Givetvis har de tillstånd. Men ett tillstånd är inte en garant för att inget skumt någonsin kommer ske.
Exempelvis Allra hade ju också tillstånd, vilket sedan drogs in.
Först och främst vill jag be om ursäkt till TS för att jag bidrar till ökad komplexitet och förvirring… Men…
Jan, känner ändå att jag vill ge lite mothugg här. Avgiftsskillnaden du nämner är väl givet att man vill bygga en identisk portfölj som Lysa?
Vi är ju alla överens om att man ska äga så många bolag som möjligt till ett så billigt pris som möjligt… Men är det lika mycket konsensus kring att ha 20% home bias och global small cap (som brukar dra upp avgiften)? Jag är inte superinsatt på dessa områden utan det här är bara baserat på vad jag ett runtom på forumet. Alla älskar LF Global Index, men när det pratas Handelsbanken Gl Small Cap börjar åsikterna gå isär lite mer. Detsamma med Lysas home bias (plockar man ihop en egen portfölj på Avanza får man väl dessutom 330 svenska bolag iom Plus AllaBolag Sveriges exponering jmf med Lysas 200 bolag?)
Om jag istället nöjer mig med 80% Länsförsäkringar Global och 20% Avanza Emerging Markets får jag 0.246% i avgift mot Lysas 0.374% - alltså 128 kr per 100 000kr. Inga gigantiska skillnader men ändock!
Skulle också vilja protestera mot att Avanza kräver tid och kunskap. Har varit Avanzakund i 7-8 år nu så är möjligt att jag är för hemmablind för att se komplexiteten men att sätta upp ett månadssparande i basportföljen som rekommenderas här på forumet skulle jag anförtro de flesta personer att klara av på <15 min eller så. Ombalansering är väl ytterligare ett sådant område där det inte finns något supertydligt svar på hur ofta man ska göra det och hur viktigt det är? Jag hade inte varit jätterädd för att låta en 80% lf global 20% Avanza EM löpa en längre tid.
Ska tillägga att jag själv kör Lysa. Dock mest för att stoppa mitt pillningsproblem. Hittade RT för tre månader sen kanske och har bytt globalfond oftare än jag bytt kalsonger under denna tid. När jag har skiten på Avanza får jag inget gjort på jobbet om dagarna för att jag försöker hyperoptimera fördelningen på mitt månadssparande. Önskar att Avanza hade en “inlåsningsfunktion” så att jag kunde låsa ett månadssparande framöver (säg att man skulle kunna “låsa upp” i en kris genom att betala 100kr till en välgörenhet? Kanske borde bli produktutvecklare på Avanza!)
Ja, Danske Bank är det som kallas “förvaltande institut”.
Ja, så är det. Det tycker jag är den mest rättvisa jämförelsen, det man inte får med i din lösning är ju exponering mot Sverige och småbolag. Men, som jag skrivit i många trådar, det är skillnader på marginalen. Båda lösningarna är bra. ![]()