Suttit under hela 2025 och läst och försökt sakta men säkert lära mig mer om fonder och bra sparmetoder.
Just nu har jag ett privat pensionssparande på 2000 kr/mån (kanske höjer med 1000 kr för 2026), men dålig avkastning under 2025. Min Avanza-sammanfattning slutade på -0.98%
Så klart är detta väldigt långsiktigt, men anar att jag sparar lite “fel”? Kanske borde jag placera i andra fonder? Eller ska jag starta upp med Lysa/Opti, vänta tills mina nuvarande fonder ligger lite mer plus och flytta över allting?
Se bild på fördelning och vilka fonder jag sparar i idag:
Är ingen expert men har ändrat, modifierat, läst och försökt att lära mig om sparande och aktier. Kontentan för min del, och som hade gett bäst resultat till mycket mindre arbete, hade varit att bara spara i en robot, såsom Lysa.
Du kan göra ditt sparande oerhört mycket bättre genom att totalt ignorera denna siffra. Den är helt meningslös ur ett långsiktigt perspektiv. Tar du beslut/ändrar dig baserat på 1 års historik kommer du ta sämre investeringsbeslut.
Om du inte får titta på din historiska avkastning, vad är i så fall “fel”?
Hur fonderna har gått medans du ägt dem är irrelevant. Du ska aldrig “vänta in” en viss kurs och genom det hålla en sämre investering längre baserat på detta. Nu vet vi visserligen inte vad som vore en sämre eller bättre investering just för dig då det beror på andra saker. Men principen gäller, vänta aldrig in en specifik kurs. Välj det med bäst framtidsutsikter oavsett hur det gått hitintills.
Vad är dina mål med sparandet och varför tror du att din nuvarande portfölj inte är bra?
Om du exempelvis ökar Länsförsäkringar Global Index till 80 % och lämnar Handelsbanken Global Småb Index och Plus Allabolag Sverige Index oförändrade så har du en jättefin portfölj. Eller 100 % i Avanza Auto 6 skulle också vara “tillräckligt”bra. Min invändning mot Avanza Auto är att de använder aktivt förvaltade fonder i sina portföljer sen använder de svenska småbolag istället för globala. Men detta är finlir. Och, jag säger inte åt dig vad du ska göra. Detta är allmän information.
Jag använder Lysa (som har 20 % av aktieportföljen placerad i en bred svensk indexfond) och jag har följande portfölj hos Avanza. 64 % DNB Global Indeks, 8 % Handelsbanken Global Småb Index, 8 % Avanza Emerging Markets, 20 % Captor Iris Bond (Räntor).
Påminner när jag började spara. Hade massor med olika fonder. Men vill du ha det absolut enklaste. Kör Lysa, 100% bred. Månadsspara och sen glömmer du resten. Din uppdelning med olika fonder leder till att du behöver ombalansera för att få samma risk. Lysa gör det automatiskt åt dig. Krångla inte till det nu med massa olika fonder. Bara sätt in varje månad och pilla så lite som möjligt. Time in market slår timing the market för alla som inte heter @General_Index mfl. Men de kan ju och har tid. Vi andra medelmåttor får nöja oss med indexets medeltillväxt på 7% per år.
Tack Magnus! Jag har läst mycket här om just fondrobotar så därav att jag blev lite fundersam på om jag har rätt tillvägagångsätt eller om det finns enklare vägar
Kanske mest okunskap eller lite oro som gör att jag undrar om jag har “fel”, dvs felbalanserat med mina fondval eller om det vore bättre att köra 100% fondrobot.
Tanken är att få så bra pension som möjligt. Sedan är det ju så klart väldigt subjektivt.
Jag tittar helt klart kortsiktigt här, det erkänner jag! Men det är då jag tänker att det här forumet är toppen för att höra hur ni andra resonerar och få lite andra perspektiv
Ja, jag kanske gick in i mitt egna sparande med höga drömmar att dyka ned i fonder/aktier och följa marknaden. Men nånstans kom livet emellan Därav att jag står lite i valet och kvalet om jag ska fortsätta som jag gör nu eller bara köra fondrobot.
Vad roligt att du sparar och hittat hit!
Din fördelning på fonder är rimligt. Se gärna nedan länka forumtråd gällande rekommendationer av fonder.
Många Globalfonder har gått “sämre” i år då kronan har sträckt sig mot en svagare dollar så svenska Globalfonder har inte gått så bra jämfört om man kollar på amerikanska aktieindex.
Det viktigaste är att du månadssparar, över tid skall börsen gå upp. Googla dollar-cost-averaging.
Vi har alla varit där, men det viktigaste sparandet det månatliga sparandet. Det finns en anledning varför @janbolmeson är en stor anhängare av Lysa. Tröskeln är oerhört lågt. När du väl har valt din risknivå så behöver du komma ihåg att sätta in varje månad (autogiro). Sen kan vi har synpunkter om homebiasen. Det viktigaste är att förstå att Lysa följer vetenskapen (förutom homebiasen). Om du väljer börja med Lysa, Använd gärna @janbolmeson länks så får du rabatt på avgiften i några månader.
Din fördelning ser i min värld väldigt fin ut. Jag hade inte ändrat någonting.
Vissa säger att du ska byta Avanza Auto 6 till mer LF Global. Det är väl egentligen inget fel med det, men din portföljutveckling hade sett exakt likadan ut.
Jag hoppas inte du missförstod mig nu. Jag menade att du skulle kunna öka upp Länsförsäkringar Global Index till 80 % av portföljen sen behålla dina 10 % Handelsbanken Global Småb Index och 10 % Plus Allabolag Sverige Index👍🏻.
Andra bra alternativ
Länsförsäkringar Global Index 80 %
Handelsbanken Global Småb Index 10 %
Emerging Markets 10 %
Så ser fördelningen i min aktieportfölj hos Avanza ut med skillnad att jag har DNB Global Indeks som globalfond.
Eller
Länsförsäkringar Global Index 80 %
Plus Allabolag Sverige Index 10 %
Emerging Markets 10 %.
Sägas bör, jag är otroligt nöjd med Lysa. Lysa är fantastiska. Anledningen till att jag har valt att ha en portfölj hos Avanza är Lysas 20 % Sverige. Jag ville helt enkelt ha en egen portfölj utan “homebias”
Att alla globala fonder gått typ kring 0 procent under 2025 beror på att US dollar förlorat i värde mot kronan. Svenska fonder och europafonder har gått bra.
Hur resonera inför 2026? Fortsätt med globalt som bas. Komplettera ev med Europa och Sverige i viss omfattning.
Jag är nybörjare på att spara (har inte stort kapital) och i forumet och jag kommer att ge dig ett kontroversiellt råd - varför inte göra både och? Låt det du sparat på Avanza vara och starta ett nysparande i Lysa!
Många av de bolagen som finns i Global verkar just på en global marknad, dem handlar i alla valutor, så “sjunker” dollarn så ökar vinsterna för företagen. Jag hade bara fortsatt spara som vanligt, de går lite upp, lite ner, lite åt sidan. Allt är som det ska. Är du i startgroparna så spelar nästan din utveckling ingen roll, de bättre att satsa på att öka ditt sparande i så fall, de ger betydligt bättre effekt.
Nej då, jag tror jag hängde med i dina tankar. Men jag har själv varit lite fundersam på om Handelsbanken var en bra fond eller inte så jag har stått och vägt hur jag ska göra med den framöver.