Flytta allt till Lysa?

Hej :slightly_smiling_face: Skapade ett konto på Lysa nu idag men har allt mitt sparande på Avanza i indexfonder globalt och i Sverige. Ska jag flytta allt mitt sparande till Lysa eller ska jag ha kvar bägge och månadsspara i båda 2?

Beror lite på summor, men själv hade jag behållt nuvarande depå och riktat allt nytt sparande till Lysa. Eventuellt flyttat över en summa som sålts av i rebalancing effort för att kickstarta lysa depån.

2 gillningar

Jag gjorde tvärtom nyligen, flyttade allt från Lysa till Avanza pga avgiften.

Varför inte ha allt samlat i Avanza? Vad vill du få ut av att använda Lysa?

4 gillningar

Vad räknar du med att vinna på att flytta till Lysa?

Jag kan ha fel men mitt intryck är att många ser Lysa som det säkra alternativet där inget kan gå fel. Utan att egentligen ha funderat på vad Lysa gör, hur det fungerar. Och alla andra sparar ju där. Det är ju ganska bra att ha fått den glorian att skina på det sättet.

Jag har inget alls emot Lysa men jag tycker, som alltid, att man bör ta reda på vad man köper innan man köper.

Poängen med Lysa är väl att kunna blanda räntor och aktier, om man nu vill det. Om man inte vill blanda in räntor så faller lite av poängen med Lysa.

1 gillning

Jag upplever att lysas stora styrka ligger i att förpacka en bra-nog-produkt i ett väldigt enkelt skal. Göra det lätt att undvika dyra dåliga eller onödigt riskfyllda sätt att spara. Att spara i en lämplig fond på Avanza är ju verkligen inte sämre dock, mer att du inte får samma guidning och kanske större risk att välja fel.

Jag tycker du lägger dina pengar precis där du vill, men det är viktigt att ha en realistisk bild av dom tjänster och produkter du köper. Det kanske i verkligheten är två ganska likvärdiga sparformer du byter mellan…

Har inget belägg för antingen eller. Dock gillar jag inte dom ”nya” tjänsterna i form av Lysa osv.
Känns som varenda ekonomi Influenser gör reklam för än det ena än det andra.
Snart kommer något nytt!!!

Jag har valt Avanza samt en Storbank där alla investeringar sköts via den förstnämnda.

1 gillning

Tack för svar alla :slightly_smiling_face: Lysa har väl mer diversifierad portfölj med mycket fler bolag 8000-10000? Och kostnaden blir väl inte så mycket högre med Lysa runt 0,1%? Nu har jag Avanza Global och plus alla bolag och AMF aktiefond småbolag, har funderat på att lägga till Avanza Emerging Markets men tyngden där ligger på Kina och Taiwan och blir det krig där så känns den fonden sådär. Men då kanske jag ska behålla det jag har eventuellt månadspara lite i Lysa och kunna jämföra portföljerna på sikt för skoj skull.

Tycker att det lätt blir fokus på avgifter och diversifiering i såna här trådar. Jag själv har sparande i Opti, Fondo, Lysa, och Avanza för att jag har mycket FOMO och vill ha en liten peng i varje påse liksom.

Men!

I såna här trådar tycker jag det också är viktigt att poängtera att det vi diskuterar bara påverkar marginalen och att det är helt fel sak att fokusera på (Avanza vs Lysa) om man inte satt grundstenarna än.

1. Är du nöjd med den mängd du månadssparar? Jag säger inte nödvändigtvis att du måste spara varenda krona som inte går till det mest livsviktiga, men att öka sitt månadssparande har väldigt mycket mer hävstång än att sänka sin avgift med 0.1%.
  2. Sitter du lugnt i båten när det stormar som mest? Om du har Avanza eller Lysa spelar ingen roll om du säljer av vid fel tidpunkt. Att lägga locket på och inte bry sig om siffrorna är röda eller svarta är så mycket viktigare än att sänka sin avgift med 0.1%.
  3. Har du kommit ifrån pillandet? Min egna största bov är hur jag pillar. Gissar på att det beteendet kostar mig mycket mer än vad jag sparar om jag lyckas sänka min avgift med 0.1%. Som jag skrev tidigare är mitt sparande spritt över 4 st olika spartjänster. Hade jag kunnat (och jag hoppas jag når dit en dag rent beteendemässigt) hade jag föredragit att bara ha allting på en och samma plats. Jag har TJP, barnspar, och bolån på Avanza. Hur rättfärdigar jag för mig själv att ha massa sparpengar på andra platser också? Jag vettetusan.

Nåväl, lycka till! Jag har en stor post i Lysa just för att det är lättare att lägga locket på där jämfört med Avanza. Jag kan inte gå in och micropilla där varje dag utan jag ser bara en siffra och en utveckling.

6 gillningar

Jag sparar runt 8000 i månaden beroende på vilka räkningar jag har. Skulle jag ha allt på Lysa så ökar nog avgiften med 0,1 vilket jag inte bryr mig om. Tänkte först att det är enklast att bara ha Lysa men funderar på att köra den samtidigt och inte sälja Avanza det blir ju en större diversifierad portfölj. Jag vill tro att jag är bra på att inte pilla men det här bevisar kanske motsatsen :thinking: men anledningen att jag tänkte på att bara ha Lysa är väl att jag äger ännu mer av hela höstacken om jag har förstått det rätt så blir det flera 1000 mera bolag. :sunglasses:

Jag är inte superförtjust i EM i allmänhet och inte Kina i synnerhet. Väljer att köra 50/50 Bred/Hållbar för att tilta lite mindre mot just Kina och EM. Kolla lite på Hållbar, kan vara en lösning för dig! I övrigt ser jag Lysa som mitt “kassavalv” gillar automatiska ombalanseringen, Sverige biasen och enkelheten. Håller mig borta från att pilla runt. Försumbart högre avgift för en bra produkt. Har kvar lite fonder på Avanza för spekulation och lite aktier hos en storbank. Förhoppningsvis tar jag mig i kragen så småningom och säljer av dem :slight_smile:

4 gillningar