Placera 250k Lysa eller avanza

Hej jag har ungefär 500k på ett vanligt sparkonto hos banken.
Jag skulle vilja ta 250-300k av dessa och placera dem på antingen Lysa eller avanza, men kan inte bestämma mig.
Dels undrar jag om det är smart att ha både Lysa och Avanza i månadssparande ? eller det är bättre att ha högre månadssparande i ett av alternativen.
och då ta dem pengarna jag har i antingen lysa eller avanza och flytta över samt dem nya 250-300k.
och om det blir avanza så har jag aktien investor samt
LF global
Avanza zero
Swedbank robur tech
spiltan invest
hur hade ni fördelat pengarna på avanza ?

1 gillning

Det som är smart är att hitta ett månadssparande som funkar för dig. Jag har provat både Lysa och Avanza och märkt att Lysa är bättre för mig. Avanzas alla funktioner och alternativ får mig att vilja pilla med pengarna = mer oro.

7 gillningar

Men presterar Lysa lika bra som dem fonderna jag har på Avanza ?
Jag pillar inte så mycket med dem har haft dem sen jag öppnade konto på Avanza.
Vill bara välja det smartaste alternativet och det som ger högst tillväxt på pengarna

1 gillning

Personligen hade jag valt detta

0% investor
100% LF global
0% Avan·za zero
0% Swedbank robur tech
0% spiltan invest

Svårt att veta eftersom du bara kan se hur dom HAR presterat, inte hur dom KOMMER prestera…

4 gillningar

Hur lång spar horisont har du ? Hur länge har du tänkt o spara ?

Jag hade valt största delen på LF Global Index ca 90%. Resterande 10% kan du välja lite hur det vill i den så kallade lekhinken.

Om du inte redan är fast i Avanzaträsket (jobbigt att byta) så hade jag valt en billigare aktör exempelvis SAVR och köpt en billig bred globalfond exempelvis SAVR Global by Vanguard eller DNB Global Indeks men Lysa är ett riktigt bra alternativ, det är nog att föredra att bara välja Lysa egentligen så slipper man välja och hålla koll på fonder som byter index ibland etc…

1 gillning

Jag hade också svårt att välja så jag valde både, månadssparar 50/ 50 Lysa/ Avanza.

2 gillningar

I mer osäkra tider är LYSA en nobrainer för mig.

Min allvädersportfölj på Avanza har i år presterat marginellt bättre, men jag månadssparar helst i 100% aktier eftersom jag har en horisont på minst ett decennium.

1 gillning

Jag har 200k på Avanza och 48k på lysa, får en känsla av att ni flesta rekommenderar lysa :+1:
Är det jobbigt och dyrt att flytta pengarna till lysa och sedan enbart köra lysa ? Då kan jag även öka månadssparande på lysa :+1: sparar i dagsläget 2500kr på lysa och 3800kr på Avanza.

Om merparten av sparandet kommer att ske i fonder så kan det vara klokt att titta ifall Savr inte är billigare än Avan za i ditt fall.

Avan za ger inte rabatt på samtliga fonder utan bara på ett fåtal. Savr ger rabatt på allt om jag förstår deras affärsmodell korrekt.

…och då du verkar vilja kunna styra över dina investeringar samt fördelning av desamma så kanske Ly sa inte är för dig.

Jag tycker att du ska bara fortsätta göra som dubredan gör. Ändra ingenting och låt det vara i fred med automatisk månadssparande. Krångla inte till det med alla andra råd du får då du har det så bra redan idag. Avanza billig global indexfond och en del på Lysa. Vad är problemet ? Du gör redan allt rätt håll dig till det du redan har men flytta allt till global indexfond :+1::raising_hand_man::people_hugging:. På Avanza är bäst hålla sig till billig global indexfond utan att blanda andra onödiga skvättar.

2 gillningar