Hålla kvar Lysa?

Jag har följt bloggen I ca 4 år och anser mig vara intresserad och åtminstone lite kunnig inom ämnet men lååångt ifrån någon expert. Jag har fått mycket tips och inspiration genom bloggen (tack Jan!) och har idag ekonomin uppdelat I olika hinkar. Jag har en buffert, mellanrisk och högrisk. Bufferten ligger på ett sparkonto med 1% ränta, högrisk ligger på Avanza enligt portföljmodellerna och sedan två år sedan ligger min mellanrisk (70/30) på Lysa. Jag tycker generellt sett att Lysa är en bra produkt och har rekommenderat familjemedlemmar som inte är ett dugg intresserade av fonder/aktier att börja använda tjänsten. För de som vill ha en 1 click lösning och inte vill läsa på alls tycker jag det är fenomenalt! Man får en bra blandning av fonder till ett förhållandevis bra pris och dessutom automatiskt ombalansering. Det är ett bland de bästa alternativet, men är det det bästa?

Jag har börjat tvivla på att Lysa är rätt för mig och tog mig därför tiden att försöka bryta ner mina argument i en lista. Jag gillar att tänka högt och även försöka föra en diskussion för att komma fram till det bästa beslutet. :slight_smile:

1. På senare tid har räntor blivit ett mindre attraktivt tillgångslag Pga av att risken inte är värd avkastningen. I ett inlägg från Jan nyligen så kunda han påvisa avkastningen på räntedelen på Lysa enligt följande:
  • 2020 - 0,18%
  • 2019 - 3,05%
  • 2018 - 0,91%
  • 2017 - 1,60%
    Lysas vara eller icke vara?
    Nu är ju inte 4 år så mycket att gå på, men det verkar som att välja mellan dessa räntor eller ett sparkonto med 1% ränta är hugget som stucket. Så om man inte kör Lysa bör man köra sparkonto då det inte går att sätta ihop en egen ränteportfölj bättre än Lysa (I nuläget I alla fall).
  1. Sen har vi det här med ombalansering. Ärligt talat så har jag ingenting emot det att göra det själv 1-2 gånger om året. Tvärtom faktiskt, det skulle ge mig en känsla av större kontroll och att jag faktiskt kan påverka något.

2. Nu när 2020 är slut så har det kommit en hel del trådar på forumet som försökt jämföra avkastningen på Lysa gentemont Globala Indexfonder som t ex LF Global Indexnära. Dessa jämförelser är ju lite skeva då Lysa är betydligt bredare än en enskild fond. De senaste åren har ju USA gått bättre än t ex Sverige (som Lysa viktar lite väl mycket åt). Jag vet, historisk avkastning är inte en garanti för framtiden, det finns inget som inte säger att USA kommer gå sämre de kommande åren nu. Men trots det så skaver det lite att man har något som går sämre.

3. Lysa går emot forskningen gällande att ha 17% investerat i Sverige. Detta skaver rejält, jag kan nog tänka mig att ha mellan 5-10% i sverige, absolut inte mer.

4. Och till sist kommer vi till kostnaden. Man får ju trots allt betala lite extra för att ha det på Lysa, ca 220Kr per 100 000Kr. Nu har jag strax över en halv miljon så det är ändå 1300Kr om året. Det kan låta lite I sammanhanget men samtidigt, hade jag haft 1300Kr I fickan och tappat det på Ica så hade jag blivit förbannad. :stuck_out_tongue: För varje år blir kostnaden högre och man går miste om vinsten på den summan, det blir ändå en hel del i slutändan.

Så jag vet inte, kan någon övertala mig att stanna på Lysa istället för att byta tillbaka Avanza? Eller tycker jag ekonomi är för roligt och riskerar att “skjuta mig själv i foten” genom att optimera i onödan?

4 gillningar

Bra tankar. Ja tänker väl som dig lite om LYSA. Det är en bra och enkel tjänst som följer forskningen och som kommer åt fina fonder jag inte annars kan nå själv. Det som verkligen skaver för mig är 20% Sverige. Hur jag än tänker så kan jag inte anse att detta är enligt forskningen och trots fina svar från bl a Oscar på LYSA i en annan tråd.
Räntedelen är enkel att åtgärda. Sälj den %-satsen och sätt på sparkonto och ha LYSA 100% aktier. Dvs utnyttja bara aktiedelen. Så fina fonder är värt avgiften, om det nu inte vare pga denna jädra 20 % Sverigedelen… :roll_eyes:

1 gillning

Ja, Sverige andelen är störande då den går emot forskningen. Men varför tycker du lysas fonder är bättre än r ex modellportföljen på Avanza? Att det är fler företag?

Finns det någon “point of diminishing return”? Jag menar det är ju stor skillnad på att investera i 5 aktier mot 1000 aktier. Men om du har 1000 eller 6000 kanske kvittar?

Du vill ha mer eller mindre Sverige? Varför?

