de tar studenten. Här pratar vi inga stora summor, kanske 10-20.000 var.
Om 10-15 år vill jag försöka segla 6 månader till 1 år med min sambo. Till det behövs en stor summa pengar.
På lång sikt vill jag spara det lilla som blir över till min pension.
Jag står nu och väljer mellan att fortsätta sparandet i Avanza eller lägga om allting till Lysa. Jag kommer göra månadsinsättningar och bara låta pengarna samlas på hög, och sen ta ut det när barnen tar studenten eller när jag drar iväg till sjöss.
Det jag dock inte blir klok på är avgifterna? Enl Lysas hemsida skulle jag ha en avgift på 0.374% om jag sparade i 100% aktiefonder hos dem. Då sköter de ju allt åt mig och omfördelar osv.
På Avanza skiljer sig avgifterna beroende på vilken fond jag väljer men jag hittar inte info om övriga avgifter de tar? Är det någon som kan ge ett konkret svar på den totala avgiftskostnaden för bra globala indexfonder via Avanza?
Hur det skulle bli i mitt fall om jag fortsatte med Avanza? Är det lika “billigt” med Avanza? Jag kan dock inte vara så aktiv på avanza så väljer jag att fortsätta där blir det nog att jag ser över sparandet 1 gång per år max och gör eventuella omfördelningar då. Är det dumt att välja Avanza utifrån de förutsättningarna?
Dom (Avanza auto och Lysa) är väldigt likvärdiga och bara slumpen kommer avgöra vilken som kommer ge bäst avkastning på 5-15 års sikt. Jag tycker du ska välja den tjänst som du gillar mest.
Avanza har ingen egen avgift, de får en del av avgiften som du betalar för fonden. Det billigaste valet är att stoppa allt i en indexfond (exempelvis Avanza Global eller Länsförsäkringar Global Indexnära) hos exempelvis Avanza. Du får dock en bredare portfölj (du kommer alltså äga fler bolag totalt) hos Lysa. Om du väljer Lysa så får du automatiskt en större andel i Sverige också, ca 20% tror jag.
Jag hade valt Lysa, men båda valen är mycket bra, det spelar inte så stor roll vilket du väljer. Som Alec säger, slumpen kommer avgöra vad som ger bäst avkastning över tid.
Jag kan tillägga att det går att debatera detta hur länge som helst och det brukar bli så här på forumet ibland, men kom ihåg att båda dessa val är mycket bra och om du känner dig osäker så är ju ett alternativ att lägga hälften på vardera ställe. Men du kan inte “välja fel” utifrån den information vi har idag.
Skulle absolut välja en betrodd leverantör före en start up. Även om det skulle skilja säg 0,05 procent i avgifter.
Visst säger Lysa att pengarna är i tryggt förvar även om Lysa går omkull, men jag har inte de juridiska kunskaperna för att sätta mig in i om det verkligen stämmer.
Med det sagt så tror jag verkligen inte att Lysa är några lurendrejare eller svindlare. Men ibland går det åt pipsvängen och då skulle åtminstone inte jag känna mig helt trygg med att ha pengarna där.
Du köper inte aktier i Lysa så går Lysa åt helsike så ringer väl danske bank å frågar vart du vill ha dina pengar. Lysa har starka ägare jag har för mig att det är Christer Gardell, är det Stefan Persson? Och Anders Borg Reinfeldts finansminister
Indexfonder hos Avanza kommer att vara bäst då den totala avgiften blir lägre. Så känner du dig trygg med att köpa globalfonden på egen hand så är valet givet.
Edit: merkostnaden hos Lysa är marginell jmf ned bankmannens råd. Men ändå…
Sådana frågor borde ingå i heta ämne vad är det som är bäst Lysa,Avanza,Nordnet,Billigaste globala indexfonder,Avanza Auto,Nordnet One . Jag ser ingen skillnad mellan alla sådana billiga val
Jag har bolån och sparkonto hos avanza. Därför har jag även indexfond-innehav där. Enklast och smidigast att ha allt på ett ställe helt enkelt. Ger bäst översikt. Egentligen enda anledningen till att jag inte har lysa.
Nu ligger ju inte pengarns hos Lysa. De investeras i fonder (som hanteras av Lysas systerbolag). Tittade runt på hemsidan och jag kan inte lista ut vart värdepapperna förvaras. Har du koll på det @janbolmeson? Vid vilken bank “ligger” papprena?
Det värsta som kan hända är om aktören via bedrägeri gör det omöjligt att spåra pengarna till rätt person alternativ via bedrägeri gör uttag av pengar för att betala löpande räkningar.
Vid sånt läge är man som sparare skyddad upp till 250 ksek.
Nu tror jag iof inte någon företrädare på Lysa kommer genomföra något bedrägeri men risken finns alltid i mindre uppstickare.
Vill du ha ett sparande som bara sköts automatiskt där du har två parametrar att välja från, eller tusentals instrument att spara i som kräver din tid på ett annat sätt?
Lysa ber dig svara på frågor, sen stoppa du in pengar och väljer hur ofta och hur mycket. Sedan är det färdigt.
Avanza ber dig ha större förståelse till hur köp & sälj fungerar, och framförallt låter dig välja fritt från tusentals fonder, etf’er och aktier med olika avgifter för allt.
Fina delägare, men det betyder ju inte att de vill finansiera skiten om det håller på att gå åt skogen.
Nu vill jag vara tydlig med att jag verkligen inte tror att de kommer hamna på obestånd. Men att de säger att om det ändå skulle ske så är det luuuuuugnt, duger inte helt för att göra mig 100 procent trygg. Men kanske 99, och det räcker inte - för mig.
(Stefan Persson och Christer Gardell…visst. Men just Anders Borg kanske inte direkt inger förtroende )
Du har rätt i det. Men det var inte riktigt min poäng. Sätter jag in 1000 kronor på Lysa och de sedan ska förvaras på något konto på Danske Bank, så får jag mig veterligen ingen kvittens att så faktiskt sker.
Det har du fått via att Finansinspektionen har gett grönt ljus för Lysa att köra sin verksamhet. Utan det får de inte göra vad de gör. Det går att söka upp dessa tillstånd på FI’s egen hemsida.