Hej!
Jag vet att man har diskuterat denna frågan i lite olika trådar på forumet men jag tycker ändå inte att jag får ett tillräckligt detaljerat svar. Jag går runt och grubblar en hel del på min frågeställning nedan och känner att jag själv nog inte har hela bilden klar för mig vad man borde göra.
Kanske kan få lite svar av er?
Bakgrund
De flesta på forumet, samt Jan, anser att räntefonder just nu är ett så pass dåligt alternativ så att det är bättre att sätta in pengarna på sparkonto med lite ränta, t.ex Avanzas Sparkonto+ (sök i forumstrådarna för förklaring). Kan erkänna att jag håller nog med. Risken känns väldigt stor (just nu) i räntefonder jämnfört med vad man får.
Många har också åsikten att Lysa inte uppfyller en funktion ifall man vill ha en portfölj med 100% aktiefonder vilket låter logiskt. Det är ju ändå den automatiskta ombalansering mellan aktier och räntor som är en av de stora fördelarna tycker jag.
Frågeställning
Jag har idag en 60/40 portfölj hos Lysa men har även portföljer på Avanza eftersom jag inte ville flytta hela innehavet på en gång.
Med ovanstående resonemang så borde jag göra om 60/40 till 100/0 på Lysa och sätta räntedelen på sparkonto hos någon annan aktör. Då börjar vi som sagt ifrågasätta funktionen med Lysa och varför man fortfarande ska välja att ha en 100/0 portfölj hos dem.
Den största anledningen för mig var just automatiskt ombalansering. Den anledningen försvinner ju helt. Som jag ser det så återstår det bara två anledningar (om jag fattat det rätt):
-
Det finns fonder hos Lysa som kanske är svåra/dyrare att själv spara i på Avanza. Men alla på forumet verkar anse att göra en egen portfölj med LF Global Indexnära/Tillväxt/Sverige blir billigare och i princip lika bra (eller t.o.m bättre) som Lysas 100/0.
-
Lysa gör en automatiskt ombalansering inom aktiefonderna. Dock så måste man fortfarande balansera mellan Lysa och sitt sparkonto. Men helt klart så tar det bort lite av det tråkiga jobbet.
Hur tänker ni? Vad är anledningen till att ha kvar något hos Lysa om man nu ska köra 100/0. Eller finns det fortfarande något i Lysas räntedel som ger så pass större fördel än sparkonto så det är värt risken.
Hade även varit intressant att höra från Jan om han kör 100/0 hos Lysa eller faktiskt använder deras räntor. Det är ju lätt att säga att räntefonder är kassa men att faktiskt göra något åt det är två skilda saker.