Lysas vara eller icke vara?

Jag har börjat komma till den insikten och det var därför hela 100/0 på Lysa grubblen kom upp i mitt huvud.

Känns som att man missar en hel del avkastning men samtidigt så har vi haft ett väldigt bra klimat hittills och man blir snabbt fartblind kanske? :slight_smile:

Men visst, 10+ år och det ska ju inte vara några problem

Det får man avgöra så som man känner själv. Men jar rek inte ha 60/40 på Lysa. Det blir ganska dyr blandfond långsiktigt. Bättre 60% Global index. 40% Sparkonto tycker jag. Den med risk är kännsligt. Det är något man får vänja sig när man vill ha avk på börsen. Man får tåla en hel del motgångar tyvärr haha. :joy:. Då får man inte öppna Isk när man hör mycket dålig snack om börsen i media. He

Där har jag varit, Känner igen mig :slight_smile: men jag kör 100/0 för det känns bäst nu sen har jag sparpengar på Bankkonto. Aktierna kommer gå ner oavsett hur mycket räntor jag har bara digga läget o köpa billigt och så klart aldrig sälja utan det är långsiktigt. Man måste så helheten. Men jag fick också hjälp av kloka människor här inne på gamla bloggen med dessa frågor jag hade.

Får jag fråga varför det behövs blanketter? Det är väl bara att flytta pengarna?

Jag har allt på 100% nu. Såg att avgifterna blir lite lägre på Hållbart jämfört med bred. För min del så vet jag bara att mitt sparande idag ska gå till pensionen och det är typ om 25 år. Men klart att man kan få ett förlorat årtionde som 2000-2010. Vilket gör att man bör vikta ned risken när man närmar sig pension.

3 gillningar

Jag är också inne på författarens resonnemang. Idag har jag bara 2 hinkar:

Pensionen som ligger ca 40 år frammåt- 100% aktier på Avanza med belåning.
Mellanrisk eventuellt bostad eller liknande, 5-10 år: Lysa 75% aktier och 25% räntor.

Nu när man läst om så mycket avrådan kring räntorna så tänker jag att det vore väl bättre då att ta ut 25% av min mellanrisk från Lysa och sätta på ett sparkontot med 1% ränta och sedan ändra fördelningen till 100% aktier istället på Lysa. Men varför ska jag då betala några avgifter till Lysa? Då kan jag lika gärna köra 100% aktier på Avanza och få det billigare.

3 gillningar

Om du säljer och köper blir det ju skattepåverkan, med en ISK-flytt slipper du det. Då banken meddelar skatteverket att transaktionen är en flytt.

1 gillning

Gällande första frågan så är det alldeles riktigt så som ni tolkat det och som det beskrivs nedan i tråden. Ca 17% av Lysa Räntor är investerat i AMF Räntefond Lång, denna fond i sin tur består av en kombination av stats-, bostads- och företagsobligationer.

Gällande frågeställningen om Lysas Sverige-del så utgår vi ifrån en rad olika faktorer när vi väljer underliggande fonder att investera i. Den underliggande fondens bredd och kostnad är två av dessa faktorer. Gällande Öhman Sverige Marknad Hållbar så fångar den ca 70% av stockholmsbörsen kapitalviktat till mycket konkurrenskraftig kostnad. Med det sagt så utvärderar vi givetvis löpande alternativ och vår affärsidé är att Lysas kunder alltid ska få tillgång till bästa möjliga produkt.

4 gillningar

Hej!
Ja det stämmer bra att vi löpande ombalanserar mellan underliggande innehav i Lysa Aktier för att kontinuerligt bibehålla målfördelningen samt att vi ombalanserar mellan Svenska och globala aktier för att säkerställa nivån på home bias.

4 gillningar

Det är precis så jag har resonerat. Men samtidigt vill jag inte göra något förhastat eftersom det blir skatteeffekter om man nu tar ut pengar för att sedan stoppa in igen ifall man ångrar sig.

