Lysas vara eller icke vara?

Om jag tittar kapitalviktat på mina pengar hos LYSA så kör jag 60/40. Jag tycker fortfarande LYSAs räntor är bra, bättre än man kan sätta ihop själv. Tittar man på avkastningen i LYSA räntor så ser den ut som följer.

År Avkastning
2020 0,18%
2019 3,05%
2018 0,91%
2017 1,60%

Då skan man dessutom ta hänsyn till debaklet med Spiltan Räntefond och att portföljen är mycket bättre i mina ögon än den var för 12 månader sedan. Tittar man på nycketalen, om än kort period så är 1.40 procent och en sharpe på 0,73 ganska okej.

Nykeltal (sedan start) Värde
Genomsnittlig avkastning 1,42%
CAGR 1,40%
Volatilitet 1,92%
Sharpe 0,73
Max Drawdown -4,35%

I grafform så här:

Så jag förstår inte riktigt varför det skulle vara en anledning att byta från LYSA eller vikta om? :thinking:

Min poäng är snarare:

Om du inte är LYSA och kan sätta ihop en professionell ränteportfölj själv, välj ett sparkonto med insättningsgaranti.

I årets modellportföljer klarar i alla fall inte jag sätta ihop motsvarande ränteportfölj på ett rimligt och enkelförklarat sätt. Därav skippar jag räntorna i modellportföljer och kör kontanter, men har inget problem att köra räntor hos LYSA. Ta t.ex. följande tre fonds om LYSA har som vi småsparare inte kommer åt:

• Dimensional Glb S-T Inv Gr Fxd IncSEKAcc
  • iShares Core Global Aggt Bd ETF SEK HAcc
  • iShares Core € Corp Bond ETF SEK H Acc

Grymma fonder, går inte att köpa som småsparare.