Lysas vara eller icke vara?

Rätt. 50% av fonden (AMF Räntefond Lång) har exponering mot Svenska stats- och bostadsobligationer och 50% Svenska räntebärande företagsobligationer. “fonden” =/= Lysa Räntor C.

Jag själv har 100/0 på LYSA och är supernöjd ligger på 31% plus:) Sparar vi sidan av både för utgifter 3 år framåt kallar det min 3 års plan, Sen lägger jag undan en del för att gå in o köpa ner det står minus på kontot. Har haft portföljerna 60/40, 90/10 på nordnet och LYSA men tyckte att det var för klydigt och tog för mycket tid så jag satt allt på LYSA. Tror på LYSA och betalar gärna extra för enkelheten och att jag får Fonder som jag inte annars kan få. Har däremot min favorit indexfond global index nära i en av mina tjänstepensioner och där också 100/0. Tappade allt förtroende för räntefonder med hela Spiltan kaoset.

1 gillning

Robotrådgivare som Lysa har aldrig varit aktuellt för mig eftersom jag velat ha minst 100% aktier och jag vet hur otroligt viktigt det är med låga avgifter.
Lysa är väl minst dåliga i branschen men tillför inget som jag värderar idag.
Rikatillsammans har ju alltid värderat krockkudde i sina portföljer så det är ju inte så konstigt att många uppskattar tjänsten här. Efter nästa riktigt stora börskrasch så vet jag mer om min risktålighet och behov av krockkudde :smile:

Här är en artikel från Småspararguiden som berör ämnet, de pratar också om blandfonder men det har inte med den här diskussionen att göra.

2 gillningar

Precis! Har man bestämt sig för 100/0 så känns det inte så lönt längre då många av fördelarna försvinner. Det som ända lockar är ifall man skulle tycka deras val av fonder är bättre än det man själv sätter ihop.

1 gillning

Precis min känsla! Jag gillar Lysa av någon anledning och vill gärna ha det kvar men inte om det inte tillför något. Jag antar att jag gillar dem bara för att det är väldigt smidigt såvida man inte kör 100/0 (då spelar det inte så stor roll längre antar jag).

Hmm, det kanske jag skulle gjort. Borde ändra mina tjänstepensioner till 100/0 på Avanza. Har ju räntor i dem med men det är ju mer än 10 år tills jag kan ta ut pengarna. Fy skäms på mig att vara så taskig mot mina pengar :slight_smile:

1 gillning

Intressant! Helt klar något att ta med som parameter ifall man ska byta eller ej med tanke på 20%.

Jag är nog också en sådan som uppskattar att ha en krockkudde, kanske därför jag gillar deras tjänst. Men samtidigt så skulle jag kunna köra t.ex 60/40 med sparkonto istället ju.

:joy: precis! Det är först då man vet vad man är gjord av. COVID-krashen var ju inte så lång så att man började må dåligt.

1 gillning

60% LF Global indexnära

40% Sparkonto hos Avanza.

Funkar utmärkt. Då är det bara justera om man vill ha mer i LF Global indexnära. Det flyttar man smidigt från spar konto och köper fonden.

0.22% i avg. :grin:. Dan har jag valt själv.

Så fort du lägger in småbolag,tillväxtmarknad indexfonder för att efterlikna Lysa är det knappast värt göra det själv. Då ska man stanna hos Lysa och vara riktigt nöjd med Lysas riktigt bra portföljer. Inget fel på Lysas 20% Sverige och den fonden är bra och inget att klaga på. Om de kan göra något billigare i avg då är det bara ett plus. :+1:. Om man vet vad man gör då kan man göra mer avancerat portfölj själv då sparar man 0,09% i avg. Det är inget fel att göra så det blir en hel del pengar sparade i egen ficka.

1 gillning

Fick nåt nyhetsbrev från Lysa att de arbetar för att sänka avgifterna. Så vi får se. Sen tror jag om jag har förstått rätt så balanserar Lysa även vid 100/0. Nämligen inbördes mellan marknaderna. Så om Sverige går super bra, så köper man mer av de resterande för att behålla 20% homebias. @OscarLysa får gärna bekräfta om jag har rätt.