Jan visade lite siffror på räntedelen och det är inte så överdrivet dåligt. Snitt var det 1.4% på ett par år.

Men väljer man att köra enbart aktier och sparkonto så tror jag också att Avanza blir billigare utan att man direkt kommer sakna något som Lysa erbjuder… Och det är väl den modellen som Jan pratar om när man snackar om att köra själv och inte robot eftersom man inte kan få ihop en räntedel som är lika bra som Lysa.

Usch, det här är svårt eftersom man inte kan förutspå framtiden :slight_smile:

1 gillning

Ett billigt alternativ är att köra nedan:
80% Global LF
5% Tillväxtmarknader LF
15% Superfonden Nordnet

Jag kör 100-0 på Lysa. Tycker skillnad i avgift mot att allokera allt själv och diversifiera är allt för liten för att göra det manuellt. Hur mycket billigare får man det egenligen för en likvärd portfölj om man har Nordnet tex? 0.1%? 0.2%? För mig är det så pass lite skillnad att det endast egentligen märks på väldigt lång tidsperiod och höga summor. Sannolikheten att jag ligger kvar på lysa och trycker om 30+ år känns rätt liten ändå. Mycket som kommer hända på vägen. Viktigaste är att få in så mycket som möjligt till en rimlig portfölj med rimlig prissättning och känna att det är enkelt så man inte börjar undvika att sätta in pengarna.

4 gillningar

Postar en uppföljning på vad jag kommer göra.

Har bestämt mig för att behålla en 60/40 portfölj på Lysa. Den är inte så stor idag (har haft mitt sparande på Avanza) men det är till Lysa jag kommer börja månadsspara istället för Avanza. Detta p.g.a att jag vill ha krockkuddar, ombalanseringar etc där Lysa gör livet lättare för en liten peng.

På Avanza kommer jag göra om min 60/40-ish portfölj till en 100/0 eftersom jag inser att jag fortfarande är i uppbyggnadsfasen och behöver ta lite större risk. För detta väljer jag Avanza eftersom Lysa, för mig personligen, inte ger en större fördel när man kör 100/0 samt att jag slipper hålla på med ISK-flytt etc.

För att hjärnan metalt ska klara av större risk så kommer jag månadsspara i 100/0 genom att byta räntefonderna mot aktiefonder för ett visst förutbestämt belopp som kommer pågå något år. Ja, jag vet, forskningen säger annat men…

Jag kommer fortsätta att ha en buffert i sparkonto som gör att jag sover tryggt och inte behöver röra någon av portföljerna på ett par år.

När (inte om :slight_smile:) jag har kommit upp till ett kapital som motsvarar 4%-reglen (kanske lite extra) så kommer jag känna att jag har nått get rich och kommer därför titta lite mer på hur jag ska göra föra att stay rich. Troligtvis blir 60/40 på Lysa motorn för det.

Så får det bli :slight_smile:.

4 gillningar

Grattis och kul att vi kunde hjälpa till (53 repliker senare. :joy: ). Tack till alla er som bidragit.

2 gillningar

Hur mycket blir den skatten på om man gör det “manuellt”?

Inom ett ISK/KF kostar inte skatten något.

Jag förstår inte riktigt anledningen till varför man är emot 100/0 hos Lysa? (pga nybörjare) någon som kan förtydliga?

Hade heller ingen aning om att det är skatt eller extra avgift på en ISK-flytt mellan konton/banker. Vad ligger den på?

Tack!

1 gillning

100/0 tappar ju funktionen att balansera mellan aktier och räntor. Med 100/0 balanserar Lysa inbördes fördelningen mellan svenska och utländska aktier. Är man i get-richfasen och är oerfaren så köper man på toppen och säljer på botten. Därför ska man inte titta utan fortsätta att köpa när det står att världen går under.

1 gillning

Är det en nackdel att balansera inbördes i aktier i en 100/0?

Du kan sätta ihop en snarlik portfölj med indexfonder som blir något billigare.