hejsan har i dagsläget en portfölj på Avanza med aktien investor samt LF global indexnära, Spiltan invest, Avanza zero och swedbank robur tech.
Jag känner att det kanske är onödigt med så många fonder och undrar hur ni hade tänkt om det vore er portfölj ?
hade det räckt med LF global och investor ? kanske någon annan fond och sälja dem andra?
Har även lysa men känner att avanza kan ge bättre.
Välkommen till forumet.
Det kan vi göra, men då ger vi dig fisk och jag tror mer på att istället för att ge folk fisk, så är det bättre att lära sig fiska. ![]()
Börja med att läsa.
Sedan kan du läsa:
och därefter:
samt:
det jag vill veta är vad ni hade gjort, har läst dem och även lyssnat på poddar. Jag är sugen på att gå över till avanza och köra på LF global samt kanske avanza energing och plus alla bolag kanske sedan köra lite med aktier. men vet inte om avkastningen kommer bli lika bra som med lysa. vill ju spara på rätt ställe.
Givet att man är nyttomaximerande och tror på forskning:
En helt okej globalfond, men jag gillar DNB Global bättre eller än hellre Lysa. Så den hade jag sålt.
Väldigt snäv fond med endast 30 bolag. Enligt forskningen är bredare bättre och särskilt när det finns en småbolagsfaktor. Så den hade åkt eller bytts ut mot PLUS Allabolag Sverige. Om jag hade kört på Lysa så hade den inte heller behövs.
Branschfonder ger ofta en högre risk utan motsvarande högre avkastning. Sån den hade åkt.
Ogillar investeringar i enskilda aktier, även om Investor är den som är en av de som är minst dålig.
Ogillar fonden eftersom typ 70% är fördelat på 3 bolag. Finns bättre investmentbolagsfond om man nu nödvändigtvis vill ha det. Så den hade också åkt.
om jag skulle gått över till att fokusera på lysa hade du flyttat innehavet jag har på avanza till lysa ? har 240k på avanza och 190k på lysa.
det borde väl bli bättre att ha större summa samlad på ett ställe.
Jag skulle ha valt att behålla både Avanza och Lysa. Dock hade jag valt att behålla Länsförsäkringar Global Index på Avanza och sälja de andra fonderna och Investor. DNB Global Indeks S är lite bredare än Länsförsäkringar Global Index men du kan gått och väl behålla Länsförsäkringar Global Index istället för att byta till DNB Global Indeks S.
Jag själv har Länsförsäkringar Global Index, DNB Global Indeks S, Lysa bred 100% aktier, SAVR Global by Vanguard, WEBN. Jag har valt att inte sälja något eller byta utan behålla det jag har.
Nytt månadssparande väljer jag till WEBN som är en väldigt bra ETF.
ETF:en WEBN (Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc) följer ett index som heter Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap Index.
Kort om vad det indexet innebär:
Det är Solactives motsvarighet till det kanske mer kända MSCI ACWI-indexet.
Det innehåller stora och medelstora bolag från både utvecklade marknader (som USA, Europa, Japan) och tillväxtmarknader (Emerging Markets).
Totalt täcker det in ungefär 85 % av det investerbara marknadsvärdet globalt.
Det är just valet av Solactive som indexleverantör istället för MSCI som gör att Amundi kan hålla den extremt låga förvaltningsavgiften på 0,07 %.