hejsan har i dagsläget en portfölj på Avanza med aktien investor samt LF global indexnära, Spiltan invest, Avanza zero och swedbank robur tech.
Jag känner att det kanske är onödigt med så många fonder och undrar hur ni hade tänkt om det vore er portfölj ?
hade det räckt med LF global och investor ? kanske någon annan fond och sälja dem andra?
Har även lysa men känner att avanza kan ge bättre.
Välkommen till forumet.
Det kan vi göra, men då ger vi dig fisk och jag tror mer på att istället för att ge folk fisk, så är det bättre att lära sig fiska. ![]()
Börja med att läsa.
och därefter:
samt:
det jag vill veta är vad ni hade gjort, har läst dem och även lyssnat på poddar. Jag är sugen på att gå över till avanza och köra på LF global samt kanske avanza energing och plus alla bolag kanske sedan köra lite med aktier. men vet inte om avkastningen kommer bli lika bra som med lysa. vill ju spara på rätt ställe.
om jag skulle gått över till att fokusera på lysa hade du flyttat innehavet jag har på avanza till lysa ? har 240k på avanza och 190k på lysa.
det borde väl bli bättre att ha större summa samlad på ett ställe.
Jag skulle ha valt att behålla både Avanza och Lysa. Dock hade jag valt att behålla Länsförsäkringar Global Index på Avanza och sälja de andra fonderna och Investor. DNB Global Indeks S är lite bredare än Länsförsäkringar Global Index men du kan gått och väl behålla Länsförsäkringar Global Index istället för att byta till DNB Global Indeks S.
Jag själv har Länsförsäkringar Global Index, DNB Global Indeks S, Lysa bred 100% aktier, SAVR Global by Vanguard, WEBN. Jag har valt att inte sälja något eller byta utan behålla det jag har.
Nytt månadssparande väljer jag till WEBN som är en väldigt bra ETF.
ETF:en WEBN (Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc) följer ett index som heter Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap Index.
Kort om vad det indexet innebär:
Det är Solactives motsvarighet till det kanske mer kända MSCI ACWI-indexet.
Det innehåller stora och medelstora bolag från både utvecklade marknader (som USA, Europa, Japan) och tillväxtmarknader (Emerging Markets).
Totalt täcker det in ungefär 85 % av det investerbara marknadsvärdet globalt.
Det är just valet av Solactive som indexleverantör istället för MSCI som gör att Amundi kan hålla den extremt låga förvaltningsavgiften på 0,07 %.
Det låter verkligen som om du inte alls bestämt dig för vad du vill göra. Då är det nästan omöjligt att ge förslag som hjälper dig med hur.
En idé kan vara att du behåller 40 tusen på Avanza och där får du hålla på hur mycket du vill med olika typer av fondern och aktier. En så kallad Lekhink.
Resten flyttar du till Lysa så du har närmare 400 tusen där som du då kan låta jobba ifred.
Är du klåfingrig, som jag är, och vill ändra mest hela tiden så kan Lekhink vara en vettig taktik för att skydda ditt stora sparande från fel och misstag. Jag gör det.
Nä det stämmer att jag inte bestämt mig, jag vet inte om jag vill satsa på lysa eller egna fonder.
Jag vill ju såklart satsa på det som ger bäst avkastning.
Pillar inte så mycket på fonder och rör dem inte om jag inte måste.
Det är därför jag skriver detta inlägg för att se vad folk hade valt i mitt läge.
Majoriteten av avkastningen styrs ifrån vilket tillgångsslag du väljer.
Har du 100% aktier med låga avgift och håller samma strategi genom hela sparperioden 10,20,30 år kommer du sannolikt få högst avkastning av den strategi du orkar och vågar hålla i vått och torrt.
Exakt vilka fonder du väljer i detalj blir mindre viktigt och vilka som ger mest avkastning blir nästintill omöjligt för någon här att svara på.
Om det är 70% Globalfond 30% Avanza Zero eller 100% Lysa.. eller 100% Avanza Zero ?
Det viktigaste är att spara regelbundet och även försöka öka sin lön och därmed höja insättningarna.
Välj det bredaste, billigaste som du tror på tror att du kan följa.
Att kasta ut frågan här är svårt för de flesta har egna preferenser som grundar sig i olika saker.. inte minst känslor men även sparhorisont, ägt boende eller inte, andel påtvingad HomeBias via allmän- /tjänstepension, erfarenheter från IT-kraschen när Ericsson var en rejäl klump av omxs30 (Ava Zero) osv osv.
Mina tankar:
Säkert en bra globalfond. Jag tror att skillnaderna mellan denna, DNB eller Avanza global i slutänden är försumbara. Jag har Avanza global, personligen.
Alldeles utmärkt fond som jag håller. 30 storbolag ger fullt tillräcklig diversifiering så länge man inte håller den som 100 % av ens portfölj. Tror man att småbolag kommer att överavkasta så är en bredare fond att föredra, men hela det träsket är så grumligt att det är svårt att säga med någon säkerhet att så är fallet.
Branschfonder. Ser ingen anledning till att övervikta vissa branscher om det inte är så att du har någon idé om att diversifiera branschfördelningen i din portfölj. Håller du mycket globalfond så har du redan en jäkla massa teknik, så att du skulle vilja öka den ännu mer låter mest som ett ”teknik har gått bra, så därför kommer det att fortsätta att gå bra”-argument.
Enskild aktie skulle jag undvika. Den är redan största innehavet i din Avanza zero.