1 gillning

Man får ju en valutarisk i och med att Lysa inte har valutasäkrat. Vill man göra det väldigt lätt för sig så satsar man 100% LF Global Index. Ingen ombalansering. Låga kostnader.

2 gillningar

Detta kände jag inte ens till. Har dålig koll på vad valutarisken innebär (får läsa på helt enkelt).

Jag har också delvis lämnat Lysa. På just Lysa har jag i dagsläget en 100/0 i hållbar, vilken egentligen är sjukt onödigt eftersom att man bara får en fond som jag likväl skulle kunna köpa på Avanza eller dyl. Har spridit den totala portföljen genom andra tillgångsslag hos andra banker vilket funkar bra.

Ska dock jag förmodligen gå över till lysa bred eftersom att de har en väldigt bred spridning. Har fått litet uppvaknande ang. hållbara fonder, att det egentligen är ganska BS. Som onani, känns skönt men gör ingen skillnad.

20% Sverige är möjligen i överkant, men ifall du tar 5-10% av portföljen och lägger på Avanza i en globalfond kan då få en spridning som är närmare global index.

2 gillningar

Valutarisk (valutachans) handlar om att du köper globalfonder i US-DOLLAR med svenska kronor. Dollarkursen varierar och det här är anledningen att globalfonderna gick dålig 2020. Trots en återhämtning så stärktes svenska kronan mot USD och det innebar att på pappret gick globalfonder dåligt.

2 gillningar

Lysas fonder är ju till stor vanuguards, bra grejer!
Ja jag vill ha så brett som möjligt. Tror du inte på att äga hela marknaden skulle ju en enkel globalfond typ Lf global indexnära räcka, trots att den inte är så global som man kan tro.
Så för mig får jag finfina fonder som hela tiden övervakas av experter. Dvs blir nån fond ålig eller bättre kommer detta åtgärdas. Och så bred portfölj som jag möjligen kan få.
Synd bara på homebiasen… :pleading_face:

1 gillning

Mindre Sverige då det inte följer forskningen, enligt min mening. Forskningen gällande homebias verkar ju vara otydlig?!
Men för mig känns det fel att säga att vi investerar enligt forskning så brett som möjligt. Sen stoppar man 20% i en Sverigefond som dessutom enligt mitt tycke inte är den vassaste…
Ändå har jag sparande på LYSA… :roll_eyes:

1 gillning

För mig är det största problemet med Lysa deras höga home bias på räntedelen om hela 80 %. Att de har 20 % home bias på aktiedelen gör mig inte lika mycket. Det jag saknar mest med Lysa är annars möjligheten att investera en valfri andel i ädelmetaller.

2 gillningar

Ja och ska man ändå börja köpa ädelmetaller, ha räntor på andra ställen etc så blir ju hela systemet klöddigt igen och svårare att hantera och då ser jag inte poängen att ha Lysa heller…

1 gillning

Kör själv Lysa och har 70% investerat där (100% aktier). Har också Avanza med resterande del. Man kan ju också göra den uppdelningen. Vill man öka USA eller utlänska innehav så investerar man vid sidan av. Själv har jag delat upp det på detta vis då vi månadssparar i Lysa och kör in extrapengar i Avanzadelen. Detta för att man inte kan investera sub 1000 kr i Lysa och för att synliggöra extrapengarna. Att spara 100 kr i ett större innehav ger ingen endorfinkick precis.

Just valutarisken arbetar både för och mot en. Nu har SEK stärkts mot USD vilket motverkar de stora uppgångar vi ser på andra sidan Atlanten. Men det som mycket annat kan motverkas genom månadssparande och att inte försöka tajma marknaden.

Mina fem cent. Skrev själv lite om valutarisk i min blogg och fick några kloka kommentarer.

Mvh IGMR

3 gillningar

@Ballongpinne - Jag skulle säga att dina argument är tillräckligt bra för att lämna Lysa och köra själv. Mest för att jag tror att det är emotionellt rätt svar för dig. Fördelen med Lysa är ju att man ”outsourcar” allt tänkandet till någon annan. Men eftersom du ändå tänker på det, då kan du göra själv. Sedan skulle jag gissa att det kommer vara mer slump än skicklighet vilket blir bäst över tid.

Som en kul grej kan du ju behålla en liten del på Lysa för att benchmarka. :slightly_smiling_face:

Finns ju ingen naturlag att man måste ha Lysa. Jag har ju själv inte allt mitt kapital där.

1 gillning

Ja tack, jag tror också det är bättre för mig. Jag ser dock verkligen nyttan med Lysa och har som sagt rekommenderat det till familjemedlemmar som inte alls vill hålla på med det, förstår vad en aktie är osv men som ändå vill ha något bättre än sparkonto. :slight_smile:

Jag låter en tusenlapp ligga kvar på 100% aktier på Lysa, alltid kul att se hur det går. En fördel/nackdel med Avanza är ju att det inte går att se avgifterna så tydligt. Så på sätt och vis så görs det mer osynligt (vilket säkert är avsikten också) för vad man egentligen betalar.

1 gillning