Jag är duktig på att spara pengar men inser att jag inte alls är duktig på att investera och har på tre år endast tjänat typ 12.000 på Avanza trots att jag faktiskt läser mycket och försöker sätta mig in i detta (dock är tyvärr covid och EQT, Tesla, Enphase boven också).
Avanza:
Portföljen består av aktier:
Microsoft + 29% sedan köp
SAAB +84% sedan köp
Fonder:
Spiltan +12% sedan köp
Case all star småbolag A +2% sedan köp Avanza Auto 5 +8% sedan köp
Länsförsäkringar global index -5% sedan köp Avanza global -3% sedan köp
I Handelsbanken har jag Astra zeneca +15%
Multi asset 100 -9%
Multi asset 60 +18%
Pension 80 +7%
Total portfölj är kring 500.000 så borde ha bättre avkastning, annars kan jag likväl bara köra in på ett sparkonto. Jag vill ha en bred portfölj som jag kan glömma i ett par år och sedan logga in och bli glad. Vad hade du gjort i mitt ställe?
Tyvärr finns inga garantier på så kort sikt som 1 år. Med t.ex en bred global indexfond så får man räkna med allt mellan -50% och +50% i avkastning varje enskilt år. Så istället för att logga in om 1 år och bli positivt överraskad, så bör det snarare vara minst 10 år.
De senaste veckorna så har börsen gått ner en del, de flesta fonder ligger därför bara nån enstaka plus i avkastning senaste rullande 12 mån, trots att börsen gick jättebra förra året.
Så vissa år kommer börsen inte att slå ett sparkonto. Det är fullt normalt och rimligt.
Några saker jag hade gjort med dina portföljer vore att skippa alla enskilda aktier, och sedan placera minst 70-100% av det långsiktiga sparandet i billig och bred global indexfond. T.ex Lf global eller Avanza global som du redan har.
Som det ser ut nu så tycker jag du har väldigt spridda skurar med ditt sparandet med lite olika random fonder och aktier gär och där känns det som.
Tack, exakt det jag behövde höra! Försöker hitta en bra tid att sälja av lite aktier och fonder och koncentrera sparandet lite. Det känns som ett riktigt nybörjarmisstag att man vill försöka vara lite överallt för att sprida risken, men det ger ju också sämre utfall i längden.
Haha, började nu direkt faktiskt. Precis som du säger så ska man köra när man har bestämt sig, annars blir det varken hackat eller malet. Tusen tack återigen
Som Mattias nämner i tråden har du lite väl många fonder - i mitt tycke. Jag har tidigare också haft samma upplägg som du - man tror på något sätt att man ska få bättre avkastning med fler fonder. Men, i praktiken blir det bara rörigare att hantera. Vissa fonder visar minus och några visar plus, jobbigt att hantera och ombalansera. Jag har på senare år mer och mer viktat in mot Lysa och för min del känns det jättebra. Har (tyvärr) lite kvar på Avanza där jag “leker”, dvs förlorar pengar…
Jag har gjort samma misstag och köpt på mig aktier som gått riktigt dåligt. Jag tog tag i saken och sålde allt som det fanns något värde i förra året.
Valde att köpa största delen i globala indexfonder och sen olika fonder i lekhinken.
Det var en oerhört skönt känsla att bara ha fonder.
läst mer och mer om lysa och funderar också på att byta. Själv har jag mina “förlorade” pengar på numera Levler som blev värdelöst när de blev uppköpta.
ja det är helt klart så jag måste göra, även om aktierna just nu går bra så är det en timme iväg från krasch med tanke på allt som händer i världen. Jag älskar att spara men vill inte ha ont i magen för att jag fattar fel beslut så det blir definitivt den vägen. tack för svar!
Skippa Avanza Global och andra ESG-tramsfonder. De exkluderar bland annat försvarsbolag som på sistone har gått extremt bra. Bästa globalfonden i dag som tramsar minst är som jag förstår det DNB Global Indeks, eller om man orkar en ETF.
Beror på vem man är, jag har inget emot ESG, snarare tvärtom. Då dessa fonder sorterar ut verksamheter jag inte vill ha min portfölj.
Man gör som man själv vill. Jag själv kör med LF global, Robur Access global och Såfa 7 i PPM, alla har samma hållbarhetsnivå, bra diversifiering och är prisvärda.
Månadsspara i breda indexfonder med lång sparhorisont är något av det bästa man kan göra för att minimera sin risk.
Värt att tänka på.
Kortsiktiga korrigeringar likt nu inträffar nästintill årligen.
Det är en del av spelet och går inte att undkomma. Dessa brukare bli lättare att hantera ju längre du varit på börsen.
En fördelning likt följande är en bra utgångspunkt.
Hej,
Uttryckte mig slarvigt, men sedan de blev uppköpta har tjänsten förändrats och är inte användarvänlig enligt mig. Tidigare kunde man fylla på innehav som hos Avanza men har man en gång tagit bort månadsspar måste man sätta upp ny portfölj och jag vill bara fylla på den jag har.
Alltå fungerar den som jag vill att det ska göra på Avanza, loggar in någon gång per år bara och funderar inte så mycket mer på det