1 gillning

Klart att det är så att Lysa behåller ballansen och ombalanserar allt fint för att behålla samma fördelning i %. :+1:

2 gillningar

Lysa Sverige Aktier matar till Öhman Sverige Marknad Hållbar som består av 50-80 bolag dvs ca 15-25% av alla bolag på Stockholmsbörsen.

Räcker det verkligen? Skulle du t.ex. kunna tänka dig köra 80% LF Global Indexnära och 20% Öhman Sverige Marknad Hållbar?

Varför inte. Då skulle jag välja LF Sverige indexnära 0.21% i avg eller Nordnet indexfond Sverige som är gratis. Poängen är att du får ändå 85% av hela Sto börsen. Det räcker med 80st aktier. Det är säkert 180st aktier i breda index som har knappt någon påvärkan på total avk. Om man vill ha det bredast själv och billigare får man göra egen portfölj. 80% Global index är ändå mer avgörande än vilken fond du väljer i de resterande 20% Sverige. Om du har bredare eller halv bred kommer du inte märka så mycket i slut avkastning. Då majoriteten av dina pengar hela 80% är i global index :+1:.

Nu sa du “varför inte” och valde sedan mellan två andra alternativ…

Nordnet har haft tur, uppenbarligen hade de valt rätt bolag då deras indexfond presterade bra mot index under 2020. Både LF och Öhman hade mer otur i sina val, de låg en bra bit efter redan under uppgången hösten 2019.

Själv chansar jag ogärna med så stor placering som 20% när det finns utmärkta alternativ som PLUS Allabolag Index och SEB Hållbar Sverige Indexnära.

Tack för siffrorna @janbolmeson!

Så illa ser ju inte räntor ut på Lysa måste jag säga. Så kör man inte 100/0 (för hela sitt innehav) så är det tillräckligt bekvämt för att betala den lilla avgiften dem tar.

Mmm, börjar luta åt att fortsätta köra en 60/40 (min gjorde lite över 7% hos Lysa 2020). Jag hade nog aldrig klarat det psykiskt att balansera om så mycket som man borde göra under kraschen om jag hade behövt gjort det själv. Antagligen därför som min 60/40 på Avanza bara hamna på 5% 2020.

Har gått i tankarna på att köra 100/0 men jag tror inte jag klarar av att sova då. Kommer nog sakta strukturera om min Avanza 60/40 till i princip 100/0 och behålla Lysa som en “stabilare” krockkudde. Får se vad som kommer mer ut från denna tråden :slight_smile:

Jag valde de andra alt för att Öhman kostar 0.33% i avg när man gör portföljen själv på Avanza. Men att de finns i Lysa portfölj fungerar det bra ändå om man vill ha en fond robot.:+1:. Vilka Sveriges index som går bättre / sämre varierar under året . Det är helt normalt. Plus Allabolag Sverige index kostar 0.29% i total avg på Avanza just nu. Fast om man gör det själv portfölj då är det bättre valet bred index. Eller ännu bättre valet 100% LF Global indexnära för min del :grin:. Det är så man ska ha det om man är rädd för riskspridning i 20% Sverige index i portföljen.:face_with_hand_over_mouth:

Det är just detta jag undrar! Om den gör det så finns det fortfarande en anledning för att slippa göra detta själv.

Ja om du ska ha mer fonder än “bara” Global indexnära . Annars om man är nöjd med 100% Global indexnära långsiktigt. Sparkonto Avanza kortsiktigt är den bästa och billigaste alt. som finns just nu :+1:.

1 gillning

Jo, det är väl denna setup jag tänkt mig om jag inte ska köra “krockkuddar”.

Kortsiktigt (utgifter för 5 år ) har jag på sparkonto men kör även i princip 60/40 för rester. Det är väldigt svårt att övertala sig själv att släppa på 40-delen och köra 100/0 :slight_smile:

Då har du för många krockkuddar . Det är riktigt defensivt. Det räcker med den kudde på 5 årssikt. Resten är det bara att gasa på i 100% aktie index. När du krockar oftast räcker det med en krockkudde. Så försiktig får man inte vara på börsen om man tänker långsiktigt. Annars brukar det straffa sig hårt på lägre avkastning.

1 gillning

Beror väl på hur man är som person, om en 60/40 portfölj får en att hålla i när det stormar nästa gång så är de där 40% räntorna värda mer än mycket annat!

2 gillningar